Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Ať je v regálech až 15 procent výrobků černošských, vyzvala podnikatelka

  20:38
Po sérii protestů ve Spojených státech volají obyvatelé po rasové rovnoprávnosti. Například brooklynská podnikatelka si myslí, že by mělo být v obchodech přibližně 15 procent zboží pocházejícího z výroby černochů, protože by to odpovídalo podílu zastoupení Afroameričanů v zemi. Mezi některými firmami se návrh setkal už s podporou, zapojit se chce i Sephora nebo výrobce nábytku West Elm.

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Podnikatelka Aurora Jamesová s návrhem přišla na sociálních sítích.

„Po smrti George Floyda jsem byla skeptická a nevěřila jsem, že by černé komunitě někdo podal pomocnou ruku. Slyšela jsem, že nějaké velké firmy chtějí Afroameričany podpořit, jako černoška a podnikatelka jsem však měla pocit, že jsou to jen prázdná slova,“ říká Jamesová, která vede společnost Brother Vellies vyrábějící obuv a doplňky, pro CNBC.

Jamesová chtěla, aby velké firmy měly jednoduchý systém, na základě kterého by mohly černošské podnikatele podpořit. Na svém instagramovém profilu proto sdílela návrh, zda by velké firmy nemohly do své nabídky zařadit alespoň 15 % produktů, které pochází od Afroameričanů. Mezi firmami, na které Jamesová apelovala byla například Sephora, Target, Walmart nebo supermarket Whole Foods.

„Tohle je to nejmenší,co pro nás můžete udělat. Mnoho vašich poboček profituje z útraty, kterou u vás dělají Afroameričané. Jiné pobočky sídlí přímo v černošských komunitách a vaše příspěvky sdílí na svých sociálních sítích. Představujeme 15 procent  populace, chce mít naše produkty stejným dílem vystaveny i ve vašich regálech,“ píše Jamesová.

Její příspěvek se na internetu stal virálním a nasbíral více než 34 tisíc označení „To se mi líbí“. Poté co se její příspěvek dostal do médií, ozvaly se první firmy, které chtěly nápad Jamesové realizovat.

30. května 2020 v 2:46, příspěvek archivován: 10. srpna 2020 v 11:50

Jednou z prvních je parfumerie Sephora. „Hned poté, co nám Aurora zavolala jsme se shodli na tom, že je to pro nás skvělá příležitost přispět na dobrou věc,“ uvedla viceprezidentka Sephory Artemis Patricková.

Realizace návrhu Jamesové se skládá ze tří kroků. V první fázi podniky vyhradí místo na produkty od černošských firem a uzavřou s nimi smlouvy. V druhé fázi pak firma přebírá odpovědnost za svoje rozhodnutí návrh podpořit a případně vychytá slepá místa. V poslední třetí fázi pak celý nápad realizuje na ostro.

Další, kdo se připojil byl prodejce nábytku West Elm. Kromě závazku prodávat 15 % výrobců od afroamerických návrhářů se West Elm zavázal i k tomu, že 15 % všech jeho zaměstnanců budou do budoucna tvořit právě černoši.

Ačkoliv se návrh Jamesové zdá velmi jednoduchý, samotné provedení může zabrat spoustu úsilí a času. „Velké firmy nejsou schopny změny provést za noc. To ale neznamená, že se nemohou pokusit to realizovat,“ říká Jamesová.

Podle průzkumu, který si Jamesová dělala, činí momentální podíl výrobků od Afroameričanů ve velkých firmách 0,5 až 2 %. Dostát patnáctiprocentního podílu by tedy mohlo trvat roky. Podle akciového analytika Jaimeho Katze trvá přechod na nového dodavatele v průměru 6 až 9 měsíců.

Pomoc pro malé firmy

Jamesová doufá, že její návrh pomůže především malým podnikům vlastněných černochy. „Chtěla bych vědět afroamerické maloobchodníky růst a prosperovat. Myslím si totiž, že jejich produkty jsou velmi kvalitní,“ říká Jamesová.

Ve zlepšení a větší zájem o jejich produkty doufají i samotní obchodníci. Jednou z nich je i Maeva Heimová, která provozuje značku vlasové kosmetiky Bread. „Myslím, že nám to otevře dosud nepoznané možnosti a zboří to mýtus, že pokud jste černoch provozující byznys, musíte se zaměřovat pouze na černošské zákazníky,“ říká Heimová. Její produkty by se ke konci srpna měly objevit ve 110 prodejnách Sephora.

Návrh Jamesové zatím přijaly čtyři firmy a zapojit by se mělo mnoho dodavatelů. Je tedy jasné, že instagramový příspěvek něco skutečně ovlivní. „Nejdůležitější věc je ta, že lidé mají snahu dělat něco dobrého a zpřístupnit dosud přehlížené dodavatele,“ říká analytik Katz.

Jamesová ve své iniciativě ale nekončí a dál vytrvale oslovuje další firmy. „Doufám, že všechny oslovené firmy nakonec na návrh kývnou a společně budeme moct zapracovat na zlepšení podmínek pro černošské podnikatele na americkém trhu,“ dodává Jamesová závěrem.

10. června 2020 v 19:04, příspěvek archivován: 10. srpna 2020 v 13:37
Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

PepsiCo se dala na zdravý životní styl. Představila uklidňující nápoj

Nejdříve nabudit a potom uklidnit. Společnost PepsiCo vybudovala své globální impérium díky povzbudivému kolovému...

Velké světové banky umožňovaly prát špinavé peníze, odhalují dokumenty

Únik dokumentů o podezřelých finančních transakcích ve výši dvou bilionů dolarů (asi 45 bilionů Kč) odhalil, jak...

Křetínský s Tkáčem získali podíl v britském řetězci supermarketů Sainsbury’s

Společnost Vesa Equity Investment českého miliardáře Daniela Křetínského a slovenského investora Patrika Tkáče koupila...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...