ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Helsinky pustily cyklisty na magistrálu. Investice do stezky se vrací trojnásobně

  • 7
Finské Helsinky přizpůsobily hojně využívanou silniční magistrálu ve středu města cyklistům. Nedávná ekonomická studie pak zjistila, že tato cyklistická infrastruktura je pro metropoli i zisková. Kromě toho zkracuje dobu cestování, navzdory chladnému a větrnému počasí.

Podle studie ekonomických dopadů, která zkoumala změny využití původně jedné z hojně využívaných helsinských silničních cest, se každé jedno vložené euro vrátilo více než trojnásobně. Informoval o tom portál Cycling Industry.

Stát nemá přehled o cyklostezkách. Kilometr stál jeden, ale i třicet milionů

Studie se zaměřila na zkoumání dopadů změny využitelnosti druhé nejdelší ulice v Helsinkách, takzvané Hämeentie. V souvislosti s vybudováním několika jízdních pruhů pro cyklisty město rozhodlo také o investici do veřejné tramvajové dopravy. Podobná analýza, která poměřuje výnosy a náklady z cyklistické dopravy, nebyla do dnešního dne ve Finsku provedena.

Podle autorů této studie souvisejí výnosy hlavně s lidským zdravím. Jízda na kole podle nich snižuje rizika, kterým se vystavují třeba řidiči aut. Pro každého cyklistu je přínosný i nárůst fyzické aktivity, který s jízdou na kole souvisí.

Cyklostezka roku 2021. Svezte se na kole ve stínu železné opony

Studie ukázala, že cyklostezka napříč helsinskou ulicí Hämeentie zkracuje i dobu jízdy. Spolu s veřejnou dopravou a chůzí snižuje riziko vzniku dopravní zácpy. Lidé se tak mohou i díky jízdě na kole přesunout napříč městem mnohem rychleji a efektivněji.

Cyklistika je v Helsinkách již řadu let velmi populární. Dodnes se v tomto severoevropském městě vybudovalo více než 1 300 kilometrů cyklostezek a denně je využívají tisíce lidí. Helsinky se neustále snaží zvyšovat podíl cyklistů na celkové dopravě ve městě. Stejně jako třeba Paříž se totiž hlavní město Finska snaží stát se světovou jedničkou v oblasti udržitelné dopravy.

Parádní cyklostezka v Rakousku. Eurovelo 9 vám ukáže nádherné okolí Vídně

Cyklistika je populární i v dalších evropských městech. Dlouholetým vzorem pro ostatní je třeba nizozemský Amsterdam, kde se cyklisté mohou pohybovat ve speciálních pruzích nebo cyklostezkách. Nizozemský svaz cyklistů ale nyní tvrdí, že zdejší městský úřad začal po pandemii nemoci covid-10 v historickém centru města upřednostňovat chodce. Upozornil třeba na pomalu přibývající značky v řadě parků, které nabádají cyklistu dělit se o trasu s chodcem. Město však obvinění odmítá a tvrdí, že se nadále snaží být hlavně procyklistickou metropolí.

V Německu se naopak cyklistická infrastruktura stala terčem žaloby. Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland kvůli ní žaluje bavorskou metropoli. Nelíbí se mu nové cyklopruhy. Podle jeho názoru je cyklisté málo využívají. Příčí se mu, že Mnichov ruší tisíce parkovacích míst, ořezává jízdní pruhy a vyhrazuje je cyklistům, což podle něj způsobuje dopravní zácpy.