Teleshopping - ilustrační foto

Teleshopping - ilustrační foto. | foto: Petr Novotný, MF DNES

Teleshopping: zázraky se nedějí

  • 12
Na obrazovce se objevuje solidně oblečený pán a sugestivně nabízí mixér. Jen zlatá náušnice v uchu prozrazuje, že jde o trochu jiný byznys. Redakce MF DNES se zaměřila na některé výrobky z televizní reklamy. Splňují ale to, co obchodníci v prezentacích slibují? A nejde o klamání spotřebitele?

Teleshopping přinesl nejen do českých domácností nový způsob nákupu. Výrobky jsou obvykle ve většině spotů jedinečné, s úžasnými funkcemi. Je to však skutečně vždycky pravda?

Nelze tomu uniknout. Fenomén teleshoppingu se na diváky hlavních českých televizních stanic valí v několikahodinových dávkách denně. Stačí vystihnout zejména noční a ranní hodiny a člověk okamžitě ví, o co přichází. Přitom produkty, jež zdatní prodejci na obrazovce nabízejí a které často stojí nemalé částky, nemusí vždy splnit všechna zákazníkova očekávání.

Alespoň takový je závěr posouzení redakce MF DNES. Ta nakoupila v "kamenných" prodejnách, většinou příslušných distribučních firem, výrobky známé z televizní reklamy a nechala je zhodnotit vždy dvěma odborníky. Vybrány byly produkty, jejichž prezentace ať už v televizi či na internetu slibuje neobvyklé, možná až senzační a převratné funkce.

Velká očekávání
Jedním z posuzovaných výrobků jsou například akupresurní vložky do bot. Podle informací společnosti, která je prodává, a jež jsou zveřejněny na jejích internetových stránkách, je to: "Skvělá novinka usnadňující hubnutí a udržování hmotnosti. Nemusíte se potit při cvičení ani držet náročné diety."

Názor odborníků se však liší. "Vložky do bot reprezentují další ze "zázračných" prostředků tohoto typu. Důkazem, že "zázračné" doplňky stravy a pomůcky určené k boji s obezitou nepřispěly k omezení její eidemie, jsou USA," říká Vojtěch Hainer, vedoucí Centra pro diagnostiku a léčbu obezity Endokrinologického ústavu v Praze.

TEST ZBOŽÍ Z TELESHOPPINGU NAJDETE ZDE

Systémy českého trhu
Nelze pochopitelně říci, že by všechny produkty nabízené přes teleshopping byly špatné či vykazovaly nedostatky. "Je však pravda, že investice do propagace některého zboží a jeho prodeje výrazně převyšují jeho skutečné kvality," míní prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.

Podle něj by se tím měly příslušné orgány zabývat. "Zboží má mít určitou kvalitu, a pakliže existují na českém trhu systémy, které dlouhodobě nabízejí nižší kvalitu, než jakou slibují, je to parketa pro Českou obchodní inspekci," tvrdí Pokorný.

ČTĚTE TAKÉ

Pan Teleshopping Horst Fuchs

Jak nakupovat na dálku

Desítky milionů pro televize

Česká obchodní inspekce se podle slov její mluvčí zabývá jinou oblastí. "Kontrolujeme informace ve vztahu k výrobku, to znamená údaje z příbalových letáků, z obalu, tedy ty, které dostane zákazník do ruky, když si zboží koupí," objasňuje Miloslava Fléglová. "Posoudit, zda je televizní prezentace v pořádku, by měla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání," dodává.

Rada svůj úkol neodmítá. "Je-li reklama klamavá, respektive i jakkoliv jinak v rozporu se zákonem, zahajuje se správní řízení s provozovatelem," uvádí Miroslava Škaloudová, vedoucí oddělení programu Úřadu rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Kdo, kdy a jak určí, zda je opravdu klamavá?