Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Člověk vítězí nad strojem. Trupy boeingů budou opět stavět lidé místo robotů

  18:44
Po šesti letech vývoje a zavádění nových strojů do výroby se Boeing rozhodl vrátit ke staré osvědčené metodě - lidským rukám. Rozsáhlý robotický systém a automatizovaná montáž trupů letounů 777 a 777X se neosvědčily. Od příštího roku budou roboti mechanikům „jenom“ pomáhat.

Automatizovaný vláknový umisťovací stroj staví část křídla Boeingu 777X v Composite Wing Center, (Everett, Washington) | foto: Getty Images

Na technologii pracoval Boeing s německou inženýrskou firmou KUKA Systems už od roku 2013. O rok později robotický systém představili veřejnosti na Mezinárodním Aerosalonu ve Farnborough. Od plně automatizované montáže si společnosti slibovaly hlavně zredukování manuální práce, zjednodušení i zrychlení. Do vývoje investovaly miliony dolarů.

Technologie se jmenuje Fuselage Automated Upright Build (FAUB, česky „Vzpřímená automatizovaná stavba trupu“). Pohybující se robotický systém spojoval jednotlivé panely boeingu k sobě, vrtal otvory a montoval desítky tisíc spojovacích prvků na trupu. 

Pár robotů vrtal a připevňoval jednotlivé sekce trupu v horní polovině. Jeden z nich zasunoval nýt, zatímco druhý ho uvnitř trupu vyrovnával tak, aby se spojovací prvek upevnil. Další pár robotů pracoval obdobným způsobem ve spodní polovině.

Víc škody než užitku

Problémy nastaly hlavně v synchronizaci robotů, kteří společně pracovali na spojovacím prvku a na rozdíl od „lidských“ zaměstnanců se nedokázali domluvit. Technologie tak dělala chyby, v mnoha případech při sestavování trup poškodila, někteří roboti zase výrobu nedokončovali.

Už v roce 2016 se mluvilo o tom, jak je nový systém neefektivní. „FAUB je strašným selháním,“ řekl tehdy jeden z mechaniků Seattle Times

Firmě se hromadily nedodělané úkoly a některé práce dokončovala až ve chvíli, kdy letoun vyjel z garáže na letiště. Mechanici, kteří měli na starosti konečnou montáž, museli pracovat přesčas.

Budeme si pomáhat

Společnost Boeing byla na rozdíl od svých zaměstnanců optimistická a domnívala se, že problémy překoná. Ve středu to ale firma po sedmi letech vzdala, informoval Bloomberg. „Bylo to těžké. Sebralo mi to roky života,“ řekl viceprezident Boeingu dohlížející na produkci letounů 777X Jason Clarke.

Ke starším technologiím se společnost začala vracet už v létě. Na strojích nechává pouze navrtávání děr, které je fyzicky nejnáročnější. Spojovací prvky budou nadále montovat pouze lidé.

Plně automatizovaných technologií se ale Boeing nevzdává úplně. Rozsáhlé robotické systémy pracují například na výrobě křídel.

O tom, že stroje nejsou vždycky tím nejlepším řešením, se přesvědčil před rokem i vynálezce a vizionář Elon Musk. Plnou automatizaci se snažil zavést do výroby aut Tesla Model 3. Později uznal, že udělal chybu, a na svůj Twitterový účet napsal, že „lidé jsou podceňovaní“.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jak známky porazily inflaci. Cena těch nejlepších se za pár let i zdvojnásobila

7. května 2024

Kdo se rozhodl s dvoucifernou inflací uplynulých let bojovat investicí do známek, tak se znalostmi...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...