Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejlepší prodavače mají obchody s elektrem, horší jsou v módní branži

  3:59
Ochota prodavačů často rozhoduje o tom, kam si pro daný výrobek přijdeme či jestli se ho rozhodneme zakoupit. Podle posledního průzkumu bývají nejochotnější prodavači v prodejnách s elektrem, hůře jsou na tom v módní branži. Zatímco nejlepších výsledků dosáhl prodejce kosmetiky Yves Rocher, nejhůře dopadl Asko nábytek a dm drogerie.

Prodavačky v obchodech s módou se často střídají, a proto v testech nedopadly nejlépe. Nejhůře na tom ale nejsou... (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Prodavači se znuděně baví opřeni o prodejní pult. "Nemáme," odpovídají bez zaváhání a jakéhokoliv náznaku zájmu zákazníkovi, který se na ně obrátil s prosbou o radu. Snaha pomoci nebo cokoliv prodat je nulová. Zákazník z prodejny naštvaně odchází, požadovaný produkt nakoupí u konkurence a obchodník přichází o zisk.

Podobné situace prý nejsou v tuzemských prodejnách nijak ojedinělé. Tvrdí to průzkum švédské společnosti Daymaker, který probíhal během července a srpna v 31 řetězcích působících v Česku.

Utajovaní zákazníci postupně navštívili na 155 prodejen nábytku, elektroniky, módy, obuvi, sportovních potřeb a drogerie a vyhodnocovali přístup prodavačů k zákazníkům. Stejnou metodu běžně využívají interně samy řetězce a Daymaker doufá, že se mu díky průzkumu podaří po Skandinávii a Polsku prosadit také na českém trhu.

V průzkumu zabodovali především prodejci elektra, naopak příliš neuspěly obchody s módou. Zadní příčky žebříčku obsadily prodejny s logy firem, jako je New Yorker, Takko, H&M nebo Reserved. Výjimku v oděvní branži tvoří pouze Marks & Spencer a Blažek, kteří se naopak ocitli mezi desítkou nejlepších.

Proč v testu uspěli prodejci elektra a naopak obchody s módou si vedly hůře? "Zaměstnance elektra je potřeba hodně školit. U módy je naopak velká fluktuace zaměstnanců. Často jde o studentky, které mění brigády," nabízí vysvětlení Veronika Málková z Daymaker.

Na prodavače elektra se kladou vyšší nároky

Podobně to vidí i Lucie Tomišková, mluvčí prodejce kosmetiky Yves Rocher, absolutního vítěze testu, který dosáhl v hodnocení prodejen 88 procent.

Mystery shopping

Mystery shopping je metoda, jak zjistit kvalitu služeb obchodníků či jiných firem. Průzkum společnosti Daymaker zahrnoval 31 obchodních řetězců působících v Česku. Fiktivní zákazníci postupně pětkrát navštívili prodejny každého z hodnocených řetězců a zaznamenávali, zda prodavači zdraví, začnou zákazníkovi věnovat pozornost do 30 sekund, mají dostatečné znalosti o nabízených produktech, ale také například to, zda jsou schopni informace o výrobcích prezentovat zákazníkům dost srozumitelně.
Stejný postup pak autoři studie zopakovali i na telefonních zákaznických linkách a e-mailech. Výsledky průzkumu vyhodnotili v procentech, přičemž 100 procent se rovná absolutní spokojenosti.

"Pokaždé, když přijde na trh nový výrobek, proběhne k němu školení. A ani fluktuace není vysoká. Máme samozřejmě zaměstnance i kratší dobu, ale i takové, kteří jsou u nás patnáct let," říká Tomišková. Společnost sama testuje své zaměstnance pomocí fiktivních nákupů, podobně jako to dělá Daymaker.

Majitel sítě Datart Pavel Sláma nabízí ještě další vysvětlení, proč v průzkumu uspěli právě prodejci elektroniky. Podle něj je pro Čechy ještě z doby komunistického režimu typická záliba v elektronice a na prodejce tak kladou mnohem vyšší nároky než v ostatních odvětvích. "Celý trh s elektrem proto musí být lepší," míní Sláma.

Dvě poslední místa nezabírá oblečení, ale překvapivě dm drogerie a Asko nábytek. Prvnímu z nich vytýkají autoři studie neochotu zaměstnanců. "Snažila jsem se zjistit, kdy by daný odstín (make-up, pozn. red.) mohl být, a bylo mi řečeno, že když není, tak ani nebude," popsala fiktivní zákaznice přístup prodavačky v prodejně dm. Přitom měla předem zjištěno, že obchodník má výrobek běžně v nabídce.

V Asku je zase podle studie problém najít vůbec na rozlehlé ploše obchodu prodavače. Když se to podaří, bývá prý tak vytížen jinými zákazníky, že nedokáže smysluplně poradit.

Špatně hodnocené řetězce pochybení odmítají

"Můžeme s určitostí říct, že v dm máme naopak zkušenosti spíše s kladným hodnocením personálu našich prodejen, a to jak z velmi čitelné zpětné vazby na Facebooku, tak ze zákaznické linky," uvedla Lenka Černá z PR oddělení dm.

Ani Asko nábytek nesouhlasí s tím, že by na prodejnách bylo málo zaměstnanců. "Plán nasazení personálu pro každou prodejnu připravují vedoucí obchodů, oblastní ředitelé prodeje a personální oddělení, zatím jsme se nepotkali s problémem v rámci těchto záležitostí," reagovala marketingová ředitelka Lenka Dominiková.

Asko i dm drogerie se zase velmi dobře umístily v testu, jak firmy komunikují po mailu. Obě patří do první desítky.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje.

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Z jahod je luxusní zboží, kvůli mrazu prudce zdražily

16. května 2024

Kilogram českých jahod až za 250 korun. A pokud si je člověk nasbírá na poli sám, zaplatí i 100 Kč...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Británie si došlápne na svá zámořská území. Špinavé peníze se perou právě tam

15. května 2024  15:56

Téměř 40 procent špinavých peněz ve světě prochází buď londýnským City nebo závislými zeměmi, uvedl...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...