V případě cestovní kanceláře Blue Style se to týká zhruba sedmi tisíc lidí. „Třetině z nich jsme vypláceli příspěvek za dopravu na náhradní letiště ve výši 300 až 400 korun,“ uvedl výkonný ředitel cestovní kanceláře Ondřej Rušikvas. Tisícikorunové položky se pak týkaly klientů, kterým cestovní kancelář musela kvůli kapacitě sedadel v náhradních letadlech zkracovat dovolenou.
Přestože cestovním kancelářím náklady navíc prokazatelně vznikly, o náhradách škod se mluví zatím jen velice diplomaticky. Například cestovní kancelář Fischer vyčíslila veškeré komplikace s uzemněním letounů na desítky milionů korun.
„Způsob, jakým se s touto finanční újmou vypořádáme, ale nebudeme blíže komentovat,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti Jan Bezděk.
Problémy Boeingu nekončí. Aerolinky odstavují stroj 737 NG kvůli trhlinám |
Hegemon na českém nebi
Cestovky si totiž nechtějí znepřátelit jediného leteckého dopravce, společnost Smartwings, který je v Česku schopný kancelářím sedadla pronajmout. Fakticky tak rozhoduje o tom, jaký prostor v letadlech a za kolik různé cestovní kanceláře v příští sezoně místa dostanou.
Samotné Smartwings jsou navíc výpadkem letounů postižené ještě více než cestovní kanceláře. Ještě na jaře společnost uváděla, že je uzemnění strojů stojí 100 milionů korun měsíčně. Nyní se už ke škodám a způsobu, jakým je bude po americkém výrobci vymáhat, nevyjadřuje.
Letecká společnost, spoluvlastněná Romanem Vikem a Jiřím Šimáněm, je lídrem charterové dopravy dlouhodobě, od roku 2013 už ale na českém trhu nemá prakticky žádnou konkurenci. Tehdy vláda Petra Nečase souhlasila s tím, že dceřiná společnost Českých aerolinií Holidays Czech Airlines přestane soukromému dopravci v charterovém byznysu konkurovat výměnou za urovnání soudních sporů.
Vedení Travel Service, což byl tehdejší název Smartwings, totiž státu vyčítalo 2,5miliardový úvěr od společnosti Osinek, kterým se vláda snažila oživit podnikání dlouhodobě ztrátových ČSA. Stažení žaloby pak stát potřeboval kvůli prodeji menšinového podílu tehdy státních ČSA korejskému dopravci Korean Air.
Problém s vyšší mocí
Podle mluvčí Smartwings Vladimíry Dufkové se zatím na tuzemského dopravce žádné cestovky s žádostí o úhradu nákladů neobrátily. Mimo jiné totiž stále ještě není vyřešená otázka týkající se odpovědnosti dopravců a výrobce za způsobené škody. Zda se budou či nebudou moci ve vztahu ke svým obchodním partnerům vyvinit s poukazem na to, že zákaz letů byl z jejich strany nezaviněný, a tudíž šlo o takzvaný zásah vyšší moci.
Jeden život Boeing cení na 3,4 milionu. Začne odškodňovat rodiny obětí |
S poukazem na vyšší moc přišli o práva na náhradu za zpoždění a další komplikace cestující, které zákaz Boeingů 737 MAX zastihl ve vzduchu a kteří kvůli němu nemohli přistát na žádném evropském letišti.
Výpadek letounů komplikuje i plánování následující letní sezony. Smartwings totiž pro ni počítají se dvěma rozdílnými scénáři. První je ten, že se stroje 737 MAX do vzduchu nevrátí ani během příštího léta a český dopravce tak bude mít ve vzduchu 45 letounů jako letos. Druhý scénář pak předpokládá povolení létat, ale ne dříve než 1. dubna.
Podle Dufkové navíc firma stále ještě neví, kolik nyní prakticky nepotřebných letounů bude muset před tímto datem od výrobce a leasingových společností převzít. „Jsme v jednání s Boeingem a lessory (pronajímateli letounů pozn. redakce). V tuto chvíli nejsme schopni toto predikovat vzhledem k tomu, že termín opětovného nasazení 737 MAX do provozu není stále jasný,“ doplnila mluvčí.
Podle původního plánu přitom měly Smartwings do konce letošního roku odebrat 21 z celkového kontraktu na dodávku 39 strojů. Ty se měly stát páteří flotily a nahradit předchozí generace Boeingů.