Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Turecká značka elektroaut se představuje, je to sen prezidenta Erdogana

  17:30aktualizováno  17:53
Turecko začne s výrobou vlastních osobních automobilů, a to rovnou těch elektrických. Projekt osobního vozu domácí výroby dlouhodobě prosazuje prezident Recep Tayyip Erdogan a jeho vládní Strana spravedlnosti a rozvoje. Chtějí tím ukázat ekonomickou sílu své země. Konsorcium TOGG představilo dva modely - SUV a sedan.

V Turecku se zatím jen vyrábějí auta zahraničních značek. V uplynulých měsících se k výrobě modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat odhodlal také koncern Volkswagen, kvůli podzimnímu ataku Turecka na Sýrii je ovšem rozhodnutí nyní u ledu (čtěte více).

Na evropský trh se z tureckých fabrik aktuálně dovážejí auta značek Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota či Hyundai. Loni se tam podle agentury Anadolu vyrobilo asi 1,6 milionu aut, zatímco například v Německu produkce aut letos dosáhne podle odhadů 6,3 milionu vozů, uvádí portál Statista.

Projekt výroby vlastních elektrických aut byl zahájen v říjnu a dostane se mu státní pomoci v podobě daňových úlev. Elektromobily se budou vyrábět u města Bursa na severozápadě země, které je v zemi centrem výroby vozů. Turecko plánuje 175 tisíc elektrických aut vlastní výroby ročně a během 13 let se počítá s investicí 22 miliard tureckých lir (přes 84 miliard Kč).

Předpokládá se, že v továrně bude pracovat přes 4 tisíce lidí a že závod bude vyrábět pět modelů elektrických aut, informoval oficiální věstník. Vláda se zaručila, že do roku 2035 koupí 30 tisíc elektrických vozů.

Fotogalerie

Za projektem domácí výroby aut stojí konsorcium TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu). V polovině loňského roku je založilo pět průmyslových skupin: Anadolu Group, BMC, Kok, mobilní operátor Turkcell a firma Zorlu Holding, která je mateřskou společností výrobce televizí Vestel.

TOGG vede Mehmet Gürcan Karakaş, který má řídící zkušenosti z německé firmy Bosch, výrobce automobilových součástek. Provozním ředitelem je Sergio Rocha, který dříve vedl jihokorejskou divizi americké automobilky General Motors.

Turecká vláda dlouhodobě usiluje o vytvoření jakési národní automobilky, před pěti lety proto koupila země licenci na model zkrachovalého Saabu. Už v roce 2015 bylo v plánu, že na základech modelu 9-3 vznikne také elektromobil (více čtěte zde).  Je tedy možné, že někde hluboko pod moderním kabátem nově představeného sedanu a SUV je ukryto železo deset let nevyráběného modelu zaniklé automobilky, které má prapůvod u Opelu, tehdy vlastněného americkým General Motors.

Automobilka ovšem uvádí, že auta stojí na originální nově vytvořené platformě určené pro elektromobily, která je stoprocentně vyvinuta inženýry TOGG v Turecku.

Turecký automobil

Nové turecké SUV má dorazit v roce 2022. TOGG se s ním chce stát prvním evropským výrobcem bateriového SUV, který nepatří mezi tradiční automobilky.

Tvůrci slibují nejdelší rozvor mezi konkurenty, prostorný interiér, raketovou akceleraci a nízké provozní náklady.

Design vzešel ze soutěže mezi tureckými designéry, z návrhů původních osmnácti studií vybírala komise, jejímž členem byl mimo jiné Murat Günak, který se od osmdesátých let minulého století do poloviny uplynulé dekády pohyboval na vrcholových pozicích v různých automobilkách. Byl mimo jiné šéfdesignérem Peugeotu, Mercedesu nebo Volkswagenu. Finální čištění designu a jeho převedení do podoby pro výrobu včetně stavby fyzických modelů dostalo na starost italské studio Pininfarina.

Tisková zpráva k premiéře nových elektromobilů silně zdůrazňuje turecké kořeny projektu. Odkazem na tureckou kulturu mají v designu modelů být kupříkladu motivy tulipánu, který je jedním ze symbolů země.

TOGG ve svém prohlášení také slibuje, že v roce 2022, kdy elektrické SUV vyrazí na silnice, bude mít Turecko rozvinutou nabíjecí síť. Zda se na tom konsorcium chce samo podílet, ovšem není jasné.

Li-ion akumulátory budou k mání ve dvou velikostech - pro tří set nebo pětisetkilometrový dojezd. Na osmdesát procent kapacity se má akumulátor nabít za méně než třicet minut.

Dvě budou také provedení: dvousetkoňové s poháněnou zadní nápravou, nebo čtyřsetkoňové s druhým motorem pohánějícím přední kola. První se rozjede na stovku za 7,6 sekundy, u druhého výrobce slibuje start z nuly na stokilometrovou rychlost za 4,8 s.

Výrobce slibuje prvky částečně autonomního řízení a aktualizace funkcí a softwaru bezdrátově po internetu, ke kterému bude auto permanentně připojeno.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory, ekoaktivisté jsou proti

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Premium Itálie uplynulého století hrála rozhodující roli ve vývoji automobilismu. Bez Italů by však možná nebyl ani Volkswagen....

Nebojácný Grand Cherokee z druhé ruky. Víme, jak chlapácký jeep vybrat

Premium Luxus, co se nezalekne ani terénu. „Grand“ je vrcholem nabídky Jeepu. Nová generace se rozkoukává na trhu, pojďme si...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...