Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výrobci kouzlí s obaly. Zákazníci se mohou cítit ošizení

  11:36
Marketingová oddělení výrobců spotřebního zboží a potravin ráda kouzlí s obaly a vymýšlejí triky, aby byl jejich výrobek na první pohled atraktivnější. Větší obal však nepřináší vždy větší hodnotu výrobku. Poznejte triky výrobců, abyste byli rovnocennými hráči.
V regálech obchodů lze najít mnoho zboží, které zákazníky klame obalem. (ilustrační foto)

V regálech obchodů lze najít mnoho zboží, které zákazníky klame obalem. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Znáte-li kouzla, která producenti využívají, zvýšíte své šance cítit se ve hře jako vítězové a ne jako poražení, jako se to stalo našim čtenářům. Vždy platí základní pravidlo: před koupí zboží sledujte vedle ceny informace o jeho objemu či hmotnosti a tyto informace porovnejte s dalšími podobnými výrobky v regálu.

1) Hračka a vzduch

„Koupila jsem dětem jogurt Olmík. Uvnitř byla malinkatá hračka v několikanásobně větším kelímku a nad ní jogurt na pár lžiček. Vzhledem k tomu, že jogurt stál skoro dvacet korun, tak mi to za tu cenu přišlo nefér,“ říká Magda z Prahy.

Mlékárna Olma výtku označila za neoprávněnou. V balení jogurtu aktuálně nabízí tři typy hraček různé velikosti. „Každý typ hračky zaujímá jiný prostor, velikost kelímku je tak přizpůsobena této celé velikostní škále, není možné, resp. z hlediska výrobních postupů a nákladů ani realizovatelné, aby velikost kelímku byla pro každý dárek přizpůsobena zvlášť,“ uvedla vedoucí útvaru řízení jakosti Dana Dvořáková.

Tomáš Bučina z marketingové firmy Provocado však zákaznici dává za pravdu. Podle něj šla hračka k jogurtu přibalit řadou jiných způsobů, aniž by se tak komicky navyšoval objem balení. „Tady je dobře vidět, že pokud spotřebitel vidí onen „vzduch“, který si za peníze koupil, tak bude kvůli tomu zklamaný a může se cítit podvedený,“ říká expert na reklamu.

Vzhledem k tomu, že výrobce jogurtu uvádí na obale hmotnost výrobku, neporušuje zákon. Podle Bučiny však všichni výrobci, kteří prodávají vzduch, což je u rychloobrátkového zboží časté, balancují na hraně problémů s věrností zákazníků, jejichž oddanost značkám je velmi vrtkavá.

2) Gratis, ale menší pasta

„V regále mě zaujala pasta Colgate s přívěskem. Sáhl jsem po ní, že budu mít pastu a přívěsek zadarmo dám dceři. Pak jsem si všiml, že pod touto pastou je ještě jedna stejně velká krabička bez dárku. Byla za stejnou cenu, ale tuba v ní obsahovala mnohem více pasty. Musel jsem se smát, že jsem se málem nechal nachytat na něco zadarmo, co zadarmo není,“ uvedl další čtenář.

Olga Sehnalová, poslankyně Evropského parlamentu zabývající se obalovými kouzly, tento příklad za trik považuje. „Dárek musí spotřebitel v konečném důsledku zaplatit,“ říká a vysvětluje, že podle směrnic EU by to tak být nemělo.

Společnost Colgate - Palmolive Česká republika však upozorňuje, že jde o dvě odlišné pasty: Colgate Max White One a Colgate Max White One Optic (pasta s přívěškem). „Colgate Max White One Optic nabízí pokročilejší benefit okamžitého bělení a jeho cena za mililitr je proto také vyšší,“ namítá mluvčí Pavel Vycichlo.

3) Vypadá větší než konkurence, ale není

Test antiperspirantů, který Test DNES vydal v lednu, ukázal, že dva výrobky mohou mít stejný objem, ale velikostí se mohou výrazně lišit. Garnier Men Mineral Invisible je vyšší a širší než Nivea Men Stress Protect a zákazníkovi se tak může zdát logická jeho vyšší cena.

Když si však srovná objemy obou výrobků, je překvapený. Marketingový expert Bučina chápe, že se kupující mohou cítit po takovém srovnání nepatřičně, ale o žádné šizení se podle něj nejedná. „Jde o klasický způsob zvýšení pocitové hodnoty produktu tím, že je větší objem. K dojmu vyšší hodnoty paradoxně přispívá i cena. Tím, že Garnier stojí více, tak se snaží vytvořit dojem, že je i hodnotnější a kvalitnější,“ vysvětluje expert.

„Vždy bereme v potaz potřeby zákazníků a zároveň zcela respektujeme předpisy a pravidla,“ uvedla Tereza Law z firmy L’Oréal Paris.

4) Stejná velikost, menší hmotnost

Podobným dojmem jako antiperspiranty působí na některé kupující opačný případ, kdy dva velmi podobné výrobky o shodné velikosti a stejné ceně mají mnohem nižší hmotnost - Ramou Classic tak v praxi namažete 50 chlebů, zatímco Ramou Nadýchanou jen 32.

„Normálně kupuji klasickou Ramu, ale chtěl jsem vyzkoušet i tu nadýchanou. Doma jsem zjistil, že je vlastně o třetinu lehčí. Vzhledem k tomu, že za obě platím stejnou cenu, cítil jsem se mírně ošizený,“ říká Jiří.

Šárka z Prahy se však ošizená necítila. Rozdílu si všimla už v obchodě. „Ramu jsem chtěla vyzkoušet. Kdyby mi nechutnala, tak ji příště kvůli ceně v přepočtu na gramy nekoupím. Chutnala mi, takže si klidně připlatím.“

„Vzhledem, k tomu, že výroba našlehaného produktu je technologicky složitější, jsou i náklady na výrobu vyšší. Maloobchodní cena jejich balení tak může být stejná,“ uvedla Veronika Kúšiková ze společnosti Unilever, která Ramu vyrábí.
Právě tento příklad podle Bučiny ukazuje, jak tenká je hranice pro obchodní triky a kouzlení s obaly. „Dokud spotřebitel hru výrobci toleruje, je to v pořádku. Problém nastává, když získá pocit, že byl obelhán či podveden. To pak manažeři značek kráčejí po ostří nože a jejich postupy mohou vést k tomu, že se kupující od značky odvrátí,“ říká expert Bučina.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...