Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Erdoganův sen je noční můrou pro Istanbul. Vodní kanál opět dělí Turecko

  18:00
Turecký prezident Erdogan oprášil svoje staré plány a opět naléhá, aby v Istanbulu vznikl druhý Bospor. Účelem pětačtyřicetikilometrového vodního kanálu, který má podle plánů vést paralelně s Bosporským průplavem, je zmírnit jeho vytížení lodní dopravou. Mnozí jsou však proti. Bojí se příliš vysokých nákladů i negativních vlivů na životní prostředí.
Bosporský průplav už podle tureckého prezidenta lodím nestačí, a tak je třeba v...

Bosporský průplav už podle tureckého prezidenta lodím nestačí, a tak je třeba v Istanbulu postavit nový kanál. (17. ledna 2020) | foto: Profimedia.cz

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je znám svou zálibou v gigantických stavebních projektech v Istanbulu. Ať už jde o nové letiště, největší tureckou mešitu anebo tunel, který prochází pod Bosporem. Všechny tyto projekty nechal postavit během krátké doby. Ve srovnání s jeho nejnovějším stavebním projektem, kterým má být istanbulský vodní kanál, jsou však tyto prestižní stavby naprosto zanedbatelné. Napsal o tom portál Qantara.

Turecká vláda totiž plánuje stavbu druhého Bosporu. Bosporský průliv protíná šestnáctimilionový Istanbul severojižním směrem a tvoří část hranice mezi Evropou a Asií. Nový umělý kilometrový kanál hodlá Erdogan vybudovat na západ od města paralelně s Bosporem. Podle vládních zdrojů je cílem projektu zmírnit vytížení lodní dopravy na Bospor a zabránit nehodám.

Plánování projektu začalo již v roce 2011 a poté roky stagnovalo. Nyní turecká vláda své staré plány znovu oživila. Erdogan oznámil, že výběrové řízení na výstavbu kanálu začne co nevidět. Ministerstvo pro životní prostředí a rozvoj města si nechalo prověřit environmentální kompatibilitu stavebního projektu a vyhodnotilo jej jako pozitivní.

Zrada Istanbulu

Realizaci nejnovější Erdoganovy megastavby však stále brání mocenská nerovnováha v metropoli, která vznikla v červnu. V té době získal post starosty Istanbulu sociální demokrat Ekrem Imamoglu z opoziční Republikánské lidové strany (CHP) a nejnovější vůdce města je zásadně proti plánované výstavbě.

Červeným bodem je označen Bospor, modré body naznačují přibližnou předpokládanou trasu Erdoganova istanbulského kanálu.

Červeným bodem je označen Bospor, modré body naznačují přibližnou předpokládanou trasu Erdoganova istanbulského kanálu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Jak uvedla německá televize Deutsche Welle, Imamoglu nazval tento projekt „zradou Istanbulu“ a „vražedným projektem“ a slíbil, že šestnáct milionů obyvatel metropole se projektu bude bránit. Zároveň ukončil smlouvu o spolupráci, kterou si předchozí vedení města s vládou podepsalo.

Istanbulský starosta, obyvatelé města a také odborníci v mnoha odvětvích projekt odmítají zejména kvůli vysokým nákladům na výstavbu a značným ekologickým problémům, které by stavba mohla způsobit.

„Projekt by mohl mít významný vliv na povahu regionu,“ říká Doganay Tolunay, expert na životní prostředí z istanbulské univerzity. Kanál podle něj naruší důležité vodní zdroje. Zásoby istanbulské pitné vody pocházejí právě odtud, kudy má průplav procházet. Kanál by podle ekologů také ohrozil komplexní ekosystém regionu.

„Krajina dun na severu města je domovem chráněných lesů, potoků a pastvin, které jsou důležité pro ekosystém a jsou domovem stovek druhů rostlin a zvířat,“ varuje Tolunay. Vážné narušení ekosystému by mělo pravděpodobně i ekonomické důsledky. „Rybáři v Černém moři a zemědělci by museli opustit region,“ vysvětlil Tolunay.

Dalším minusem Erdoganova snu jsou obrovské stavební náklady. Oficiálně jsou odhadovány na 11,5 miliard eur. Odborníci však očekávají, že se vyšplhají mnohem výš. Podle největší opoziční strany CHP je projekt břemenem, které ponesou daňoví poplatníci ještě mnoho let.

Kritici rovněž varují, že kanál by kvůli protnutí tektonického zlomu, který se nachází pod městem, mohl zvýšit riziko zemětřesení. Turecký úřad pro ochranu civilního obyvatelstva (AFAD) však nesouhlasí a tvrdí, že neexistuje žádná souvislost mezi rizikem zemětřesení a výstavbou kanálu.

Kanál bude stát, říká Erdogan

Lídři Erdoganovy strany AKP opakovaně poukazují na to, že stavební projekt není v kompetenci starosty ani vedení Istanbulu. Trvají na tom, že istanbulský kanál je národní projekt, nikoliv místní.

Po celá léta Erdogan popisoval tento projekt jako svůj sen a vypadá to, že se nenechá nikým odradit. 

„Ať se jim to líbí, nebo ne, istanbulský kanál bude postaven. Nedovolíme lidem, kteří nemají vizi, cíle, ani lásku nebo naději pro naší zemi, aby nás od našich plánů odradili. Plány opozice na zmaření projektu budeme zcela ignorovat, protože nechceme ztrácet ani vteřinu,“ slibuje turecký prezident.

Autor:
  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Mallorkou se promenádoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Pouze větší fotovoltaiky podléhají vyúčtování, uklidňuje solárníky úřad

14. května 2024  12:59

Energetický regulační úřad (ERÚ) mírní obavy z toho, že by i provozovatelé několikakilowattových...

Zájezdy na poslední chvíli budou. Letos se vyplatí počkat, věří šéf agentury

14. května 2024  11:28

Letos budou mít flexibilnější cestovatelé větší šanci ulovit dovolenou s vyšší slevou na poslední...

Nálada firem se od podzimu zlepšila. Přibývá investic, ukázal Index ČSOB

14. května 2024  11:06

Nálada malých a středních firem a podnikatelů se podle průzkumu ČSOB mění k lepšímu. Největší posun...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...