Zpoždění kolínské automobilky hrozí pokutou

Stavba jednoho z největších investičních projektů v tuzemsku započala. Sdružení stavebních firem IPS Skanska, Dopravní stavby, Stavby silnic a železnic a Geosan Group zahájilo terénní práce v průmyslové zóně Kolín - Ovčárny. Zde se má od roku 2005 rozběhnout výrobní závod automobilek PSA a Toyota.

"Stanovili jsme extrémně tvrdé podmínky za nedodržení termínu. Sankce by denně byly víc než 1,5 miliónu korun," řekl člen rady města Kolín Vít Kosina. Terénní práce financuje město Kolín, Česká republika a automobilky.

V současné době pracují na terénních úpravách pro stavbu automobilky konsorcia Toyota-PSA stovky stavebních pracovníků, zejména dělnických profesí. "Počítáme, že v této fázi výstavby zaměstnáme 20 až 25 procent místních lidí," řekl obchodní ředitel jedné z divizí IPS Skanska Karel Rezek.

Na ploše 125 hektarů je nutné odstranit zbytky starých staveb, vyrovnat výškový rozdíl 13 metrů a přemístit 3,6 milionů kubíků zemní hmoty. Dodavatelé musejí rovněž zřídit nové staveništní komunikace pro stavbu samotné automobilky. "Ještě nikdy nebyl v České republice a, pokud vím, ani v Evropě přemístěn takový objem zemní hmoty za tak krátkou dobu," tvrdí Igor Zorád z IPS SKANSKA.

Skanska pro srovnání uvádí, že při budování 13,8 km dlouhého úseku dálnice D8 se muselo přesmístit 1,367 milionu krychlových metrů zeminy. Tehdy však výstavba trvala dva roky.

Práce, které mají připravit terén pro stavbu automobilky, přijdou na zhruba 1,2 miliardy korun.

PSA a Toyota se rozhodly investovat v Kolíně přes 1,5 miliardy euro do výroby minivozů značek Peugeot, Citroën a Toyota.

V továrně nalezne práci asi 3000 zaměstnanců, v návaznosti na zahájení výstavby a provoz továrny vznikne dalších zhruba deset až 11 tisíc nových pracovních míst. První vozidlo má opustit továrnu 1. ledna 2005.

,