Stát je pro stavební giganty typu Skanska nejlepším zákazníkem, jen neplatí včas. Ilustrační foto

Stát je pro stavební giganty typu Skanska nejlepším zákazníkem, jen neplatí včas. Ilustrační foto | foto: Martin Mráz, MF DNES

Stavební giganty živí hlavně stát, ukázaly výsledky firmy Skanska

  • 19
Stát zůstává pro velké české stavební firmy ideálním zákazníkem, i když má někdy problémy zaplatit včas. Nejčerstvější důkaz v úterý ukázala při představení svých výsledků největší tuzemská stavební firma Skanska. Z hospodaření za rok 2009 vyplývá, že na dopravních stavbách, z většiny placených státem a evropskými fondy, má zhruba pětinásobně větší marži než na pozemním stavitelství, kde se staví nejčastěji za privátní peníze.

V pozemním stavitelství měla Skanska loni z každé stokoruny čistý zisk 94 haléřů, v dopravních stavbách 4,53 koruny. Ziskovější jsou pro firmu už jen reality.

"Soukromí investoři dělají soutěže ve čtyřech až pěti kolech, stát v jednom kole," vysvětlil šéf Skansky Dan Ťok a připustil, že současně u státních zakázek není až takový tlak na cenu. "Jistý kus pravdy v tom, že při soukromých zakázkách se jde s cenou níže, je," dodal Ťok.

V dopravních stavbách je malá konkurence, velké firmy se navíc při soutěžích spojují do sdružení. Podle finančního ředitele Skansky Patrika Cholevy je za nižší ziskovostí pozemních staveb pro soukromé investory i odpis některých ztrátových projektů, které Skanska v minulosti získala.

"Proto si pečlivěji vybíráme, do jakých zakázek půjdeme," řekl Choleva. Podle něj byly v minulosti některé projekty, kde byla Skanska pod cenou.
Skansce loni klesly tržby o 17 procent na 31,2 miliardy korun, čistý zisk stoupl o 12 procent na 1,1 miliardy korun. Firma loni nejen sjednotila všechny své společnosti do jedné, ale propustila i více než 1100 zaměstnanců.

Státní kasa začíná vysychat

Veřejné zakázky jsou pro Skansku čím dál důležitější. Z tržeb tvořily práce pro veřejné investory přes dvacet miliard korun. Klíčové jsou pro Skansku hlavně dopravní stavby pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správu železniční dopravní cesty.

Podle Cholevy mají obě státní organizace i nadále problémy s pozdním placením. "Jde řádově o stamiliony korun, zpoždění mají několik týdnů po splatnosti. Mírně lepší je to u železnice," dodal Choleva. Problémy s placením má ŘSD celý rok, především u nových silnic na Moravě.

Proud peněz ze státní kasy na stavby však začíná rychle vysychat. Například ŘSD poslední velké soutěže zadávalo loni v polovině roku a další osud dopravních staveb v příštích letech po vyčerpání evropských peněz není jasný. "Čekáme veliký propad ve všech veřejných zakázkách," říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

České stavebnictví loni nedopadlo nakonec tak špatně, jak jeho představitelé předpovídali. Podle prvních odhadů klesl trh loni ve finančním vyjádření o dvě procenta. "Varovné je však to, že objem nových zakázek klesl o čtyřicet procent," dodal Matyáš.

Podle Ťoka loni stavební firmy i přes krizi rozhodně nenarazily na dno, protože žily ještě ze zakázek nasmlouvaných v době před krizí. "Letošní rok je pokračování nejistoty, příští je zcela v mlhách," nastínil Ťok. Očekává především, že tuzemské banky znovu oživí hypotéky a rozproudí tak výstavbu nových bytů.