Podle Čínské asociace automobilových výrobců (CAAM), klesl prodej aut oproti prvnímu čtvrtletí minulého roku o 42 procent, tedy asi o tři miliony kusů. Hlavní podíl na tom má únorový propad, který dosáhl 79 procent. Prodalo se pouze 310 tisíc aut. Březnové prodeje pak byly oproti loňskému roku o 43 % nižší, automobilů se prodalo „jen“ asi 1 400 000.
Automobilový průmysl je přitom stěžejním odvětvím čínské ekonomiky. Sektor zaměstnává více než 40 milionů lidí a ročně zemi vydělá okolo jednoho bilionu dolarů. To je asi 10 % celé čínské výrobní produkce.
Dobrá kondice čínského automobilového průmyslu je navíc důležitá i pro zbytek světa. Světoví výrobci automobilů jako Volkswagen nebo General Motors v Číně ročně prodají miliony aut, a čínské prodeje tvoří asi 40 % z jeich celkového zisku.
Rozjezd bude pomalý
Návrat do normálu však bude pro Čínu i zbytek světa složitý. Čínská ekonomika se postupným uvolňováním restrikcí teprve začíná probouzet k životu a továrny ve zbytku světa jsou stále zavřené.
Autovýroba se v Číně obnovila teprve minulý týden. Fabriky se otevřely i v původním epicentru koronaviru, ve městě Wu-chan. Zákazníci, kteří mají zájem o nové auto, se však do obchodů nehrnou. Poptávka totiž upadala již před vypuknutím pandemie.
„Výpadek v letošní výrobě je jedním z přitěžujících faktorů pro automobilové odvětví, ale nedostatečná poptávka ze strany zákazníků je pro následující dva roky ještě větším rizikem,” řekla vedoucí ekonomka společnosti Natixis, Alicia García-Herrerová pro CNN. Podle ní je pokles o 43 procent opravdu velký i díky tomu, že prodej automobilů už zpomaloval i v posledních letech.
Čína si je problému poklesu poptávky vědoma. Asociace CAAM v pátek uvedla, že po plném obnovení výroby bude získání nových zákazníků tím nejdůležitějším, na co se musí zaměřit. Dále uvádí, že ztráty z prvního kvartálu automobilový průmysl už nejspíš nedožene. I přesto, že se ve druhém čtvrtletí bude schopen vzchopit.
Dotace a daňové úlevy
Jak velké ztráty skutečně budou však není stále jasné. Před vypuknutím krize se očekával roční pokles o dvě procenta. Poslední odhady jsou však mnohem dramatičtější, poukazují na možný roční pokles až do 10 procent.
Čína tak již začala podnikat patřičné kroky a snaží se prodeje podpořit. Peking například minulý měsíc oznámil, že o další dva roky prodlouží dotace a daňové úlevy na nová energetická vozidla, jako jsou elektrická nebo plug-in hybridní auta.
V minulém roce přitom země začala tyto dotace a daňové úlevy dramaticky snižovat. Chtěla tak vyloučit nedostatečně výkonné společnosti. V současné době však prodeje elektrických vozidel trpí více než auta na klasický pohon, minulý měsíc se jich prodalo pouze 53 tisíc. Prodeje podporuje i lokální politika. Mnoho čínských provincií začalo poskytovat hotovostní dotace ve výši až 1 400 dolarů na nové vozidlo a snaží se tak přinutit obyvatele k nákupu nového auta.
Čína doufá, že poptávka opět stoupne poté, co se znovu otevřou školy a občané budou muset opět přepravovat své potomky. Další naděje vkládá i do květnového svátku práce, který letos potrvá celých pět dní a mohl by v lidech vzbudit touhu cestovat po zemi.
Dotace a návrat řidičů na silnice však nejspíš nebudou pro obnovení síly čínského automobilového průmyslu dostatečné. Podle Garcíi-Herrero jsou silné devadesátky, kdy průmysl vzkvétal, již dávno pryč. Poptávka se rok od roku snižuje a situace na trhu může být příštích několik let krušná.
Neopomenutelným problémem je podle ní i současná ekonomická situace čínských domácností. Kvůli rostoucím cenám bydlení lidem zbývá méně peněz a nákup nového auta se tak odsouvá na druhou kolej. Nejvíce postiženi jsou výrobci, kteří dělají vozidla dosažitelná pro střední třídu. Ta totiž kvůli čím dál tím větším rozdílům mezi sociálními vrstvami v posledních letech mizí.