výhodný nákup Zcela nejlevnější z testovaných obchodů byl Penny Market v Čelákovicích ve středních Čechách. Ostatní prodejny této sítě byly jen o dvě až tři procenta dražší. Dalo se v nich ušetřit oproti nejdražším supermarketům téměř třetinu peněz. (čaj, kt) |
S vozíkem se prodá více Nákupní vozík kupodivu nevznikl z potřeby ulehčit zákazníkům nakupování, ale ze snahy víc prodat. První vozík vyrobil americký obchodník Sylvan N. Goldman z Oklahomy v roce 1937. Když své hokynářství změnil na samoobsluhu a pult nahradil volnými regály se zbožím, všiml si, že zákazník přestane vybírat zboží, jakmile mu taška v ruce ztěžkne. Nejprve ho napadlo, že ke každému klientovi přidělí jednoho zaměstnance, který by ho doprovázel po obchodě a nesl mu tašku. Teprve později přišel ten správný nápad - židle na kolečkách, na kterou si zákazník může odložit svou tašku. Byl to geniální tah. Zákazník získal volné ruce, mohl se volně pohybovat po obchodě a ukládat do vozíku zboží. Bylo ho více, než kolik by se vešlo do tašky v ruce. (hve) |
Dobu spotřeby nelze protahovat Na potravinářském zboží se objevují dvě rozdílné označení doby spotřeby. Spotřebujte do... znamená, že v žádném případě nelze zboží prodávat po uvedeném datu. Obchodník ho prostě musí zlikvidovat. To se týká především mléčných výrobků a baleného masa. Minimální doba trvanlivosti znamená, že výrobce ručí za kvalitu potravin do uvedeného data. Obchodník je může prodávat na svoji zodpovědnost i déle, ale musí je umístit zvlášť a označit důvod slevy. Je přitom nepřípustné, aby napsal pouze Sleva a neuvedl, že prošla trvanlivost. (kt) |
Desatero úspěšného nákupu |
1. potraviny s nečitelnými nebo nesrozumitelnými údaji na obalech nechat ležet v obchodě |
2. pečlivě sledovat datum spotřeby, potraviny s nečitelným nebo chybějícím datem vrátit |
3. nekupovat výrobky, které mají poškozený obal |
4. nikdy nekupovat potraviny s prošlou dobou použitelnosti (spotřebujte do...) |
5. potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivosti kupovat jen k okamžité spotřebě |
6. nikdy nekupovat nahnilou nebo vykrájenou zeleninu |
7. nekupovat mražené výrobky, které mají změněný tvar nebo obsahují hodně ledu |
8. v obchodě do vozíku ukládat nejprve trvanlivé potraviny, potom chlazené a nakonec mražené výrobky (je dobré před odchodem do obchodu pořídit si seznam potravin v tomto pořadí) |
9. mražené potraviny přepravovat v isotermických taškách a doma je ihned uložit do mrazničky (po rozmrazení je spotřebovat do 24 hodin a nikdy znovu nezmrazovat) |
10. se stížností na prodej potravin se obrátit na místní Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci, prodej ostatního zboží řeší Česká obchodní inspekce |
(hve) |
Lze usuzovat, že i prošlé máslo z Coopu v Chodově, žampiony z Kladna z Plus Diskontu nebo kuřecí řízky z kladenského Penny Marketu byly pravděpodobně jen špičkou ledovce zboží, které by se v obchodech objevovat nemělo.
Test, při kterém redaktoři a spolupracovníci MF DNES navštívili sto osmadvacet hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen v celé zemi, dále ukázal, že v porovnání s předchozími třemi lety počet prošlých potravin v obchodech nečekaně vzrostl.
Ředitel České zemědělské a potravinářské inspekce Jakub Šebesta na jaře v rozhovoru pro MF DNES zdůraznil, že pro inspektory jde o stálý problém: "Prošlé potraviny patří k nejčastějším prohřeškům obchodníků. Velké supermarkety přitom ještě nemívají tolik problémů, jako malé samoobsluhy, kde na zboží tolik nedbají." Nejvíce prošlého zboží našli redaktoři při zběžné prohlídce vystaveného zboží v obchodních sítích Mana, Delvita, Billa, Coop a Penny Market.
V cenové bitvě mezi diskonty hypermarkety a supermarkety si nejlépe vedly Penny Markety (diskontní prodejny) a Kauflandy (hypermarketové haly). V jejich závěsu zůstal o něco dražší Diskont Plus a mezi ně se vklínilo ještě několik obchodů Terno (hypermarkety).
Naopak nejdráž se nakupuje v Coopu a Meinlovi (obojí supermarkety) Rozdíly nebyly nijak zanedbatlné, protože za nákup v nejlevnějším Penny Marketu v Čelákovicích utratil zákazník o třetinu méně než v nejdražším Coopu v Chodově. Cennové rozdíly v samostatné kategorii supermarketů byly až desetiprocentní. Nejlépe si vedl řetězec Delvita, nejhůře Coop.
U hypermarketů a diskontů byla situace podobná, mezi nejlevnějšími a nejdražšími byl rozdíl sedm procent. Stačilo zajít do hypermarketu Kauflang místo do Prima Megamarketu, nebo dát přednost diskontu Penny Market před Sesamem.
V hodnocení pohodlného nakupování se mezi téměř bezchybné premianty zařadily Carrefour a Kaufland. V těctho obchodech bylo pravidlem několik podstatných věcí: dobrá orientace v celém obchodě, čitelné a dobře umístěné cenovky, velká šíře sortimentu, bezpodmínečné dodržování požadavků předpisů skladování potravin, pořádek a bezplatné dobře přístupné parkoviště. Samozřejmostí bylo, že neprodávaly prošlé potraviny. Na opačném konci hodnocení skončily Sesamy, které by ve škole dostaly čtyřku.
Jak hodnocení dopadlo se můžete dozvědět v článku Obchody byly hodnoceny již počtvrté
Tabulka s výsledky testů v MS Excel (202 kB).
Co ovlivňuje spokojenost zákazníků se můžete dočíst ve studii Nákupní atmosféra (MS WORD 109kB)