Modelka předvádí kritizovaný model britské značky Burberry na londýnském týdnu...

Modelka předvádí kritizovaný model britské značky Burberry na londýnském týdnu módy. (17. února 2019) | foto: AP

Nekorektní móda. Světové značky bojují s rasistickými přešlapy

  • 67
Špatná reklama, pořád reklama. Jako by se tímto motem v poslední době řídilo mnoho světových módních značek. Naposledy se za neúctu omlouvala společnost Burberry, když začátkem týdne stáhla ze své nabídky mikinu, jejíž zavázané tkaničky od kapuce připomínaly oprátku visící na krku a podle kritiků tak evokovaly lynčování a sebevraždu.

Mikinu, která okamžitě vzbudila vlnu kritiky, představili designéři luxusní londýnské značky Burberry na London Fashion Weeku, který probíhal od 15. do 19. února.

„Sebevražda není móda,“ napsala na svůj instagramový profil modelka Liz Kennedyová, která na oděv jako první upozornila. „Jak mohl Riccardo Tisci (kreativní ředitel značky, pozn. red.) a všichni v Burberry představit na molu něco, co připomíná oprátku visící na krku. Obzvlášť v kolekci věnované mládeži,“ napsala. Dodala, že by tak významná komerční značka, jako je tato, neměla tyto věci přehlížet.

17.února 2019 v 18:51, příspěvek archivován: 20.února 2019 v 14:01

Na kritiku společnost reagovala oficiálním prohlášením, ve kterém se omluvila a oznámila stažení mikiny z kolekce. Ta se podle představitelů opírala o námořní tématiku a právě smyčka byla jedním z těchto motivů. „Poučili jsme se z toho a provedeme veškeré nezbytné kroky, aby se to již neopakovalo,“ napsala společnost v prohlášení.

Burberry však rozhodně není jediná značka, která byla obviňována z nevhodných motivů. Seznam společností, které svými produkty rozhořčily část společnosti, je dlouhý, píše módní kritička Robin Givhanová na serveru The Washington Post a v článku vyjmenovává další incidenty. 

A reakce módních domů? Uznat chybu, omluvit se a vše prošetřit. „Ukazuje se, že společnosti mají omezenou schopnost poučit se ze svých chyb, a to především v době, kdy se značky stávají globální a kosmopolitní,“ říká Givhanová. 

Mezinárodní módní značky se proto podle ní musí naučit citlivosti ke zvykům a tradicím publika, které oslovují. „Ano, dnes mají tyto značky kanceláře pro vztah s veřejností po celém světě. Garantuje to ale záruku, že budou dostatečně informovány o různorodých trzích? Pokud budou zaměstnanci z těchto trhů mluvit, budou vyslyšeni?“ dotazuje se v článku kritička. 

Na problém s „rasistickým přívěskem“ v podobě opičky z portfolia italského módního domu Prada se podle právničky Chinyere Ezieové pokusil upozornit jeden ze zaměstnanců prodejny. „Když jsem se jednoho ze zaměstnanců zeptala, zda ví, že v obchodě nabízejí rasistické produkty, řekl mi, že si na to jeden černošský zaměstnanec stěžoval, avšak už tam nepracuje,“ uvedla právnička na Facebooku. Nespecifikovala však, zda z tohoto důvodu odešel, nebo byl vyhozen.

Klíčenku v přepočtu za 12 tisíc korun nabízela značka Prada v prosinci 2018 (psali jsme zde). Po několika dnech byl produkt stažen z nabídky a společnost se v prohlášení omluvila. Výtěžek z prodeje darovala nejmenované newyorské organizaci bojující za rasovou rovnost. 

14.prosince 2018 v 00:13, příspěvek archivován: 20.února 2019 v 14:20

I don’t make a lot of public posts, but right now I’m shaking with anger.

Today after returning to NYC after a very emotional visit to the Smithsonian National Museum of African American History and Culture including an exhibit on blackface, I walked past Prada’s Soho storefront only to be confronted with the very same racist and denigrating #blackface imagery.

I entered the store with a coworker, only to be assaulted with more and more bewildering examples of their Sambo l...ike imagery.

Začátkem letošního února se v podobné situaci objevila i italská společnost Gucci, když představila černý svetr s názvem Kukla. Rolák se totiž dal vytáhnout až k lícním kostem, přičemž vyříznutý otvor kolem úst byl ohraničen červenou barvou. To mnohým zákazníkům připomínalo blackface, tedy rasistickou karikaturu zesměšňující černochy (psali jsme zde).  

07.února 2019 v 15:21, příspěvek archivován: 20.února 2019 v 14:02

So ya'll just going to let #Gucci act like they ain't know better? #Blackface STOP supporting brands that mock you! #BoycottGucci https://t.co/TwPaAkZH6D

Stejně jako předešlé značky reagovala společnost Gucci omluvou a stažením svetru v přepočtu za více jak 20 tisíc korun z prodeje. „Považujeme různorodost za zásadní hodnotu, která se musí respektovat. Chceme tento incident proměnit na silný moment, ze kterého se budeme učit,“ napsala firma v omluvě na svém twitterovém účtu.

Kvůli obvinění z rasismu zaznamenala v listopadu 2018 ztráty na čínském trhu i značka Dolce & Gabbana. Ve videu, které společnost publikovala, se čínská modelka nešikovně pokouší sníst pizzu a těstoviny hůlkami. To podle mnohých uráží a zjednodušuje čínskou kulturu, informoval server Independent. Uznávaná módní společnost kvůli incidentu dokonce zrušila přehlídku v Šanghaji, některé čínské e-shopy omezily prodej jejího zboží.

Přísnému oku kritiků neunikla ani reklamní kampaň kosmetické značky Becca. Při prezentaci své kolekce Skin Love se 40 odstíny make-upu upravila ve Photoshopu barvu ženských paží na fotce tak, aby lépe seděla k výrobkům (psali jsme zde). „Přiznáváme, že jsme snímek upravili a hluboce se za pochybení omlouváme,“ stálo v příspěvku na sociální síti. Snímky proto firma následně přefotila s reálnými modelkami.