ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jihoafrická firma staví silnice z plastových láhví, jsou prý odolnější

  • 7
Na opravu silnic v Jihoafrické republice používá společnost Shisalanga Construction plastové láhve od mléka. Snaží se tak pomoci zemi, ve které většina recyklovatelných materiálů končí na skládkách. Silnice z plastu jsou podle firmy odolnější vůči vodě i extrémním teplotám. Plastový asfalt má ale i svá proti.

Od srpna opravila jihoafrická firma Shisalanga Construction 400 metrů silnice na předměstí metropole Durban. Použila při tom množství recyklovaného materiálu, který je roven 40 tisícům dvoulitrových plastových láhví od mléka.

Plast nahrazuje v asfaltu zhruba šest procent pojiva. Jde o polyetylen s vysokou hustotou, který se běžně používá na výrobu víček PET láhví nebo na klasické potravinové fólie. Podle CNN každá tuna asfaltu, kterou dělníci společnosti položí, obsahuje zhruba 118 až 128 láhví.

Kdybyste v jihoafrické domácnosti chtěli třídit odpad, s pochopením byste se asi nesetkali. Sedmdesát procent recyklovatelných materiálů je v Jihoafrické republice získáváno ze skládek, píše analýza. Jenže plast ze skládky je kontaminovaný a nekvalitní, to znamená hůř recyklovatelný i finančně náročnější na recyklaci.

Ze skládky jsou materiály následně odváženy jen v tom případě, pokud mají sloužit dalším účelům. I přesto má plastový asfalt budoucnost, tvrdí firma.

Pro a proti

Společnost Shisalanga totiž věří, že plastové silnice vydrží delší dobu, než je jihoafrický průměr dvacet let. Směs je podle firmy odolnější vůči vodě i teplotním extrémům. Nový asfalt má vydržet až sedmdesátistupňová vedra a naopak přečkat teploty až 22 stupňů pod nulou.

Má to ale háček. Během výroby plastového asfaltu totiž mohou vznikat karcinogenní plyny. Jakmile se navíc silnice začnou opotřebovávat, je pravděpodobné, že se do vzduchu začnou uvolňovat mikroplasty. Takové obavy zaznívaly už v době, kdy plastové silnice začala stavět Indie.

Právě tam princip plastového asfaltu vymyslel a nechal si patentovat dr. Rajagopalan Vasudevan, podobné silnice se staví také v Indonésii, Velké Británii i Spojených státech. 

Zatím se v Indii plastové silnice osvědčily. Například ulice postavená v Dillí v roce 2002 za pomoci levného pojiva vyrobeného z drceného odpadního plastu zvládla povodeň, monzuny, opakující se vlny vedra i nekonečný proud automobilů, aniž by se na ní objevila byť jen jediná prasklina, uvedl The Guardian.

Silnice z plastu pro každého

Podle Jihoafrické silniční federace je stav silnic v Jihoafrické republice v kritickém stavu. Nerovnosti a výmoly na cestách stojí účastníky silničního provozu podle federace odhadem 3,4 miliard dolarů ročně. Tato částka se skládá z oprav vozidel i z léčby lidí po nehodách způsobených výmoly.

Společnost Shisalanga nyní zažádala jihoafrickou národní silniční agenturu (SANRAL), aby mohla použít 200 tun plastového asfaltu na hlavní dálnici v zemi mezi Durbanem a Johannesburgem. Firma nyní čeká na schválení. Pokud plastový asfalt bude splňovat přísné parametry agentury, je možné, že se technologie rozšíří po celé zemi.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz