Pro Tatru nastává období sklizně. Češi ji neumí docenit, říká šéf firmy

  5:25aktualizováno  5:25
Bangalore (Od našeho zpravodaje) - Tatra už do Indie historicky dodala přes devět tisíc aut. Sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. „Posledních dva a půl roku od nás ale Indové nekoupili ani šroubek,“ popisuje šéf Tatry Petr Rusek situaci, která se teď novou poptávkou po třech stovkách speciálních vozů opět mění.

Kamion Tatra v indické licenci továrny BEML (radarový komplet) vystavený na veletrhu v Bangalore. | foto: Jakub Pokorný, iDNES.cz

Šéf kopřivnické Tatry Petr Rusek měl ve čtvrtek šťastný den. V indickém Bengalúru podepsal memorandum na dodávku stovek vojenských aut pro místní armádu. Poté Rusek poskytl rozhovor MF DNES.

Kdy se tedy Tatra vrátí do Indie?
Tatra kdysi v Indii byla, ještě za minulých majitelů. Když vznikla Tatra Trucks (nový název firmy, pozn. red.), začali jsme tvrdě pracovat na tom, abychom se sem dostali zpátky.

Je to dva a půl roku co sem jezdíme. Pomáhá nám hodně ministerstvo obrany, ministerstvo zahraničí a velvyslanec. Je to taková týmová práce. Vlastně jsme se už do Indie vrátili, protože indický ministr obrany nám už nyní řekl, že „problém Tatra“ je vyřešen (více o problémech Tatry v Indii čtěte zde).

Máte už tedy něco jistého v kapse?
Máme poptávky od státního podniku BEML, který tu montoval Tatry a dodával je armádě. Máme poptávku na 337 vozidel, ale nedá se dělat všechno najednou. Tak jsme si stanovili nějaké priority. Domluvili jsme se na devatenácti nejkomplikovanějších vozech, které sem půjdou jako první.

Co to znamená nejkomplikovanější?
To je šestinápravové vozidlo, má tedy pohon dvanáct krát dvanáct. Oni ta auta používají pro opravdu strategické projekty a ta vozidla by do Indie měla jít do poloviny letošního roku.

A Tatry, které vidíme všude kolem?
To jsou auta, která Indové dostali v minulosti za bývalého majitele, udržují je a docházejí jim náhradní díly. Sem už bylo historicky dodáno přes devět tisíc vozů Tatra. Odhadujeme, že asi sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. Tvoří páteř kolových jednotek indické armády. Posledních dva a půl roku však od nás nekoupili z náhradních dílů ani šroubek.

Oni si náhradní díly sháněli různě jinde od neoriginálních dodavatelů a to se pak negativně projevilo na provozuschopnosti aut. Máme seznam dílů, které potřebují nejnaléhavěji.

Fotogalerie

Těch 337 aut by chtěli Indové dostat do kdy?
Požadavek byl do 31. března. Ale to samozřejmě nejde. Dodáme je do konce roku 2015. Co se týká roku 2016, tak jsem zaslechl – ale zatím zcela neoficiálně – číslo sedm set.

Jak vypadá proces výroby? Kompletní vůz se montuje až tady?
Na Tatře je čím dál víc indické práce, kterou zajišťuje státní podnik BEML. Výrobu klíčových dílů ale přesto chceme zachovat u nás. Jde hlavně o podvozek. Takové věci, jako kabinu nebo sestavení motoru, to se dělá v Indii. Chceme jim pomoci, aby toho dokázali vyrábět čím dál víc.

Pro Čechy by bylo asi překvapení, v jakých různých úpravách Tatra po Indii jezdí...
Já ani všechny neznám a o některých oni nemluví ani před námi. Když to zobecním, Češi pořádně netuší, co vlastně Tatra je. Berou ji jako obyčejný strojírenský podnik. Ale když vidíte v cizině, jak ji uživatelé oceňují, tak v tomhle směru se mají Češi ještě co učit.

Pokouší se v Asii Tatru někdo kopírovat?
Nemyslím. Máme unikátní řešení podvozku, ale je to poměrně složité. Oni se na našem podvozku snaží budovat nějaké svoje další varianty aut a to nám nevadí.

Kolik momentálně zaměstnáváte lidí v Česku?
Máme zhruba 850 lidí na výrobě nákladních aut a když připočítám slévárnu a kovárnu, tak je to 1 250.

Zakázku na dalších 700 aut byste pokryli se stávajícím počtem lidí?
Ne, ale my tak jako tak rosteme a budeme přibírat zaměstnance.

Do kterých dalších států dodáváte?
Dobře se vyvíjí projekt v Saúdské Arábii. Tam jsme loni dodali 300 aut Tatra 810. V letošním roce zahajujeme stavbu montážního závodu, v jiném podniku už sestavování probíhá. Proškolili jsme tamní zaměstnance.

Jsme blízko k zahájení spolupráce s čínským partnerem, tam bych se měl dostat za 14 dní. Někdy je potřeba orat a nesklízí se nic. Teď však nastává období sklizně.

Speciálně upravená Tatra by měla těžit plyn:

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Američanovi po užívání léku narostla prsa. J&J zaplatí miliardy

Americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) má zaplatit osm miliard dolarů (bezmála 188...

Světlo naděje pro Boeing. Neznámý kupec si pořídil 18 letounů 737 Max

Prodejní sucho výrobce letadel Boeing je u konce. Letouny Boeing 737 Max ještě nepatří do šrotu – v září se firmě...

Oživení retro značky nevyšlo. Značka kol Favorit opět zkrachovala

V Rokycanech už potřetí skončila výroba legendárního českého kola Favorit. Po dvou předchozích bankrotech zkrachovala...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz