Airbus plánuje srazit uhlíkovou stopu transatlantické přepravy dílů svýc letadel – především mezi mateřskou fabrikou v jižní Francii a kompletačním závodem v americké Alabamě – na méně než polovinu, konkrétně ze 68 tisíc tun CO2 ročně na 35 tisíc. Umožnit to mají nové lodě, jejichž design a následný provoz bude zajišťovat francouzská firma Louis Dreyfus Armateurs.
Lodě budou jednak spalovat vedle nafty také metanol – a hlavně budou částečně poháněné větrem.
Budou vybaveny šesticí takzvaných Flettnerových rotorů. Jde o hladké válce, které vlivem obtékajícího vzduchu rotují a díky fyzikálnímu jevu zvanému Magnusův efekt (vznik boční síly při obtékání rotujícího tělesa plynem nebo kapalinou) generují tažnou sílu. Obvykle se uvádí, že lodě vybavené těmito alternativami k tradičním plachtám uspoří pět až dvacet procent paliva.
Emise má ušetřit také sofistikované plánování trasy, která se bude vyhýbat oblastem se silným protivětrem.
Žně po letech půstu. Cestovky se předhánějí, kdo turistům naservíruje lepší letadlo |
Oproti stávajícím lodím budou ty nové také větší: každá uveze sedmdesát standardních 40stopých kontejnerů a šest rozložených letadel oproti současným třem až čtyřem. Airbus již oznámil, že díky tomu bude moci zvýšit počet vyráběných letadel A320 na 75 měsíčně.