John Barnett od roku 2010 pracoval jako manažer kvality v továrně v North Charleston na výrobě letadla 787 Dreamliner. To je nejmodernější dopravní letadlo společnosti Boeing, které je používané především na dálkových trasách.
Barnett byl už dříve známý tím, že neváhal upozornit na problémy obavy ohledně výrobních standardů firmy. Například v roce 2019 prozradil serveru BBC, že pracovníci na výrobní lince jsou nuceni používat nevyhovující součástky. Zveřejnil také, že odhalil vážné problémy s kyslíkovými systémy, což by mohlo znamenat, že čtvrtina dýchacích masek nebude v případě nouze fungovat.
Boeing dostal za zatajování údajů o letounu MAX pokutu 2,5 miliardy dolarů |
Krátce poté, co Barnett začal v továrně v Jižní Karolíně pracovat, se začal obávat, že tlak na urychlení vývoje a výroby nového letadla ohrožuje bezpečnostní standardy, což společnost tenkrát popřela. Později řekl BBC, že pracovníci nedodržovali postupy pro monitoring pohybu leteckých dílů v továrně, v důsledku čehož se mohlo stávat, že vadné díly mizely – a nedá se vyloučit, že skončily namontované v některém z letadel.
Letadlo jako od klaunů, píše se v interní kritice Boeing 737 MAX |
Barnett řekl, že upozornil manažery na své obavy, ale nebyly podniknuty žádné kroky. Boeing jeho tvrzení popřel, ale kontrola, kterou ve firmě v roce 2017 provedl americký regulační úřad, Federální úřad pro letectví (FAA), některé z Barnettových informací potvrdil a Boeing dostal pokutu a příkaz k nápravě.
V době své smrti byl Barnett v Charlestonu kvůli právním pohovorům souvisejícím s tímto případem. Minulý týden ho vyslýchali jak právníci Boeingu, tak odpovídal na otázky svého vlastního právního zástupce. V sobotu se měl podrobit dalšímu výslechu; na ten se však nedostavil a následně byl nalezen mrtvý ve svém autě na hotelovém parkovišti.
Barnettova smrt přichází v době, kdy jsou zpochybňovány výrobní standardy v Boeingu i u jeho klíčového dodavatele Spirit Aerosystems. Důvodem je incident ze začátku ledna, kdy při letu odpadl z letadla Boeing díl trupu – záslepka místo dveří nouzového východu – a jen zázrakem nedošlo ke ztrátám na životech.
Předběžná zpráva amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy ukazovala, že čtyři klíčové šrouby, navržené tak, aby držely dveře bezpečně na místě, vůbec nebyly namontovány. A FAA začátkem března uvedl, že hloubkový audit v továrně našel „více případů, kdy společnost údajně nedodržela požadavky na kontrolu kvality výroby“.
Jde typově o stejné prohřešky, na něž upozorňoval mrtvý whistleblower.