Jan Veleba

Jan Veleba | foto: MF DNES

Šéf agrárníků: Hypermarkety znehodnocují naši práci

  • 4
Jednání hypermarketů se nelíbí těm, kteří do nich dodávají své produkty. "Hypermarkety znehodnocují práci našich zemědělců a potravinářů," říká prezident Agrární komory České republiky Jan Veleba.

Aby upozornila politiky na nepravosti, kterých se v Česku dopouštějí zahraniční společnosti s největšími zisky, tedy obchodní řetězce, provedla Agrární komora na konci minulého roku rozsáhlou akci Kontrola řetězců.

* Co vás k tomu vedlo?
Hypermarkety významným způsobem ovlivňují ekonomiku všech svých dodavatelů. Suroviny, které dodávají čeští zemědělci potravinářům, jsou na špičkové úrovni, a řetězce to kazí, protože svou obchodní politikou nutí zpracovatele k co nejnižší ceně. A vždycky to skončí u zemědělců. To je jedna věc. A druhá věc: nemohlo nás nechat v klidu, že se v hypermarketech objevily závady tak hrubého kalibru...

* Co považujete za nejzávažnější z toho, co jste zjistili?
Kromě prodeje prošlých výrobků a prohřešků v oblasti kvality to byly závady v označování potravin.

* Jak vypadá podle vás obraz prodeje potravin v České republice?
Nechceme ten obraz malovat v černých barvách, neříkáme, že všechno je v obchodech špatně. Naopak kultura prodeje se zvyšuje, svou roli v tom hraje i konkurence. Pouze říkáme, že zákazníci mají v dnešní době určité nároky a ty nejsou vždy splněny. Chtěli bychom docílit takového stavu, aby zákazník, když si něco kupuje, naprosto přesně věděl, co si kupuje, aby věděl, jaké potraviny jí. Aby na výrobku nestálo jen „vyrobeno pro Lidl v Německu“... My zemědělci musíme identifikovat, když to přeženu, málem každé zrno z pole. Takový je zkrátka systém, a my chceme, aby platil i pro řetězce.

* Hypermarkety ale tím žádné předpisy neporušují. Podle zákona dnes nemusí být na obale uveden výrobce, stačí prodejce.
Ty zákony jsou podle mého názoru řetězci prolobbované. Jsem přesvědčen, že jako zákazník mám - zákon nezákon - nárok vědět, odkud pochází salám, který si koupím. Potřebuju znát výrobce, když se mi třeba zboží nelíbí.

* Budete usilovat o změnu zákona, která by zrušila anonymitu potravin?
Ano, oslovili jsme na toto téma některé poslance, jenže je těsně před volbami a oni mají jiné starosti. My se ale nevzdáme a budeme na tom pracovat dál.

* Jaká je vaše rada pro zákazníka, jak by měl nakupovat?
Měl by nakupování věnovat víc času. Vždyť potraviny jsou zboží, které má vliv na naše zdraví. Měl by se snažit seznámit se s tím, co je na obale, což je někdy problém, člověk aby nosil lupu. A to je podle mého názoru zcela určitě záměr. A pokud zákazníkovi něco není jasné, měl by si to nechat vysvětlit, pídit se po informacích. Proto jsme se rozhodli vydávat čtvrtletník pro veřejnost, který by měl pomoci vyznat se na trhu. Bude přinášet informace o kvalitě potravin. Tam by se lidé měli dovědět celou pravdu o potravinách...

CO BYLO U POTRAVIN ŠPATNĚ
kvalita - nahnilé ovoce a zelenina, senzoricky pochybné maso, poškozené obaly, prošlá data spotřeby, mléčné výrobky mimo chladicí boxy, nebalené zboží na regálech nízko u země...
značení - není uveden výrobce, dovozce nebo prodejce, země původu, chybí složení, popisky nejsou v češtině, popisky jsou nečitelné (drobné písmo)...
ceny - podnákladové ceny, jejichž účelem je nejen nalákat zákazníky do obchodů, ale také vytěsnit i určitý typ zboží (například české výrobky)
Z průzkumu Agrární komory České republiky