ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Amazon řeší další žalobu. Během pandemie nedostatečně chránil zaměstnance

  • 1
Společnost Amazon čelí další žalobě. Podle newyorské generální prokurátorky Letitii Jamesové, která na firmu podává žalobu, totiž společnost neposkytla svým zaměstnancům dostatečnou ochranu během koronavirové pandemie a nechala je pracovat v nevyhovujících podmínkách.

Jamesová se zaměřuje konkrétně na dvě pobočky Amazonu, kde podle zaměstnanců došlo během pandemie k pochybení. Společnost totiž údajně nezajistila dostatečné čištění a trasování nakažených zaměstnanců a dokonce pracovníky z poboček na Staten Islandu a v Queens donutila mlčet o tom, co se na pracovišti děje.

Nechrání Vás Vaše firma dostatečně před COVIDEM? Najděte si nového zaměstnavatel na jobDNES.cz

„Růst a vysoké zisky společnosti Amazon během pandemie jsou vykoupeny lidskými životy. Amazon riskoval bezpečnost a zdraví svých předních zaměstnanců,” uvedla v žalobě u newyorského Nejvyššího soudu Jamesová.

Amazon se ale žalobě brání. „Naše společnost se o zdraví a bezpečí našich zaměstnanců zajímá,” uvedla pro New York Times mluvčí Amazonu Kelly Nantelová. „Žaloba paní Jamesové vůbec nereflektuje skutečné podmínky, které v době koronavirové pandemie v Amazonu panovaly,” dodává.

Společnost Amazon se prokurátorku Jamesovou snažil preventivně žalovat u federálního soudu už minulý týden ve snaze o to, aby finální žalobu nepodala. Podle Amazonu totiž otázka bezpečnosti na pracovišti spadá pod federální a nikoliv státní zákony.

Amazon nás mačká jako citrony, říkají Francouzi. Vláda podává žalobu

Ve stížnosti proti Jamesové Amazon například uvádí, že nároky na bezpečností opatření, která měla údajně být porušena, přesahují to, co zákon běžně vyžaduje. Navíc také dodává, že během pandemie se na pracovištích Amazonu zavedla opatření jako měření tělesné teploty zaměstnanců či bezplatná možnost testování na covid.

Žaloby, kterou podala Jamesová, se ovšem opírá o svědectví zhruba 250 zaměstnanců ze skladu na Staten Islandu, kteří se nakazili koronavirem. Více než 90 z těchto zaměstnanců se v týdnu, kdy k nákaze došlo nacházelo na pracovišti, ale Amazon odmítla budovu rozdělit na jednotlivé uzavřené části a dostatečně větrat tak, jak je státem nařízeno.

Podle Jamesové navíc zhruba až do konce června Amazon vůbec nezjišťoval u svých nakažených zaměstnanců, s kým ze svých kolegů přišli do styku. 

Místo toho, aby si společnost vyžádala od nakažených pracovníků seznam kontaktů tak pouze spoléhala na to, co viděla na záběrech z bezpečnostních kamer, které ani nepokrývají celé prostory skladu a firma k nim získá přístup jednou za tři dny. Jamesová tak v žalobě uvádí, že právě kvůli tomuto procesu došlo k extrémně pomalému a nepřesnému trasování.

Kdo protestuje, bude propuštěn

Dalším předmětem žaloby je i případ Christiana Smallse, který byl na jaře minulého roku propuštěn. Jamesová totiž ve své žalobě uvádí, že poté, co Smalls upozornil na to, že bezpečností podmínky ve skladu nejsou v pořádku a na parkovišti před budovou vedl protest, společnost ho propustila. 

Podle Amazonu ale nebyl propuštěn kvůli tomu, že protestoval, ale kvůli tomu, že měl údajně být v karanténě, jelikož se dostal do styku s pozitivně testovaným kolegou, a tím pádem během protestu porušoval karanténu a ohrožoval ostatní zaměstnance.

Podle Jamesové a několika ostatních zaměstnanců je však vyhazov pana Smallse nespravedlivý a vysílá zprávu, že kdo bude protestovat, bude propuštěn. „Zaměstnanci Amazonu se právem bojí, že když se budou stavět proti podmínkám, které ve firmě panují, společnost se jim pomstí,” uzavírá Jamesová.