Airbus na Dubai Airshow získal dvě multimiliardové zakázky – od aerolinky Emirates na padesát strojů A350 a na 120 letounů A320neo od saúdských Air Arabia. Podle katalogových cen by tak měla firma své příjmy navýšit o 30 miliard dolarů (přes 692 miliard korun). Podle CNN se však dá očekávat, že výrobce poskytne dopravcům množstevní slevy.
I tak však Airbus v Dubaji znovu prokázal, že má v současnosti před Boeingem velký náskok. Ten sice na veletrhu získal první dvě neanonymní zakázky na uzemněné letouny typu 737 Max od března (turecký Sun Express si jich objednal deset, Air Astana z Kazachstánu třicet), pořád však značně zaostává.
Jeho vlajková loď totiž stále nesmí létat, přestože zástupci firmy dopravce dlouhodobě uklidňují, že již brzy bude zpátky ve vzduchu. Přesné datum, kdy by k tomu mělo dojít, však neustále posouvají. Naposledy tomu tak bylo minulý týden, více čtěte v článku Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost.
Kromě uzemnění strojů 737 Max a s ním spojenými hrozícími odškodněními či dalšími kauzami však firma čelí i jiným obtížím. Škodí jí totiž i obchodní válka mezi USA a Čínou, v příštím roce kvůli ní plánuje utlumit výrobu letounu Boeing 787 Dreamliner ze současných čtrnácti zpět na dvanáct kusů za měsíc.
Airbus vyrábí pomalu
A právě z problémů Boeingu Airbus těží. Výrobci se o zákazníky dlouhé léta prali a přetahovali. Mnoho aerolinek si teď však raději než Boeing pořídí Airbus. A nejde přitom jen o nové objednávky, mnohé aerolinky ruší ty stávající a objednávají si konkurenční stroje. I za tu cenu, že si na ně budou muset počkat.
Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu |
Podle analytiků agentury Reuters jsou velké objednávky pro Airbus jak požehnáním, tak i prokletím. Evropský výrobce podle nich totiž prozatím nemůže výrobu tolika letadel dlouhodobě zvládat. Například strojů A330 vyrobí firma ročně 50, v příštích letech však rychlost výroby nejspíš klesne (v tomto případě na 36 ročně), tvrdí analytici.
Splnění objednávek z Dubaje tak Airbusu bude trvat nejméně několik let. Společnost přitom v současnosti eviduje objednávky na dalších několik tisíc letounů.