V Izraeli vyvinuli čip, který vidí za řidiče. Nevidomým přečte i noviny

  5:00aktualizováno  5:00
Izraelská společnost Mobileye vyvinula unikátní čip pro autonomní řízení aut. V současnosti se montuje do více než 160 modelů od 18 výrobců, letos by měl být součástí šesti milionů nových aut. Vynálezce čipu, profesor Amnon Šašua přišel také s inovací, která dokáže nevidomému přečíst noviny.

Při zprávách o vývoji samořiditelných aut na sebe dosud nejvíce pozornosti poutal Google, poslední dobou se mluví i o vývoji Applu. Prozatím má ale díky vlastnímu dlouholetému vývoji a odlišnému obchodnímu řešení k opravdovému prosazení na trhu nejblíže jiná společnost.

Jmenuje se Mobileye, sídlí v izraelském Jeruzalémě a před rokem úspěšně vstoupila na americkou burzu. Její manažeři si už občas cestou do práce dovolí pustit volant a nechat auto řídit samo. Agentuře Bloomberg se s tím například v tomto videu pochlubil ve svém Audi jeden z šéfů firmy Ziv Aviram.

Automatické řízení je umožněno čipem, který zpracovává data z kamery připevněné na autě. Jeho předchozí verze, které slouží k rozpoznávání překážek (tedy zejména dalších aut nebo chodců) a posléze i k tomu, že v případě blížící se kolize auto samo zastaví, je dnes již poměrně běžný. V současnosti se montuje do více než 160 modelů od 18 výrobců, letos by měl být součástí šesti milionů nových aut.

Mobileye tak ovládá okolo 90 procent současného trhu těchto technologií, což mu otevírá trh i k další fázi - již zmíněnému autonomnímu řízení.

Druhý projekt, za kterým izraleský profesor stojí, nese jméno OrCam. Našeptává lidem, kteří vidí velmi špatně nebo vůbec.

Kompenzace zraku pro nevidomé

To ale není všechno, k čemu v současnosti zakladatelé této firmy své poznatky z oboru umělé inteligence (přesněji z podoboru zvaného computer vision) používají. Profesor Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a předseda představenstva Mobileye Amnon Šašua totiž v roce 2010 založil další společnost - OrCam.

Ta nevyužívá zpracovávání dat z kamery zabudované do auta, ale připevněné na brýlích. Výsledky toho, co vidí, potom šeptá do ucha, na kterém jsou posazeny. A komu se tyto informace hodí? Zejména těm, kteří sami nevidí nebo vidí velmi špatně. Podle izraelského profesora je takových lidí jen v USA okolo 1,5 milionu.

„Nenapravujeme problém, tedy nanavracíme lidem zrak. Děláme druhou nejlepší věc - jejich handicap kompenzujeme,“ vysvětlil Šašua poslání svého start-upu na prezentaci během srpnové jeruzalémské vědecké konference WSCI.

Zařízení, které si již lze na některých trzích objednat (za zatím poměrně vysokou cenu 3,5 tisíce dolarů), toho umí docela dost. Přečte například číslo autobusu, který se blíží k zastávce, podobně informuje i o barvě, která právě svítí na semaforu.

Brýle poznají, kdo z blízkých přichází

Novinka také umí svému nositeli po ukázání prstem přečíst noviny a také rozeznává tváře lidí, například rodinných příslušníků. Nevidomí či špatně vidící lidé, kteří měli možnost zařízení vyzkoušet, popisují, jak si mohli sami přečíst poštu nebo jít do restaurace a tam si z menu objednat (více například na videu v angličtině zde).

Podle Šašuy sedm z osmi členů výzkumné skupiny, které zařízení zapůjčila nezávislá organizace, uvedlo, že se jim život za použití přístroje výrazně zlepšil. Autoři ale mají vyšší cíle. „Jsme teprve na začátku. Chtěli bychom, aby se pomocí tohoto zařízení mohli nevidomí lidé ještě mnohem lépe orientovat v prostoru,“ přeje si Šašua.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Prohibice upadla v zapomnění. Palírna U Zeleného stromu opět jede naplno

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě.

Obvyklé úrovně z dob před metanolovou aférou už opět dosahují tržby tuzemské likérky Palírna U Zeleného stromu, která...

Zaměstnance Škody čekají díky zvýšení mezd a prémiím stotisícové výplaty

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Většina zaměstnanců automobilky Škoda by s příští výplatou měla dostat i rozsáhlé prémie. Díky nim částka na výplatní...

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Najdete na iDNES.cz