Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Pro Tatru nastává období sklizně. Češi ji neumí docenit, říká šéf firmy

  5:25aktualizováno  5:25
Bangalore (Od našeho zpravodaje) - Tatra už do Indie historicky dodala přes devět tisíc aut. Sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. „Posledních dva a půl roku od nás ale Indové nekoupili ani šroubek,“ popisuje šéf Tatry Petr Rusek situaci, která se teď novou poptávkou po třech stovkách speciálních vozů opět mění.

Kamion Tatra v indické licenci továrny BEML (radarový komplet) vystavený na veletrhu v Bangalore. | foto: Jakub Pokorný, iDNES.cz

Šéf kopřivnické Tatry Petr Rusek měl ve čtvrtek šťastný den. V indickém Bengalúru podepsal memorandum na dodávku stovek vojenských aut pro místní armádu. Poté Rusek poskytl rozhovor MF DNES.

Kdy se tedy Tatra vrátí do Indie?
Tatra kdysi v Indii byla, ještě za minulých majitelů. Když vznikla Tatra Trucks (nový název firmy, pozn. red.), začali jsme tvrdě pracovat na tom, abychom se sem dostali zpátky.

Je to dva a půl roku co sem jezdíme. Pomáhá nám hodně ministerstvo obrany, ministerstvo zahraničí a velvyslanec. Je to taková týmová práce. Vlastně jsme se už do Indie vrátili, protože indický ministr obrany nám už nyní řekl, že „problém Tatra“ je vyřešen (více o problémech Tatry v Indii čtěte zde).

Máte už tedy něco jistého v kapse?
Máme poptávky od státního podniku BEML, který tu montoval Tatry a dodával je armádě. Máme poptávku na 337 vozidel, ale nedá se dělat všechno najednou. Tak jsme si stanovili nějaké priority. Domluvili jsme se na devatenácti nejkomplikovanějších vozech, které sem půjdou jako první.

Co to znamená nejkomplikovanější?
To je šestinápravové vozidlo, má tedy pohon dvanáct krát dvanáct. Oni ta auta používají pro opravdu strategické projekty a ta vozidla by do Indie měla jít do poloviny letošního roku.

A Tatry, které vidíme všude kolem?
To jsou auta, která Indové dostali v minulosti za bývalého majitele, udržují je a docházejí jim náhradní díly. Sem už bylo historicky dodáno přes devět tisíc vozů Tatra. Odhadujeme, že asi sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. Tvoří páteř kolových jednotek indické armády. Posledních dva a půl roku však od nás nekoupili z náhradních dílů ani šroubek.

Oni si náhradní díly sháněli různě jinde od neoriginálních dodavatelů a to se pak negativně projevilo na provozuschopnosti aut. Máme seznam dílů, které potřebují nejnaléhavěji.

Fotogalerie

Těch 337 aut by chtěli Indové dostat do kdy?
Požadavek byl do 31. března. Ale to samozřejmě nejde. Dodáme je do konce roku 2015. Co se týká roku 2016, tak jsem zaslechl – ale zatím zcela neoficiálně – číslo sedm set.

Jak vypadá proces výroby? Kompletní vůz se montuje až tady?
Na Tatře je čím dál víc indické práce, kterou zajišťuje státní podnik BEML. Výrobu klíčových dílů ale přesto chceme zachovat u nás. Jde hlavně o podvozek. Takové věci, jako kabinu nebo sestavení motoru, to se dělá v Indii. Chceme jim pomoci, aby toho dokázali vyrábět čím dál víc.

Pro Čechy by bylo asi překvapení, v jakých různých úpravách Tatra po Indii jezdí...
Já ani všechny neznám a o některých oni nemluví ani před námi. Když to zobecním, Češi pořádně netuší, co vlastně Tatra je. Berou ji jako obyčejný strojírenský podnik. Ale když vidíte v cizině, jak ji uživatelé oceňují, tak v tomhle směru se mají Češi ještě co učit.

Pokouší se v Asii Tatru někdo kopírovat?
Nemyslím. Máme unikátní řešení podvozku, ale je to poměrně složité. Oni se na našem podvozku snaží budovat nějaké svoje další varianty aut a to nám nevadí.

Kolik momentálně zaměstnáváte lidí v Česku?
Máme zhruba 850 lidí na výrobě nákladních aut a když připočítám slévárnu a kovárnu, tak je to 1 250.

Zakázku na dalších 700 aut byste pokryli se stávajícím počtem lidí?
Ne, ale my tak jako tak rosteme a budeme přibírat zaměstnance.

Do kterých dalších států dodáváte?
Dobře se vyvíjí projekt v Saúdské Arábii. Tam jsme loni dodali 300 aut Tatra 810. V letošním roce zahajujeme stavbu montážního závodu, v jiném podniku už sestavování probíhá. Proškolili jsme tamní zaměstnance.

Jsme blízko k zahájení spolupráce s čínským partnerem, tam bych se měl dostat za 14 dní. Někdy je potřeba orat a nesklízí se nic. Teď však nastává období sklizně.

Speciálně upravená Tatra by měla těžit plyn:

  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

AirAsia otevírá bistro. Bude v něm stejné jídlo jako na palubě letadla.

Jen hrstka lidí má oblibu v jídle z letadla. To se však může brzy změnit. Nízkonákladová společnost AirAsia se pověsti,...

Příplatek za příruční zavazadlo v Ryanairu je přehnaný, rozhodl soud

Poplatek za to, že si cestující vezme na palubu zavazadlo do deseti kilogramů, je přehnaný. Ve čtvrtek v neprospěch...

Alza se nevyhnula pokutě za prodej o svátcích. Sankci potvrdil soud

Největšímu internetovému obchodu Alza.cz se nepodařilo odvrátit pokutu 230 tisíc korun, kterou dostal za prodej o...

Alza se musí omluvit Heurece, podle soudu není riziková ani nevýhodná

Společnost Alza se musí omluvit za tvrzení o tom, že srovnávač Heureka je pro internetové obchody riziková či nevýhodná...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz