Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Isifa

Lákali na moravské víno, ale hrozny zrály na Slovensku

  • 42
Značku Vína z Moravy, vína z Čech propaguje logo s obrázkem skleničky s českou vlajkou. Někdy by tam však patřil slovenský dvojitý kříž. Během brněnské propagační akce na podporu domácích vín, která se konala v tamním Intersparu, se totiž podávalo víno vyrobené z hroznů jižního Slovenska.

Zjistil to šéf cestovní kanceláře Cesty za vínem Petr Posolda, když víno ochutnával. Na etiketě lahve Chardonnay z Vína Mikulov si přečetl: "Krajina pôvodu: vinohradnícka oblasť Južnoslovenská."

Vše doplňovalo logo Vína z Moravy, vína z Čech, za kterou stojí Vinařský fond ČR. To má přinášet "kvalitu s garancí původu v našich vinařských oblastech".

"Loni jsme zaznamenali obrovskou poptávku po odrůdě Chardonnay. A abychom ji uspokojili, použili jsme pro jednu partii vín kvalitní slovenské hrozny," vysvětluje Martin Fousek, marketingový ředitel společnosti Bohemia Sekt, pod kterou firma Víno Mikulov spadá.

Na etiketě původ hroznů přiznali, jenže při výrobě vinět na logo Vín z Moravy a Čech zapomněli. Firma může za chybu dostat pokutu sto tisíc korun, a pokud by se ještě jednou provinila proti pravidlům Vinařského fondu, nemohla by logo používat.

V Brně však nešlo o jediný prohřešek, který vinaři během ochutnávky zaznamenali. Do regálů Intersparu, na které poutala sklenička s trikolorou, se dostala i vína vyrobená ze španělských a maďarských hroznů.

Podobné propagační akce běží po celé republice a ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec přiznává, že fond ochutnávky kontroluje jen namátkově.

"Je to vážná záležitost," potvrzuje. Chce prověřit, zda je za zmatky v Brně odpovědný řetězec, nebo společnost, která akci pro Vinařský fond zajišťovala. "V takovém případě by naše spolupráce okamžitě skončila," naznačil Machovec.