Airbus A380 nadobro končí. Poslední vyrobený letoun putoval do Emirates

Autor:
  19:40
Evropský výrobce letecké techniky Airbus ve čtvrtek dodal poslední letoun typu A380. Podle svého sdělení ho převzala letecká společnost Emirates, která byla jeho nejvýznamnějším odběratelem. Firma tento největší komerční letoun v historii vyráběla 21 let, celkem jich vzniklo 251.
Airbus A380 na letišti v indickém Hajdarabádu. (23. října 2011)

Airbus A380 na letišti v indickém Hajdarabádu. (23. října 2011) | foto: AP

Airbus se rozhodl ukončit výrobu letounů A380 od února 2019, tedy ještě před začátkem pandemie covidu-19. O stroj, který měl být následovníkem mytického letounu 747 amerického rivala Boeing, nebyl takový zájem, jak si jeho tvůrci představovali, uvedla agentura AFP.

Nejvíc letadel A380 přezdívaných super jumbo mají ve své letce právě arabské aerolinky Emirates. Poslední vyrobený stroj je sto dvacátý třetí, který zakoupily. Celkem si letadla A380 objednalo 14 aerolinek.

Letoun má po celé délce 72,7 metru dvě paluby. Rozpětí křídel činí 79,8 metru a cestovat v něm může až 853 pasažérů. Podle Alexe Scerriho, bývalého kapitána A380, je však jeho řízení pozoruhodně snadné. „Airbusu se podařilo zkonstruovat A380 tak, že máte pocit, že pilotujete mnohem menší letadlo, například A320,“ říká. „Je pozoruhodně obratné a opravdu nepůsobí jako 600tunové letadlo,“ dodává.

Projekt na konstrukci letounu vznikl na počátku 90. let. a A380 měla být symbolem evropské průmyslové zdatnosti, vlajkovou lodí flotily Airbusu, která měla překonat jumbo 747 od Boeingu.

V té době se všeobecně předpokládalo, že hlavní letištní uzly po celém světě budou s růstem měst a nárůstem letecké dopravy stále více přetížené. To by vytvořilo trh pro velmi velká letadla, která by mohla přepravit více cestujících, aniž by se zvýšil počet letů.

26. června 2020

Velikost jako prokletí

V době, kdy A380 uskutečnil svůj první komerční let v roce 2007, však už začaly první problémy. Zatímco se inženýři Airbusu snažili dostat superjumbo na trh, Boeing v tichosti uváděl na trh dálkové verze svého úsporného dvoumotorového letounu 777 a vyvíjel 787 Dreamliner. Design 787 maximálně využíval technologické novinky a výsledkem bylo letadlo, které bylo mnohem efektivnější než předchozí modely, spotřebovalo méně paliva, a jeho provoz byl proto levnější.

Spolu s letadlem A350, které bylo uvedeno na trh o několik let později, tak změnilo podobu trhu, jelikož namísto používání obřích letadel k přepravě obrovského počtu lidí mezi velkými světovými letišti a jejich následnému přesunu do dalších destinací mohly nyní letecké společnosti létat s menšími letadly na méně přeplněných přímých trasách mezi menšími městy.

Ve srovnání s těmito novými letadly byl čtyřmotorový A380 drahý na pořízení a nákladný na provoz.

„Technologie A380 byla v podstatě z 80. let,“ říká Peter Morris, hlavní ekonom poradenské společnosti Ascend by Cirium, která se zabývá letectvím. V důsledku toho měl Airbus potíže s jeho prodejem a bylo vyrobeno pouze 251 letadel.

Podle výkonného ředitele Airbusu Philippa Muhna projekt A380 však přesto přinesl Airbusu značné výhody. „Bylo to letadlo, které umožnilo společnosti integraci, a to jak z technického hlediska, tak z hlediska průmyslového a kulturního,“ vysvětluje. „A pak samozřejmě všechny investice do technologie A380 byly základem toho, čím je dnes A350,“ dodává.

A380 vybudovala Emirates

Ale zatímco pro Airbus to byl možná komerční neúspěch, superjumbo bylo jednoznačně úspěchem pro svého největšího zákazníka a to sice alerolinky Emirates. Společnost Emirates jej využila k vytvoření globální sítě dálkových linek s vysokou hustotou provozu a centrem na své základně v Dubaji. To jí pomohlo stát se jednou z největších leteckých společností na světě.

„Pro Emirates vyplnil Airbus A380 mezeru na trhu,“ vysvětluje Peter Morris. „Myslím si, že bez letadla A380 by společnost Emirates nikdy nedosáhla takové úrovně, jaké dosáhla. Podařilo se jim vytvořit něco, co pomohlo vybudovat prestiž Dubaje, „ dodává.

Pro jiné letecké společnosti však superjumbo nebylo tak úspěšné. Zaplnit všechna místa byl problém a když udeřila pandemie, prakticky celá flotila byla uzemněna. Zatímco někteří dopravci velká letadla nyní vracejí zpět, jiní, například Lufthansa a Air France, se rozhodli své flotily nadobro vyřadit obrovská letadla.

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

Rychlotratím vládne Čína. V USA vlaky nikde nepřekonají rychlost 250 km/h

Ačkoliv ve Spojených státech žije 340 milionů lidí a nachází se tam více než pět tisíc veřejných letišť i 71 mezistátních dálnic, opravdovou vysokorychlostní železniční trať by tam cestující hledali...

18. května 2025

Nacionalista je každý, než dojde na peněženku. Experiment zjistil, co Američané chtějí

Když prezident Donald Trump před několika týdny uvalil nová cla na čínské zboží, mnoho Američanů hlasitě prohlašovalo, že by raději podpořili americkou výrobu, než nakupovali levné produkty z Asie....

18. května 2025

Čína uvalí antidumpingová cla na plasty, nejvyšší budou mít dovozci z USA

Antidumpingová cla až 74,9 procenta zavádí Čína na dovoz kopolymerů polyoxymethylenu (POM). To je druh technického plastu s vysokou pevností, tvrdostí a rozměrovou stabilitou. Cla zasáhnou vývozce z...

18. května 2025  10:58

Teplo z datových center hřeje Finy. Někde už se rozloučili i s teplárnami

Datových center po celém světě přibývá. Jejich provoz je však energeticky velice náročný a vzniká při něm množství zbytkového tepla. Ve Finsku se ale snaží tyto negativní vlivy částečně zmírňovat....

18. května 2025

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

18. května 2025

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

18. května 2025

OBRAZEM: Solná pole jako byznys. V Bangladéši na nich závisí miliony lidí

Na pobřeží Indického oceánu v bangladéšském Chittagongu dobývají drobní farmáři odpařováním z mořské vody sůl. Jejich namáhavá práce ovlivňuje ekonomiku celé země, ročně vyprodukují přes dva miliony...

17. května 2025

Nákupy jsou out, zážitky in. Čínští turisté dobývají svět s jasnou vizí

Čínští cestovatelé přecházejí od skupinových výletů k individuálnímu cestování. Dávají přednost dobrodružství a zážitkům před nákupy a luxusním zbožím. Měnící se preference cestovatelů, kteří v...

17. května 2025

Jsou cla skutečně vždy a všude čisté zlo? Nemá Trump náhodou v něčem pravdu?

Premium

Kritici vysokých cel zaváděných americkou administrativou upozorňují, že cla jsou neobhajitelná, protože brzdí mezinárodní dělbu práce, a tedy prosperitu světové ekonomiky. Měli bychom ale dělbu...

17. května 2025

Trump letos propustil desítky tisíc Američanů. Dopady už pociťují i soukromníci

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa od počátku roku 2025 již zrušila více než 280 tisíc federálních míst, což je téměř osmkrát víc než za celý loňský rok. Desetitisíce Američanů,...

17. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Sběrači PET lahví a plechovek ve Vídni mají smůlu. Speciální držáky tam nebudou

Od počátku letošního roku funguje v Rakousku systém zálohování nápojových PET lahví a hliníkových plechovek. Některá tamní města počítala s tím, že u veřejných odpadkových košů nainstalují speciální...

17. května 2025

Investoři se přestali bát. Americké akcie smazaly ztráty způsobené cly

Americké akcie úspěšně smazaly výrazné ztráty, které jim uštědřil Donald Trump svou obchodní politikou. Zpátky na hodnotách před celní smrští je také i mezi běžnými investory oblíbený index S&P 500....

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.