Rasistická opička musí z regálů. Zákazníci Prady si stěžovali

  13:11aktualizováno  13:11
Luxusní módní značka Prada minulý týden stáhla z prodeje opičku ze série klíčenek a figurek Pradamalia. Ta totiž podle mnohých uživatelů sociálních sítí evokovala rasistické parodie černochů zvané blackface (ve volném překladu „černá huba“). Několik lidí také volalo po bojkotu celé značky.

Luxusní módní značka Prada minulý týden stáhla z prodeje opičku ze série klíčenek a figurek Pradamalia. | foto: koláž iDNES.cz

První na problematičnost hračky upozornila právnička Chinyere Ezieová. Před tím, než si hraček všimla, byla na návštěvě Národního muzea afroamerické historie a kultury, kde se nachází i expozice o tzv. blackface.

Právě s tímto druhem parodického vystoupení, při kterém se bělošští komici převlékali za černochy, a který mnozí Američané považují za jeden z velkých symbolů rasismu v USA, má opička společné rysy. Především velké rudé rty na černé postavě jsou v Americe považovány za rasistický symbol.

„Třesu se vzteky,“ napsala na svůj Facebook Ezieová. „Když jsem se v obchodě zeptala jednoho ze zaměstnanců, řekl mi, že si jeden černošský zaměstnanec stěžoval, a kvůli tomu už tam nepracuje.“

14.prosince 2018 v 00:13, příspěvek archivován: 20.prosince 2018 v 11:15

I don’t make a lot of public posts, but right now I’m shaking with anger.

Today after returning to NYC after a very emotional visit to the Smithsonian National Museum of African American History and Culture including an exhibit on blackface, I walked past Prada’s Soho storefront only to be confronted with the very same racist and denigrating #blackface imagery.

I entered the store with a coworker, only to be assaulted with more and more bewildering examples of their Sambo l...ike imagery.

Její příspěvek následovalo na sociálních sítích mnoho dalších reakcí, mnohdy méně slušných. Odkaz na twitterový účet Prady se několikrát objevil ve spojení se slovy „hanba“, část uživatelů také volala po bojkotu značky.

„Ďábel opravdu nosí Pradu,“ ohradilo se několik lidí na Twitteru. Na internetu se dokonce objevila i petice, požadující omluvu a okamžité stažení opičích figurek. Tu však podepsalo jen 30 lidí.

Prada se omluvila

Prada se po dvou dnech, během kterých se jen na sociální síti Twitter s označením #boycottprada objevilo několik stovek příspěvků, omluvila a opičky z stáhla z prodeje. Hračka stála 550 dolarů, přes 12 tisíc korun.

„Podobnost s blackface rozhodně nebyla úmyslná. To však nijak neomlouvá škody, které jsme napáchali,“ napsala firma v prohlášení sdíleném na sociálních sítích. Výdělky z prodejů opiček značka daruje nejmenované newyorské organizaci bojující za rasovou rovnost.

Prada není první luxusní značkou, na kterou se letos snesla kritika za rasismus. Společnost Dolce & Gabanna se koncem listopadu omlouvala za svou reklamní kampaň, ve které se asijská modelka neúspěšně snaží jíst různá evropská jídla za pomoci hůlek, informuje The Independent.

Incident přichází v době, kdy Prada po třech letech klesajícího množství prodejů konečně nabírá druhý dech. V první polovině roku podle agentury Bloomberg její prodeje narostly o devět procent.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Další z rubriky

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Prohibice upadla v zapomnění. Palírna U Zeleného stromu opět jede naplno

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě.

Obvyklé úrovně z dob před metanolovou aférou už opět dosahují tržby tuzemské likérky Palírna U Zeleného stromu, která...

Zaměstnance Škody čekají díky zvýšení mezd a prémiím stotisícové výplaty

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Většina zaměstnanců automobilky Škoda by s příští výplatou měla dostat i rozsáhlé prémie. Díky nim částka na výplatní...

Najdete na iDNES.cz