Podle dat neziskové organizace Environmental Investigation Agency (EIA) prošel minulý rok evropským trhem objem hydrofluorovodíků (HFC), se stejným potenciálem globálního oteplování jako 117 milionů tun CO2. Evropská směrnice přitom však dovoluje jen 101 milionů tun.
Do Evropy se tak ilegálně dostal objem HFC rovný 16 milionům tun CO2. Takové číslo je srovnatelné například s emisemi čtyř uhelných elektráren či s emisemi čtyř milionů aut, píše Deutsche Welle.
Legislativu, která měla množství HFC na trhu omezit, přijala Evropská unie v roce 2015. Cílem bylo do roku 2030 snížit objem HFC o 79 procent. K prvnímu výraznému snížení došlo minulý rok. Směrnice měla přimět firmy, aby nahradily HFC alternativou, která by byla šetrnější ke klimatu. Místo toho však došlo k prudkému nárůstu cen.
Zatímco v roce 2014 stála tuna ekvivalentu oxidu uhličitého (tCO2) dvě eura, v roce 2018 stálo stejné množství mezi sedmi až třiadvaceti eury. Podle studie Öko-Recherche bude cena HFC plynů stále stoupat a v roce 2030 se dostane na 35 eur za tCO2.
Do chladících směsí se dříve používaly freony, které poškozovaly ozónovou vrstvu. Proto byly postupně nahrazovány hydrofluorovodíky. Ty sice ozonovou vrstvu nepoškozují, jde však většinou o silné skleníkové plyny (podrobnosti najdete v tomto článku).
Čína jako největší producent HFC plynů
Podle analýzy EIA je největším ilegálním vývozcem HFC plynů Čína. „Existuje nesoulad mezi čínským vývozem do Evropské unie a evropským dovozem z Číny,“ uvedla pro Deutsche Welle Sophie Geoghegan, která vede kampaň proti změně klimatu s londýnskou odnoží EIA. „Zjistili jsme, že je obrovský rozdíl mezi tím, kolik toho do Evropské unie reálně přišlo a tím, kolik evropské společnosti hlásili, že toho přichází.“
Čína je největším producentem HFC plynů na světě a evropský trh je největším odbytištěm. Nejvýraznějším odběratelem HFC plynů je v Evropě autoprůmysl. Zatímco nejnovější modely aut používají méně škodlivá chladiva do klimatizací, naprostá většina aut, která denně potkáváme, stále používá klimatizaci s HFC.
Odběratelé kupují plyn na eBayi
Dovozci většinou pašují HFC v jednorázových válcích v autech nebo v nákladních vozidlech. Za množství HFC, které překračuje evropské kvóty, však mohou i legální dovozci. Ti zneužívají neefektivní a zastaralé celní kontroly při přepravě ve velkých kontejnerech.
Ilegální HFC je distribuováno do továren nebo k jednotlivým obchodníkům a čerpacím stanicím, které se specializují na opravy nebo doplňování chladiva do klimatizací aut. K prodejcům se dostane třeba prostřednictvím internetové aukční síně eBay.
Například šéf malého obchodu v západním Německu, který se specializuje na chladicí zařízení uvedl, že „když najednou začali barely HFC stát 700 eur, koupili jsme levnější na eBayi.“