Diskuse k článku
Pro Tatru nastává období sklizně. Češi ji neumí docenit, říká šéf firmy
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
L39i55b63o38r 85V17e20n32g28l75á80ř 4544115862514tak uz zacnete sklizet prosim |
![]() |
P41e15t93r 58N53o43v75á86k 2422520428839Je to ostuda Česka a korupčníků. Ani mnohaleté výsledky na Dakaru nestačily??? Ať se Tatře daří. |
![]() |
M20i65r70o29s91l44a21v 13Z81i16k42m88u67n30d 7679263384483Nestačily, protože "managerové", mnohdy mluvící hlavně english neuměli nebo nechtěli mediálně Lopraisovy úspěchy obchodně prodat. Kdyby měly Lopraisovic TATRY takové servisní zázemí a fabrickou podporu jako KAMAZY, tak "strejda i synovec" mohli dosáhnout daleko více úspěchů .... |
![]() |
M72i89l56a81n 76M64u47s89i95l 4313621682315Indická armáda určitě koupí 300 aut podle toho, jak se někomu s Tatrou dařilo na Dakaru. |
![]() |
F84r52a32n10t65i57š56e87k 20S89o83k69o35l 7715154891326Češi Tatru neumí docenit, protože Tatra není moc vhodná do českých podmínek. Je to vlastně terenní náklaďák, u nás nemá moc příležitostí se projevit. Například lesní cesty máme téměř všechny vyasfaltovány vlivem snad nějakých dotací a tak nejsou příležitosti ´pro Tatru. Tatra je auto do terénu, na silnice a dálnice to moc není. proto má úspěchy v zahraničí, u nás spíše záležitost do speciálních podmínek, armáda, zemědělství kde je třeba občas jezdit mimo cesty po polích a tak podobně |
![]() |
B75o58r57i93s 78O51n36d37e88r15k81a 1114488889494No na tu Čínu bych se možná vykašlal. Protože ať mají sebekomplikovanější podvozek, v Čině to budou umět udělat okamžitě za hubičku. |
![]() |
M22i83l56a46n 45K30l11o67u81č60e62k 3100715228517To není tak docela pravda, to by to tak dělal každej u všeho, ale to se neděje, dodnes nejsou čínani schopni udělat auta třeba na úrovni bmw... |
![]() |
B92o42r98i72s 55O13n21d37e16r10k95a 1724768529734Budou to šmejdy, akorát 2-3x levnější. Takhle už položili nejednu firmu a kolik z nich vidělo v Číně zlatý důl? |
![]() |
F85r71a11n43t56i51š24e68k 54S12o73k89o74l 7435264511646Číňan dokáže leccos okopírovat, ale neokopíruje kvalitně, proto mu vychází ze sebelepších značkových výrobků jenom obyčejný čínský šunt. |
![]() |
M25i47l22a49n 11M74u42s45i11l 4563501452495Čína vyrábí šunty protože si je u nich zákazník objednává. Když budou chtít kvalitu, tak bude. |
![]() |
J56a34r25o18s73l90a98v 38F64r10a77n73t53i69š81e22k 45B93r88ü58m40m57e39r 1391346833950U naprosté většiny věcí máte pravdu, ale tam, kde je potřeba kvalitní materiály, nějak nezvládají, stále např. nejsou schopni udělat kvalitní kopie ruských proudových motorů do SU-27 apod. |
![]() |
R67a96d54i93m 73P32o15l54á48š74e66k 9686353529359Tatrovácký podvozek potřebuje pro svou výrobu speciální obráběcí stroje. jenže co dokázali vyrobit v kopřivnici v roce 1930 a později, to není problém vyrobit v dnešní Číně. Klíčová spíš bude dnes obecně kvalita materiálu, která je pro výrobu kvalitního tatrováckého podvozku nezbytná, pevnost použitých centrálních rour a dalších komponent. |
![]() |
V59i47t44a 74K56a14b60o32u65r62e60k 4860180982948Paráda jen tak dál |
![]() |
P85a82v88e93l 40S40v19o15b14o50d48a 3259422470772Tatra má jedny z nejdynamičtějších trucků na světě.Těžkých aut je sice spousta, ale tatra je vyjimečná - hodně uveze,ale zároveň má obrovskou schopnost přizpůsobení se terénu.Prostě to není ani Kamaz, ani americký privátní výrobce trucků, je to obr truck který Vás doveze do toho nejzapráskanějšího lesa nebo pouště... |
![]() |
A34l63e15x15a96n91d94r 58K36o90s16t73k88a 8412228446964Copak o to, TAM vás doveze spousty aut. Jenže ta Tatra vás následně (s 10 nebo víc tunami materiálu) doveze i ZPÁTKY. |
![]() |
M54i53l87a83n 78Š40v21a94g49r41o39v34s18k88ý 9282849865378Doufám, že akcie už konečne začnou vydělávat. |
![]() |
K96a80r12e11l 13F90u33k62s13a 3334650300733Myslíte akcie TATRA TRUCKS a.s. založené v roce 2013? |
![]() |
J91a15n 50V69a87n59i93š 1543321928192Je dobře, že si děláte legraci (soudím tak podle smajlíka). Protože jestli pořád držíte akcie Tatry a. s., tak Vám moc nevydělají (vzhledem k exekuci, která proběhla). Současní majitelé Tatry Trucks jsou, pokud vím, pouze dva - pánové Strnad a Matera. Ti skutečně mohou nějaký zisk očekávat. Akcionáři Tatry a. s. se mohou nyní patrně jen soudit, pokud se k tomu nalezne právní, resp. skutkový, důvod. |
![]() |
J57a59n 64F34r28o12l87í88k 6116130245634Češi jistě dovedou ocenit i střední firmu zaměstnávající 1250 zaměstnanců. Stejně tak oceňujií Janečka, Waltra, Krále a další velikány našeho automobilového průmyslu. |
![]() |
L94u53k50á96š 59Z26á37v87o38d28s67k47ý 9281679291firma zaměstnávající 1000 a více zaměstnanců je považována za velký podnik... |
![]() |
J40a35r91o82s73l87a91v 53B52e35ň98o 2446117457750Drzim palce. Nech sa Tatre dari. Zasluzi si to! A kto by si chcel precitat moj clanok o nej, tak tu: http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/ |
![]() |
M28a69r76t51i55n 26K47u61ř44í37t94k15a 6807386918265Pěkný článek, jenom doplnění. Československo plánovalo přechod na jízdu vpravo od 1.5.1939. Hitler je vlastně jenom popohnal. |
![]() |
M16i59c81h57a63l 19F30i50n74s12t10e96r70l60e 7819360513618Je smutné, že firma s takovou tradicí musí stavět převážně na vojenském portfóliu. Viděl bych raději, kdyby byla Tatra vidět spíše v civilním sektoru. Chápu, že tatrovácká koncepce podvozku je pro tyto účely naprosto originální, ale to čím byla ještě Tatra ve světě mimo jiné proslavena byl kromě její robustnosti a spolehlivosti také její originální design. Doufám, že do budoucna se firma popasuje i v tomto oboru a vybuduje své vlastní vývojové centrum (podobně, jako ve Škodě) a nebude muset na podvozky montovat kabiny konkurenčních firem. Kabinu T 815-7 nepočítám, neboť ta je výsledkem konstruktérů a ne designérů (na jejím minimalistickém krabicovitém tvaru je to taky j ostatně dost vidět). Jelikož jsem ale jinak tarovácký srdcař, úspěch přeji a doufám, že to poklape pro tuto firmu do budoucna čím dál lepe. |
![]() |
R10a96d70i75m 22P13o91l72á57š54e78k 9816213249609Hm, podle mně píšete nesmysly. Tatra se v současné době v Evropě uplatní jen tam, kde nevadí řádově složitější a na údržbu náročnější tatrovácký podvozek. A to jsou v první řadě armády evropských zemí, ovšem tam to mají obšancované jednotliví místní výrobci nebo prodejci náklaďáků, Tatra by se tam dostávala velmi těžko. Anebo potom jedině speciální vozidla určená pro zvládání terénu mimo silnice, tento trh je ale velmi malý. Na klasickém civilním trhu Tatra nemá šanci, jejich podvozek má oproti konkurenci velké provozní náklady. Potom by tatrovácký podvozek našel uplatnění pro stavby polovojenských a policejních vozidel na bázi transportérů a všelijakých obrněných nástaveb , toto ale pokud vím zatím Tatra ponechává všelijakým specializovaným firmám, které v Evropě zatím ani nepúrorazily, jak to je v izraeli a USA nevím. |
![]() |
M19i91c83h28a87l 22F19i49n36s75t52e26r49l89e 7829550673628Ale Tatra se v minulosti neorientovala jen na jeden typ podvozku. To je bohužel dědictví ne až tak dávné minulosti - bohužel!!! Kde je psáno, že nemůže prorazit i v jiných segmentech trhu ( vývojem "klasického" podvozku - potenciál na to má). Její jméno i tradice je ve světě dostatečně známé a respektované. Vím, že to je běh na dlouhou trať, nicméně soustřeďovat se jen na jeden segment trhu je docela zbytečný luxus. Nehledě na to, že montáží cizích kabin a komponentů ztrácí image "automobilky" a spadá spíše do kategorie "výrobce speciálních podvozků" - smutný to konec třetí nejstarší automobilky světa !!! |
![]() |
J28o38s93e55f 39N46o78v64á90k 2602742705924Protože na trhu klasických náklaďáků je tak těsno, že bez masový výroby nemůžeš náklaďák dělat. Ten trh je už obsazenej a dostat na něj novýho hráče asi nelze. |
![]() |
R89a84d46i61m 67P97o18l63á49š89e56k 9446983689859Co se týká vývojového centra, tatrovka šla po roce 1990 do kapitalismu s vývojovým centrem zaměstnávajícím cca 5 tisíc lidí. Kdyby se vědělo to, co se ví dnes, mohla bez problému tehdy vrhnout stovky pracovníků vývoje na konstrukci a zkoušení v podstatě libovolného vozu a do dvou, tří let ho začít sériově vyrábět. Třeba dodávku s nosností 1 - 5 tun pro tehdejší boom podnikání nebo později civilního nákladního auta s jednoduchým a provozně nenákladným podvozkem pro silnice. Jenže v Tatře si tehdy mysleli, že jim stačí jejich tatrovácký podvozek a náklaďáky na něm postavené. Ovšem kvůli úsporám se postupně vývojové centrum osekávalo až nakonec bylo po roce cca 2000 úplně zrušeno. Je ostatně typické, že nyní celé vedení Tatrovky sídlí v budově, která dříve byla pouze pro konstruktéry a kanceláře vývojových pracovníků. A v bývalých hlavních vývojových laboratořích tatrovky u polygonu je nyní autoservis. Tatra ovšem stále neztratila tradici vývoje auta přímo spjatého s jejich výrobou , kdy pro každou zakázku není problém vypracovat originální dokumentaci a auta podle ní vyrábět. Ale podle mých údajů se nyní vývoj děje v počítačích na 3D modelech, vlastní zkoušení reálných dílů se prakticky neděje. Speciální tatrovácké kabiny, motory a další velké drahé díly ale nemá ekonomický smysl vyvíjet , dokud jejich roční produkce nepřesáhne aspoň desítku tisíc kusů. A na to zatím Tatrovka nevypadá. Budou rádi, když do dvou let zvednou výrobu na 2000 kusů ročně , zaplatí dluhy a zmodernizují dneska už zastaralá pracoviště a haly postavené v 80 letech minulého století. |
![]() |
I52v81a74n 98M20a28r92e85k 6654638612
|
![]() |
M47i48r32o31s58l73a64v 82K62a40š13p38a24r 7570591987776Ona je v kopru odjakživa |
![]() |
M47i47c20h40a76l 91Z21e18t84e75k 3608732960987Tatra si v minulosti zadělala mnoho svých problémů sama např. když tak tvrdošíjně prosazovala vzduchem chlazené motory. |
![]() |
J79a96r15o60m68í41r 28K41r81á79l 4260169554499Naopak. Do terénu a v obtížných klimatických podmínkách je to výhoda. Je o jednu starost míň. |
![]() |
M52i59c50h60a29l 24Z47e28t52e31k 3698552200227Výhoda je to možná tak na Sibiři, jenže orientace na tenhle trh automobilku neuživí. |
![]() |
J72a97k13u19b 65S40o33b40o18t96k89a 6664598157646Ono za hodně si mohou sami, kdysi sami potvrdili, že bylo chybou vyrábět stovky variací vozidel. To se samozřejmě drasticky projevovalo na schopnosti jet nějakou ucelenou výrobu a pak samozřejmě na cěně každého kusu a rychlosti dodání. |
![]() |
R40a23d70i46m 71P64o35l35á10š53e81k 9616603549839Nevím jak to je teď, ale tehdy to bylo dáno organizací tatrovácké technické přípravy výroby. TPV. Kdy podkladem pro každou zakázku byly konstrukční výkresy a tudíž logicky i opakovaná výroba zavedeného typu pro novou zakázku proběhla stejným řízením jako výroba úplně nového vozu. |
![]() |
J89i22n30d15ř68i83c75h 16Š50k24o26p22e51k 4535691610645chápu, že je moderní dělat vše co nejsložitější, aby byly prachy ze servisu. Ale že jsou to někteří schopni hájit, mi hlava nebere |
![]() |
M41a63r22t17i97n 19S48k57o47u72m13a64l 1822784717850Vzduchem chlazené motory v kombinaci s automatickou převodovkou kupuje např.zákazník z Austrálie nebo hasiči na Slovensku. |
![]() |
K34a16r76e46l 53D46v80o63ř17á30k 3317557527Češi zvláště starší generace Tatru velmi oceňují a dodrží ji palce, aby dále rostla. |
![]() |
J83a80n 39K90o26s 6298963413757https://www.youtube.com/watch?v=0jU8q0_K3XI Tatro jeď |
![]() |
R91o13m80a57n 31K21r72a50t66o44c53h35v26í47l 6916257216944Od té doby co Tatru vzal Jarda Strnad to jde s ní od 5 ke 20ti..... |
![]() |
L82u57b10o77š 87B92ř14e62z90i72n73a 2652593740531Nejhůř Tatru poškodilo vedení dosazené v době s. Klause z USA. Ti pracovali intenzivně na tom, aby dostali zavedenou značku výrobce nákl. vozů někam hodně dolů, což se jim i podařilo. |
![]() |
M58a23r73e64k 94K24l68u90f65a 3628854114276Domnívám se, že jim šlo spíš o to, aby se dostali k patentu na koncepci podvozku. Jak to bude s hospodářskými výsledky firmy, jim bylo u zadku. |
![]() |
J66a43r47o75s15l33a23v 83F74r24a25n87t52i67š29e98k 76B10r84ü77m80m67e33r 1271596263790No, ovšem je zajímavé, že ve skutečnosti Tateu vlastnil Ind, který ji tuneloval. |
![]() |
R23a65d44i24m 11P90o86l95á57š35e97k 9606363609699Byli tam rok. Měli nějakou smlouvu, kde měli vymezené pravomoce a po prvních 2 - 4 měsících zjistili, že jejich smluvně zajištěné pravomoce jsou pro reorganizaci fabriky a její vymanění z poklesu nedostatečné. Kromě toho ale v té době Tatrovka nesla v plné míře náklady libyjského podvodu, kdy Tatrovka v roce tuším 1992 vyrobila a odeslala na cca 1300 náklaďáků do Libye jen na dobré slovo švýcarského podvodníka a předchozí dozorčí rady Tatrovky a nikdy za to nedostala zaplaceno. Proto ve vedení už spíše jen pasivně doklepali dobu, kterou měli zajištěnou smluvně, do konce roku 1994. A pravděpodobně už mezitím jejich šéf Grunwald jezdil po světě a dojednával angažmá svého týmu jinde, odtud asi plynou ty řeči o tehdejším řízení Tatrovky po faxu a po telefonu. Američané ale taky byli ti, kteří dojednali první smlouvu na výrobu první série tatrovek typu Liwa pro Araby na Arabský poloostrov do Abhú Dhabi a tím v podstatě pro Tatru otevřeli tento trh. A z hlediska konstrukce prosadili první velkou zakázku s nakupovanými motory chlazenými vodou, což je dnešní realita Tatrovky. Na těch prvních pár stovek vozů sice Tatrovka prakticky nevydělala nic, ale trh byl otevřen. |
![]() |
J82a98r58o75s51l56a48v 91F87r62a11n33t45i98š19e29k 25B88r52ü10m28m40e10r 1231966653710Nevíte, jestli Plukovník za ty Tatrovky zaplatil a ty prachy Švýcar stopil, nebo jak to bylo? |
![]() |
R71a72d78i49m 57P26o21l83á33š67e82k 9736333739729Nevím. Mám takový pocit, že Plukovníkovi vůbec neřekli, že objednali tatrovky. Aspoň mi z té doby není známo, že by se o něm v souvislosti s tatrovkami nějak mluvilo. Spíš mně připadá, že ty tatrovky jako měly být pro nějakou větší firmu, která bude v Libyi něco těžit nebo stavět nebo tak nějak. Ta švýcarská firma měla být klasická kancelářská zprostředkovatelská firma s pár zaměstnanci sídlící společně s jinými firmami v jakési švýcarské kanceláři, ale s referenčními kontakty do tuším Holandska a na některé členy správní rady Tatrovky. Holt to bylo klasické školné za vstup na volný kapitalistický trh nesešněrovaný ještě směrnicemu Evropské Unie. Prostě se rozjela lukrativní zakázka, začalo se vyrábět a hotové vozy odvádět a posílat a po půl roce nebo roce nebo tak nějak se to stoplo, protože nepřicházely peníze za ty vozy. Vozy zůstaly stát tam, kam dojely vlaky a lodě s nimi a řešila se aféra. A půjčka Tatrovce, protože peníze vynaložené na ty vozy byly podstatnou částí ročních nákladů na výrobu a peníze za ty vozy chyběly. Pak se nějaký rok soudilo a dokazovalo, že ta víc než tisícovka vozů roztahaná a skladovaná po nákladních nádražích a přístavech patří Tatrovce, když za ně nebyl zaplacen ani dolar či koruna a potom se ty vozy, co se podařilo dohledat, stahovaly zpátky. |
![]() |
S55t60a98n67i50s95l47a15v 81A71u83g60u50s52t98i45n 2786854832760Abych pravdu řek nevím v čem spočívá ta výjimečnost podvozku. Vím že místo rámu mají jen obrovskou trubku uprostřed, ale jaké to má výhody? |
![]() |
I29v19a23n 53M16a34n25t84a61s 8419244280351výkyvné polonápravy,ale to netušíte, co to je, že. |
![]() |
P55e83t48r 24V39e24s74e33l66ý 2959778733656Trochu málo, tohle by opravdu nestačilo. Zkuste doplnit... |
![]() |
A69l40e34x32a14n87d48r 95K53o45s47t54k61a 8262808626534Každé kolo se samostatně zvedá či klesá dle terénu. Takže to v pohodě projede třeba říčním korytem s balvany, pokud nemají víc než nějakých půl metru. (možná víc) |
![]() |
R50a56d64k35o 94S68ü60t30t49ö 8711198531615Podstata veci je nezavisle zavesenie vsetkych kolies, co dava vyborne jazdne vlastnosti na nerovnych cestach. Tam, kde pojdem s Tatrou 60 s vynalozenim minimalneho usilia na udrzanie auta v ziadanom smere, ine vozy s tuhymi napravami by boli prakticky neovladatelne uz pri 40 - 45 km/h. Dalsia super vyhoda tejto koncepcie je v tuhosti podvozku, ktory sa neskruca. To umoznuje montovat dlhe nadstavby bez nutnosti pouzitia roznych konstrukcnych trikov, aby ich skrucanie podvozku neznicilo. Okrem toho je tu este vyhoda nizsieho taziska a totalna ochrana pohonneho systemu - nestane sa, ze na nejakej priecnej nerovnosti odtrhnes kardan. Osobne som so sklapackou pri neopatrnom zjazde nosnou trubkou prerazil cestny panel. Bola to rana az hroza, no z trubky to iba zodrelo trochu farby. Ist s inym vozom, utrhnem kardan a skoda za par tisic EUR. Majitel Tatry sa iba pousmial, ze "To neries, to je v pohode". Koncepcia ma ale aj svoje nevyhody - mala svetla vyska, problematicke pouzitie neplanetovych kolesovych redukcii na zvysenie svetlosti, premenliva svetla vyska v zavislosti od zatazenia, mensi rajd (a vacsi stopovy priemer zatacania), drahsia vyroba a hlavne vacsia hmotnost. |
předchozí | 1 2 3 | další |