"Rozhodně vládě odložení privatizace nebudu navrhovat," řekl MF DNES ministr financí Miroslav Kalousek. Připustil však, že k prodeji nemusí nakonec dojít. "Pokud nabídky nebudou odpovídat očekávání vlády, pak budu navrhovat, aby se to nepřijalo," dodal.
Podobně mluví i ministr dopravy Aleš Řebíček. "Pokud jde o odložení, tak to připouštím také," uvedl. To podle něj neznamená, že by neměla běžet dál příprava prodeje a hledání investorů.
"Pokud bude v budoucnu důvod privatizaci zastavit, můžeme to udělat kdykoliv. Žádný z kroků, který se nyní na letišti činí, neohrožuje jeho budoucnost," tvrdí Řebíček.
Privatizace Ruzyně je jednou z největších privatizací všech dob, která má podle některých odhadů vynést až sto miliard korun. Někteří politici i odborníci však tvrdí, že prodej není teď nutný a stát by s ním měl počkat.
"Odhadovaný výnos sto miliard je teď naprostá utopie. Není kam spěchat," míní Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.
Proč by měl stát s prodejem počkat?
"Ekonomické zpomalení ve světě povede zřejmě ke zmírnění dynamiky letecké dopravy, což snižuje výhled pro výnosy privatizovaných společností. A finanční krize může zdražit potenciálním kupcům letiště i ČSA zdroje financování," vysvětlil Pavel Sobíšek z UniCredit Bank.
Podle něj by se proto neměly kupní smlouvy uzavírat pod tlakem. Podobný názor má i Aleš Michl z Raiffeisen Bank. "U tak velkého projektu se zbrklost nevyplácí, prodával by se pod cenou. Navíc, máme nějaký scénář, co budeme dělat se získanými penězi, abychom je zase neprojedli?" nabádá k opatrnosti Michl.
Jiní naopak tvrdí, že současný nepříznivý stav je pro privatizaci výhodou, protože jde o jistou investici, na kterou banky půjčí raději než na vklady do jiných oborů. "Letiště je záchytný dlouhodobý bod, který nikdo nekupuje jako pětiletou investici. Není důvod panikařit," tvrdí analytik Petr Kováč.
Podle něj, a podobně se vyjádřili i ministři, je letiště natolik zajímavé pro investory, že může přilákat ještě více zájemců než před krizí.
ČSA: co nejdříve
Zpoždění rozhodně nechtějí ministři připustit v případě Českých aerolinií. Jejich nový majitel totiž ovlivní i cenu samotného letiště: ČSA se podílejí téměř polovinou na provozu Ruzyně. Podle Procházky je pro rychlý prodej ČSA dobrá doba i přes potíže leteckých společností.
Procházka tvrdí, že cena za tuzemského národního dopravce půjde relativně snadno určit kvůli probíhajícím prodejům srovnatelně velkých dopravců, jako jsou například LOT či Austrian Airlines. Podle něj je po velké expanzi Lufthansy možné čekat odvetný krok od AirFrance/KLM. Analytici odhadují cenu ČSA na tři až pět miliard korun.