Nové mýtné se blíží. Ministr dopravy Kremlík si ověřil, že registrace do...

Nové mýtné se blíží. Ministr dopravy Kremlík si ověřil, že registrace do systému zabere pět minut | foto: iDNES.tv

Týden před spuštěním nového mýta chybí 180 tisíc registrací, hrozí kolony

  • 10
Asi 40 procent dopravců nechává registraci do nového mýtného systému na poslední chvíli. Týden před spuštěním tak stále není přihlášeno přes 180 tisíc vozidel. Problémem je i nízký počet palubních jednotek mezi dopravci, uvedl v úterý budoucí správce mýta společnost CzechToll. Na hranicích tak hrozí několikakilometrové kolony.

Do půlnoci z neděle na pondělí (týden před spuštěním) zaregistrovali dopravci 274 tisíc vozidel, což je asi 60 procent z očekávaného počtu, informovala o tom ČTK. 

Nejvíc vozidel musí registrovat dopravci z Polska. Dosud jich přihlásili přes 64 tisíc, což je asi 54 procent z celkem očekávaného počtu. V České republice zbývá zaregistrovat ještě 21 tisíc automobilů. Stejné číslo nezapsaných aut zbývá Německu, to je ale jenom 26 procent z celkového počtu.

Nejlépe si naopak vede Litva, která má 88 procent již zapsaných vozidel a Slovensko se 70 procenty zaregistrovaných.

Dopravci dosud obdrželi 163 tisíc palubních jednotek. U zbývajících zaregistrovaných aut zatím nesplnili některou z podmínek pro převzetí jednotky. Jde například o nezaplacenou kauci za jednotku nebo nedoložení bankovní záruky. CzechToll proto chce dopravce ještě před spuštěním systému znovu kontaktovat. 

Fotogalerie

CzechToll se obává, že někteří dopravci nechají registraci až na poslední chvíli. Společnost na středu připravuje zasedání krizového štábu. 

„Cílem setkání je do detailu prověřit připravenost všech složek na nápor zahraničních dopravců, kteří neodpovědně nechávají registraci a pořízení nové palubní jednotky až na první cestu do České republiky,“ uvedl generální ředitel společnosti CzechToll Matej Okáli.

Jak řeší přetlak na hraničních přechodech

Po zahájení fungování mýta se na dálnicích, zejména pak u hranic, očekávají mnohakilometrové kolony. Důvodem jsou právě pomalé registrace. Nejhorší situace se dá podle dopravního modelu CzechTollu očekávat v prvních dvou prosincových týdnech, a to u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by kolony měly dosahovat několika kilometrů.

Fronty přes deset kilometrů hrozí například také u Bohumína. Několikakilometrové kolony hrozí na dalších hraničních přechodech, zejména s Polskem a Slovenskem, nárazově také ve vnitrozemí.

CzechToll kvůli situaci od minulého týdne posiluje kapacitu obchodních míst, kde se dá zaregistrovat do mýta. Vytvoří také dočasná registrační místa, mezi případnými kolonami se budou pohybovat také registrační auta. Provoz budou koordinovat také posílené policejní hlídky.

Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz nového satelitního systému. Nahradí tak dosavadní mikrovlnnou technologií, která funguje od roku 2007 a provozovala ho společnost Kapsch.

,