Na technologii pracoval Boeing s německou inženýrskou firmou KUKA Systems už od roku 2013. O rok později robotický systém představili veřejnosti na Mezinárodním Aerosalonu ve Farnborough. Od plně automatizované montáže si společnosti slibovaly hlavně zredukování manuální práce, zjednodušení i zrychlení. Do vývoje investovaly miliony dolarů.
Technologie se jmenuje Fuselage Automated Upright Build (FAUB, česky „Vzpřímená automatizovaná stavba trupu“). Pohybující se robotický systém spojoval jednotlivé panely boeingu k sobě, vrtal otvory a montoval desítky tisíc spojovacích prvků na trupu.
Pár robotů vrtal a připevňoval jednotlivé sekce trupu v horní polovině. Jeden z nich zasunoval nýt, zatímco druhý ho uvnitř trupu vyrovnával tak, aby se spojovací prvek upevnil. Další pár robotů pracoval obdobným způsobem ve spodní polovině.
Víc škody než užitku
Problémy nastaly hlavně v synchronizaci robotů, kteří společně pracovali na spojovacím prvku a na rozdíl od „lidských“ zaměstnanců se nedokázali domluvit. Technologie tak dělala chyby, v mnoha případech při sestavování trup poškodila, někteří roboti zase výrobu nedokončovali.
Už v roce 2016 se mluvilo o tom, jak je nový systém neefektivní. „FAUB je strašným selháním,“ řekl tehdy jeden z mechaniků Seattle Times.
Firmě se hromadily nedodělané úkoly a některé práce dokončovala až ve chvíli, kdy letoun vyjel z garáže na letiště. Mechanici, kteří měli na starosti konečnou montáž, museli pracovat přesčas.
Budeme si pomáhat
Společnost Boeing byla na rozdíl od svých zaměstnanců optimistická a domnívala se, že problémy překoná. Ve středu to ale firma po sedmi letech vzdala, informoval Bloomberg. „Bylo to těžké. Sebralo mi to roky života,“ řekl viceprezident Boeingu dohlížející na produkci letounů 777X Jason Clarke.
Ke starším technologiím se společnost začala vracet už v létě. Na strojích nechává pouze navrtávání děr, které je fyzicky nejnáročnější. Spojovací prvky budou nadále montovat pouze lidé.
Plně automatizovaných technologií se ale Boeing nevzdává úplně. Rozsáhlé robotické systémy pracují například na výrobě křídel.
O tom, že stroje nejsou vždycky tím nejlepším řešením, se přesvědčil před rokem i vynálezce a vizionář Elon Musk. Plnou automatizaci se snažil zavést do výroby aut Tesla Model 3. Později uznal, že udělal chybu, a na svůj Twitterový účet napsal, že „lidé jsou podceňovaní“.