Montáž dopravního letadla Airbus A380 | foto: Airbus

Zkonstruujte nové superjumbo, větší než A380, říká šéf Emirates

  • 75
Evropský výrobce letecké techniky Airbus v minulém roce dodal poslední letoun typu A380, přezdívaný superjumbo. Převzala si ho letecká společnost Emirates, která byla jeho nejvýznamnějším odběratelem. A prezident aerolinek už sní o náhradě.

Letecká společnost se sídlem v Dubaji má aktuálně 118 letounů typu A380, které se postupně vrátily na oblohu. Zaparkováno v garáži je jich aktuálně 38. Celá flotila se má vrátit do provozu v září příštího roku.

„Představu, že A380 už nikdy nebude efektivně létat, pro nás bylo vždycky trochu těžké akceptovat,“ uvádí Tim Clark, prezident aerolinek pro CNN. „Říkal jsem si: ‚počkej a uvidíš.‘ V říjnu loňského roku jsme začali létat s A380 na Heathrow šestkrát denně a od té doby jsme neměli v žádném z nich volné místo,“ dodává.

Clark upozorňuje, že před pandemií se poptávka po letecké dopravě každoročně zvyšovala o 4,5 procenta. Jakmile se počet cestujících vrátí zpátky na předpandemickou úroveň, bude trvat 10 až 15 let, než se celosvětová poptávka zvýší o polovinu.

Airbus A380 nadobro končí. Poslední vyrobený letoun putoval do Emirates

Jenže velká část letadel zvaných superjumbo má být do poloviny 30. let vyřazena. „I pokud budou zaneprázdněná všechna letadla 787 a A350, stále nechápu, jak se vypořádáme s touto růstovou křivkou,“ říká Clark.

„Nabídka bude potlačena, poptávka bude nadále růst. A pokud to tak skutečně bude, ceny porostou, to je nevyhnutelné,“ zmiňuje šéf aerolinek.

Má již svou představu

O nových letadlech má Clark již představu. Měla by být z lehkých kompozitních materiálů a mít motory s otevřeným ventilátorem. „Představte si kompozitní křídlo a převážně kompozitní trup. Představte si motory, které jsou o 20 až 25 procent lepší než ty současné. Takže budete mít lehčí, mnohem úspornější letadlo, které bude v souladu s tím, co si přejí ekologové,“ uvádí.

V současné době jsou největšími vyráběnými letadly Airbus A350-1000 a připravovaný Boeing 777-9, které přepraví něco málo přes 400 cestujících. Clark se domnívá, že není ani jedno dostatečně velké a neuspokojí budoucí poptávku po cestování.

Nový Boeing 777-9 má skládací křídla a velký problém s FAA

Problém však může nastat v tom, že jeho vysněné letadlo nebude oblíbené u leteckých společností, stejně jako Airbus A380. „Jestli si myslím, že se dopravci chytí této šance a uzavřou obchodní dohodu? Pochybuji,“ uvádí Clark.

Airbus A380 byl slavnostně předveden ve francouzském Toulouse na začátku roku 2005 a otevřel další kapitolu v historii letectví. Pojme přes 500 cestujících a díky svému tichému provozu se těšil u pasažérů velké oblibě.

Společnost Airbus se rozhodla ukončit výrobu letounů A380 od února 2019, tedy ještě před začátkem pandemie covidu-19. O stroj, který měl být následovníkem letounu 747 amerického rivala Boeing, nebyl takový zájem, jak si jeho tvůrci představovali.

Nejvíc letadel A380 mají ve své letce právě aerolinky Emirates. Poslední vyrobený stroj byl sto dvacátý třetí, který zakoupily.