Rasistická opička musí z regálů. Zákazníci Prady si stěžovali

  13:11aktualizováno  13:11
Luxusní módní značka Prada minulý týden stáhla z prodeje opičku ze série klíčenek a figurek Pradamalia. Ta totiž podle mnohých uživatelů sociálních sítí evokovala rasistické parodie černochů zvané blackface (ve volném překladu „černá huba“). Několik lidí také volalo po bojkotu celé značky.

Luxusní módní značka Prada minulý týden stáhla z prodeje opičku ze série klíčenek a figurek Pradamalia. | foto: koláž iDNES.cz

První na problematičnost hračky upozornila právnička Chinyere Ezieová. Před tím, než si hraček všimla, byla na návštěvě Národního muzea afroamerické historie a kultury, kde se nachází i expozice o tzv. blackface.

Právě s tímto druhem parodického vystoupení, při kterém se bělošští komici převlékali za černochy, a který mnozí Američané považují za jeden z velkých symbolů rasismu v USA, má opička společné rysy. Především velké rudé rty na černé postavě jsou v Americe považovány za rasistický symbol.

„Třesu se vzteky,“ napsala na svůj Facebook Ezieová. „Když jsem se v obchodě zeptala jednoho ze zaměstnanců, řekl mi, že si jeden černošský zaměstnanec stěžoval, a kvůli tomu už tam nepracuje.“

14.prosince 2018 v 00:13, příspěvek archivován: 20.prosince 2018 v 11:15

I don’t make a lot of public posts, but right now I’m shaking with anger.

Today after returning to NYC after a very emotional visit to the Smithsonian National Museum of African American History and Culture including an exhibit on blackface, I walked past Prada’s Soho storefront only to be confronted with the very same racist and denigrating #blackface imagery.

I entered the store with a coworker, only to be assaulted with more and more bewildering examples of their Sambo l...ike imagery.

Její příspěvek následovalo na sociálních sítích mnoho dalších reakcí, mnohdy méně slušných. Odkaz na twitterový účet Prady se několikrát objevil ve spojení se slovy „hanba“, část uživatelů také volala po bojkotu značky.

„Ďábel opravdu nosí Pradu,“ ohradilo se několik lidí na Twitteru. Na internetu se dokonce objevila i petice, požadující omluvu a okamžité stažení opičích figurek. Tu však podepsalo jen 30 lidí.

Prada se omluvila

Prada se po dvou dnech, během kterých se jen na sociální síti Twitter s označením #boycottprada objevilo několik stovek příspěvků, omluvila a opičky z stáhla z prodeje. Hračka stála 550 dolarů, přes 12 tisíc korun.

„Podobnost s blackface rozhodně nebyla úmyslná. To však nijak neomlouvá škody, které jsme napáchali,“ napsala firma v prohlášení sdíleném na sociálních sítích. Výdělky z prodejů opiček značka daruje nejmenované newyorské organizaci bojující za rasovou rovnost.

Prada není první luxusní značkou, na kterou se letos snesla kritika za rasismus. Společnost Dolce & Gabanna se koncem listopadu omlouvala za svou reklamní kampaň, ve které se asijská modelka neúspěšně snaží jíst různá evropská jídla za pomoci hůlek, informuje The Independent.

Incident přichází v době, kdy Prada po třech letech klesajícího množství prodejů konečně nabírá druhý dech. V první polovině roku podle agentury Bloomberg její prodeje narostly o devět procent.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Podnikatel roku vrcholí, Česko v Monaku zastoupí výrobce sanitární techniky

Manželé Radka Prokopová a František Fabičovic, majitelé břeclavského výrobce...

V Monaku startuje již devatenáctý ročník celosvětové soutěže EY Podnikatel roku. Česko na něm jako vítězové národního...

Pět podprsenek ve skříni už je dnes málo, říká ředitel Astratexu

Miroslav Tesař, obchodní ředitel společnosti Astratex

Spodní prádlo už není takové tabu, ženy nosí čím dál více odvážnější outfity. „Dá se říct, že v dnešní době se prádlo...

Ticho nade vše. Finský podnikatel roku přišel s budkami na klid před okolím

Budka na telefonování a klid od společnosti Framery.

Soutěže EY Podnikatel roku, která se konala v Monaku, se zúčastnil i Finský podnikatel Samu Hällfors. Vymyslel a vyrábí...

Najdete na iDNES.cz