V rámci dalších změn prezident a generální ředitel divize komerčních letadel Stan Deal (60) odchází s okamžitou platností do důchodu a na jeho místo nastupuje Stephanie Popeová (51), současná provozní ředitelka firmy.
Předseda správní rady Larry Kellner pak na valné hromadě akcionářů v květnu rezignuje a opustí správní radu. Ve funkci ho nahradí Steve Mollenkopf (56), bývalý ředitel technologické společnosti Qualcomm, který povede hledání nového generálního ředitele firmy.
Calhoun je pod tlakem od incidentu z 5. ledna, kdy se letadlu společnosti Alaska Airlines ve vzduchu odtrhla část trupu. Firma čelí přísné kontrole ze strany regulátorů a po incidentu výrazně omezila výrobu.
Novému boeingu vypadly po vzletu dveře. Aerolinky stroje stahují z provozu![]() |
Nedávný audit výroby letounů 737 MAX u Boeingu a jeho dodavatele Spirit AeroSystems podle amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) zjistil několik případů, kdy firmy nedodržely požadavky na kontrolu kvality výroby.
Calhoun byl do funkce jmenován koncem roku 2019 a vedení se ujal začátkem roku 2020. Jeho předchůdce Dennis Muilenburg byl odvolán kvůli postupu při řešení následků dvou smrtelných havárií letounů 737 MAX. Calhoun měsíce sliboval investorům, leteckým společnostem a široké veřejnosti, že Boeing dostane problémy s kvalitou pod kontrolu.
Akcie Boeingu po oznámení změn ve vedení rostou o zhruba jedno procento. Před oficiálním zahájením obchodování na burze v New Yorku si připisovaly dokonce téměř čtyři procenta. Od lednového incidentu akcie ztratily zhruba čtvrtinu své hodnoty.
Otřesená důvěra a stagnace výroby
Lednový incident letadla 737 MAX byl jen jedním z řady bezpečnostních krizí, které otřásly důvěrou ve firmu a omezily její schopnost zvyšovat výrobu.
Analytici a investoři označili nejnovější personální změny pro Boeing za pozitivní, zdůrazňují ale, že hodně bude záležet na Calhounově nástupci a změně firemní struktury. Někteří vyjadřují obavy, že změna ve vedení nebude k řešení problémů stačit.
Šéf Boeingu v slzách. Po selhání letadla přiznává chybu, slibuje transparentnost![]() |
Minulý týden si ředitelé leteckých společností začali plánovat schůzky s představiteli Boeingu bez Calhouna, aby vyjádřili nespokojenost s nedostatečnou kontrolou kvality výroby a nižší produkcí letadel 737 MAX. Evropský konkurent Airbus také nedávno získal objednávku na 65 letadel od dvou důležitých asijských klientů Boeingu, což někteří považují za projev obav o kvalitu a rychlost výroby v Boeingu.
V letech 2018 a 2019 při dvou vážných nehodách letadel Boeing 737 MAX zahynulo dohromady 346 lidí. Letadla pak byla z rozhodnutí úřadů v celém světě na více než rok a půl odstavena z provozu.
6. ledna 2024 |