Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Turecká značka elektroaut se představuje, je to sen prezidenta Erdogana

  17:30aktualizováno  17:53
Turecko začne s výrobou vlastních osobních automobilů, a to rovnou těch elektrických. Projekt osobního vozu domácí výroby dlouhodobě prosazuje prezident Recep Tayyip Erdogan a jeho vládní Strana spravedlnosti a rozvoje. Chtějí tím ukázat ekonomickou sílu své země. Konsorcium TOGG představilo dva modely - SUV a sedan.

V Turecku se zatím jen vyrábějí auta zahraničních značek. V uplynulých měsících se k výrobě modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat odhodlal také koncern Volkswagen, kvůli podzimnímu ataku Turecka na Sýrii je ovšem rozhodnutí nyní u ledu (čtěte více).

Na evropský trh se z tureckých fabrik aktuálně dovážejí auta značek Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota či Hyundai. Loni se tam podle agentury Anadolu vyrobilo asi 1,6 milionu aut, zatímco například v Německu produkce aut letos dosáhne podle odhadů 6,3 milionu vozů, uvádí portál Statista.

Projekt výroby vlastních elektrických aut byl zahájen v říjnu a dostane se mu státní pomoci v podobě daňových úlev. Elektromobily se budou vyrábět u města Bursa na severozápadě země, které je v zemi centrem výroby vozů. Turecko plánuje 175 tisíc elektrických aut vlastní výroby ročně a během 13 let se počítá s investicí 22 miliard tureckých lir (přes 84 miliard Kč).

Předpokládá se, že v továrně bude pracovat přes 4 tisíce lidí a že závod bude vyrábět pět modelů elektrických aut, informoval oficiální věstník. Vláda se zaručila, že do roku 2035 koupí 30 tisíc elektrických vozů.

Fotogalerie

Za projektem domácí výroby aut stojí konsorcium TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu). V polovině loňského roku je založilo pět průmyslových skupin: Anadolu Group, BMC, Kok, mobilní operátor Turkcell a firma Zorlu Holding, která je mateřskou společností výrobce televizí Vestel.

TOGG vede Mehmet Gürcan Karakaş, který má řídící zkušenosti z německé firmy Bosch, výrobce automobilových součástek. Provozním ředitelem je Sergio Rocha, který dříve vedl jihokorejskou divizi americké automobilky General Motors.

Turecká vláda dlouhodobě usiluje o vytvoření jakési národní automobilky, před pěti lety proto koupila země licenci na model zkrachovalého Saabu. Už v roce 2015 bylo v plánu, že na základech modelu 9-3 vznikne také elektromobil (více čtěte zde).  Je tedy možné, že někde hluboko pod moderním kabátem nově představeného sedanu a SUV je ukryto železo deset let nevyráběného modelu zaniklé automobilky, které má prapůvod u Opelu, tehdy vlastněného americkým General Motors.

Automobilka ovšem uvádí, že auta stojí na originální nově vytvořené platformě určené pro elektromobily, která je stoprocentně vyvinuta inženýry TOGG v Turecku.

Turecký automobil

Nové turecké SUV má dorazit v roce 2022. TOGG se s ním chce stát prvním evropským výrobcem bateriového SUV, který nepatří mezi tradiční automobilky.

Tvůrci slibují nejdelší rozvor mezi konkurenty, prostorný interiér, raketovou akceleraci a nízké provozní náklady.

Design vzešel ze soutěže mezi tureckými designéry, z návrhů původních osmnácti studií vybírala komise, jejímž členem byl mimo jiné Murat Günak, který se od osmdesátých let minulého století do poloviny uplynulé dekády pohyboval na vrcholových pozicích v různých automobilkách. Byl mimo jiné šéfdesignérem Peugeotu, Mercedesu nebo Volkswagenu. Finální čištění designu a jeho převedení do podoby pro výrobu včetně stavby fyzických modelů dostalo na starost italské studio Pininfarina.

Tisková zpráva k premiéře nových elektromobilů silně zdůrazňuje turecké kořeny projektu. Odkazem na tureckou kulturu mají v designu modelů být kupříkladu motivy tulipánu, který je jedním ze symbolů země.

TOGG ve svém prohlášení také slibuje, že v roce 2022, kdy elektrické SUV vyrazí na silnice, bude mít Turecko rozvinutou nabíjecí síť. Zda se na tom konsorcium chce samo podílet, ovšem není jasné.

Li-ion akumulátory budou k mání ve dvou velikostech - pro tří set nebo pětisetkilometrový dojezd. Na osmdesát procent kapacity se má akumulátor nabít za méně než třicet minut.

Dvě budou také provedení: dvousetkoňové s poháněnou zadní nápravou, nebo čtyřsetkoňové s druhým motorem pohánějícím přední kola. První se rozjede na stovku za 7,6 sekundy, u druhého výrobce slibuje start z nuly na stokilometrovou rychlost za 4,8 s.

Výrobce slibuje prvky částečně autonomního řízení a aktualizace funkcí a softwaru bezdrátově po internetu, ke kterému bude auto permanentně připojeno.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

VW musí šetřit a změnit se. Podle šéfa na to má jediný pokus

Volkswagen se musí urychleně transformovat, aby se nestal další Nokií, kterou na trhu mobilních telefonů převálcoval...

Jak vydělat na pokuty za emise: elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu...

Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Autofotka týdne: Ze slavné dodávky je surfařský karavan i s vinotékou

Snad každý, komu někdy hlavou projela myšlenka na život na cestách, by po tomto autu sáhl. Britská společnost...

Najdete na iDNES.cz