Společnost Airbus se dlouhodobě snaží přesouvat do Číny část výroby, především proto, aby oproti Boeingu zvýšila svůj podíl v prodeji na největším světovém trhu. Airbus tak v Číně u nového letadla pro China Eastern Airlines instaloval kabinu, lakoval ho a v zemi prováděl i letové zkoušky, informuje agentura Reuters.
Celkem by měl pak Airbus z výrobny v Tchien-ťinu během letošního roku dodat pět letadel. Podle posledních údajů Airbusu pak měli zákazníci v asijsko-pacifickém regionu ke konci června nevyřízené objednávky na 123 letadel A350.
Airbus už výrobu do Číny postupně deleguje víc než desetiletí. Tchien-ťin se stal v roce 2008 první finální montážní linkou společnosti pro úzkotrupé letadlo A320 mimo Evropu a v roce 2017 se stal závodem pro kompletaci a dodávky letadla A330.
Naopak Boeing začal v Číně působit až o poznání déle. Společnost čekala s otevřením svého prvního kompletačního závodu v Číně ve městě Čou-šan na letoun 737 MAX až do prosince 2018. O tři měsíce později byl však tento model uzemněn po druhé smrtelné nehodě a jeho návrat do provozu musí ještě schválit čínský letecký regulátor.
Boeing, nebo Airbus? Rozdíly jsou obrovské pro piloty, ne pro cestující |
Společnost Airbus získává v Číně stále větší podíl na trhu, protože domácí trh s cestováním se vrátil na úroveň z doby před pandemií, zatímco Boeing se stále potýká s čínskou kontrolou letounu 737 MAX a nedostatkem objednávek v souvislosti s napětím mezi USA a Čínou.
Airbus dodal loni do Číny 99 letadel a v první polovině letošního roku navzdory celosvětové pandemii dalších 64 letadel, ačkoli čínské letecké společnosti využily hraniční omezení související s covidem jako záminku k odložení převzetí některých dodávek ze zámoří.