Pondělí 18. ledna 2021, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. ledna 2021 Vladislav

Turecká značka elektroaut se představuje, je to sen prezidenta Erdogana

  17:30aktualizováno  17:53
Turecko začne s výrobou vlastních osobních automobilů, a to rovnou těch elektrických. Projekt osobního vozu domácí výroby dlouhodobě prosazuje prezident Recep Tayyip Erdogan a jeho vládní Strana spravedlnosti a rozvoje. Chtějí tím ukázat ekonomickou sílu své země. Konsorcium TOGG představilo dva modely - SUV a sedan.

V Turecku se zatím jen vyrábějí auta zahraničních značek. V uplynulých měsících se k výrobě modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat odhodlal také koncern Volkswagen, kvůli podzimnímu ataku Turecka na Sýrii je ovšem rozhodnutí nyní u ledu (čtěte více).

Na evropský trh se z tureckých fabrik aktuálně dovážejí auta značek Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota či Hyundai. Loni se tam podle agentury Anadolu vyrobilo asi 1,6 milionu aut, zatímco například v Německu produkce aut letos dosáhne podle odhadů 6,3 milionu vozů, uvádí portál Statista.

Projekt výroby vlastních elektrických aut byl zahájen v říjnu a dostane se mu státní pomoci v podobě daňových úlev. Elektromobily se budou vyrábět u města Bursa na severozápadě země, které je v zemi centrem výroby vozů. Turecko plánuje 175 tisíc elektrických aut vlastní výroby ročně a během 13 let se počítá s investicí 22 miliard tureckých lir (přes 84 miliard Kč).

Předpokládá se, že v továrně bude pracovat přes 4 tisíce lidí a že závod bude vyrábět pět modelů elektrických aut, informoval oficiální věstník. Vláda se zaručila, že do roku 2035 koupí 30 tisíc elektrických vozů.

Fotogalerie

Za projektem domácí výroby aut stojí konsorcium TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu). V polovině loňského roku je založilo pět průmyslových skupin: Anadolu Group, BMC, Kok, mobilní operátor Turkcell a firma Zorlu Holding, která je mateřskou společností výrobce televizí Vestel.

TOGG vede Mehmet Gürcan Karakaş, který má řídící zkušenosti z německé firmy Bosch, výrobce automobilových součástek. Provozním ředitelem je Sergio Rocha, který dříve vedl jihokorejskou divizi americké automobilky General Motors.

Turecká vláda dlouhodobě usiluje o vytvoření jakési národní automobilky, před pěti lety proto koupila země licenci na model zkrachovalého Saabu. Už v roce 2015 bylo v plánu, že na základech modelu 9-3 vznikne také elektromobil (více čtěte zde).  Je tedy možné, že někde hluboko pod moderním kabátem nově představeného sedanu a SUV je ukryto železo deset let nevyráběného modelu zaniklé automobilky, které má prapůvod u Opelu, tehdy vlastněného americkým General Motors.

Automobilka ovšem uvádí, že auta stojí na originální nově vytvořené platformě určené pro elektromobily, která je stoprocentně vyvinuta inženýry TOGG v Turecku.

Turecký automobil

Nové turecké SUV má dorazit v roce 2022. TOGG se s ním chce stát prvním evropským výrobcem bateriového SUV, který nepatří mezi tradiční automobilky.

Tvůrci slibují nejdelší rozvor mezi konkurenty, prostorný interiér, raketovou akceleraci a nízké provozní náklady.

Design vzešel ze soutěže mezi tureckými designéry, z návrhů původních osmnácti studií vybírala komise, jejímž členem byl mimo jiné Murat Günak, který se od osmdesátých let minulého století do poloviny uplynulé dekády pohyboval na vrcholových pozicích v různých automobilkách. Byl mimo jiné šéfdesignérem Peugeotu, Mercedesu nebo Volkswagenu. Finální čištění designu a jeho převedení do podoby pro výrobu včetně stavby fyzických modelů dostalo na starost italské studio Pininfarina.

Tisková zpráva k premiéře nových elektromobilů silně zdůrazňuje turecké kořeny projektu. Odkazem na tureckou kulturu mají v designu modelů být kupříkladu motivy tulipánu, který je jedním ze symbolů země.

TOGG ve svém prohlášení také slibuje, že v roce 2022, kdy elektrické SUV vyrazí na silnice, bude mít Turecko rozvinutou nabíjecí síť. Zda se na tom konsorcium chce samo podílet, ovšem není jasné.

Li-ion akumulátory budou k mání ve dvou velikostech - pro tří set nebo pětisetkilometrový dojezd. Na osmdesát procent kapacity se má akumulátor nabít za méně než třicet minut.

Dvě budou také provedení: dvousetkoňové s poháněnou zadní nápravou, nebo čtyřsetkoňové s druhým motorem pohánějícím přední kola. První se rozjede na stovku za 7,6 sekundy, u druhého výrobce slibuje start z nuly na stokilometrovou rychlost za 4,8 s.

Výrobce slibuje prvky částečně autonomního řízení a aktualizace funkcí a softwaru bezdrátově po internetu, ke kterému bude auto permanentně připojeno.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praktická ojetina za sto tisíc. Ulítlé Škodě Roomster přijde na chuť každý

Premium Kompaktních MPV je na trhu málo a svého času nemohla konzervativní klientela škodovky přijít Roomsteru na chuť. I přes...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, přednost mají mobily

Víc než rok od vypuknutí pandemie si nemoc covid-19 stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Nejprve nový typ...

VIDEO: S formulí po zasněženém zeleném pekle Nürburgringu

Legendární severní smyčka okruhu Nürburgring, slavná Nordschleife je sama o sobě velmi zrádná a pekelně náročná trať....

Do servisů míří 56 tisíc nových golfů, svolávací akce jsou na denním pořádku

Občas se něco nepovede a je třeba to napravit. U aut se tak kromě pravidelné prohlídky musí jejich majitelé dostavit do...

Zemní plyn není mrtev. V Praze vyzkouší biometan z čističky

Premium V České republice je aktuálně v provozu více než 26 000 vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Ta se vyznačují téměř...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRONIK (45-60.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 45 000 - 60 000 Kč

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...