Zaměstnance Škody auto ve výrobě čekají třítýdenní Vánoce. Naposledy půjdou do práce 18. prosince, znovu se vrátí na linky až 11. ledna. Ilustrační foto

Zaměstnance Škody auto ve výrobě čekají třítýdenní Vánoce. Naposledy půjdou do práce 18. prosince, znovu se vrátí na linky až 11. ledna. Ilustrační foto | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Škodovka propustí příští rok tři procenta lidí

  • 97
Nejdelší odstávka v historii a také po dlouhé době propouštění. Automobilová krize plně udeřila v největším českém průmyslovém podniku Škoda Auto. "Je to drsný," komentoval odborový předák Jaroslav Povšík. Vedení firmy už odborářům oznámilo, že příští rok firma zeštíhlí o tři procenta.

Dosud se propouštění dotýkalo jen agenturních zaměstnanců, kterých z firmy odešlo už přes tisíc. Teď by měli odejít i stálí pracovníci. "Zatím nevíme detaily, kolik lidí to postihne. Může jít jen o zrušení neobsazených míst nebo přirozené odchody," uvedl Povšík.

Informaci o tříprocentním snížení počtu lidí potvrdil MF DNES i další zdroj z automobilky. Podle mluvčího Škody Auto Jaroslava Černého se o tomto ještě nejednalo. "Nic o tom nevím," řekl.

Odboráři ve čtvrtek začali jednat i o platech na příští rok, ale odešli s nepořízenou. "Byla to absolutní nedohoda. Návrh zaměstnavatele by nepokryl ani inflaci," uvedl Povšík.

Od včerejška je jistá i další odstávka: zaměstnance ve výrobě čekají třítýdenní Vánoce. Naposledy půjdou do práce 18. prosince, znovu se vrátí na linky až 11. ledna.

Omezená Škoda

Srpen – firma zrušila až do konce roku všechny mimořádné sobotní směny
Září – jednodenní odstávka
Říjen – celkem 5 pracovních dnů, z toho jeden týden včetně svátku v kuse
Listopad a prosinec – u všech modelů nejméně 7 pracovních dnů s výjimkou superbu a roomsteru, výrobní pauza činí dohromady 12 dní
Leden – výroba začne až 11. ledna noční směnou

Škodovka je na tom mezi evropskými automobilkami stále relativně dobře: někteří výrobci už oznámili, že zastaví výrobu ještě o týden dříve a budou stát do konce ledna. V Česku je to třeba případ Avie.

Zaměstnanci Škody zatím o peníze během volna nepřijdou. Většina dnů odstávky je pokryta dovolenou. V případě posledních tří dnů volna budou mít zaměstnanci na výběr: buď si vezmou dovolenou z roku 2009, nebo jim firma volno zaplatí, ale budou si ho muset jindy napracovat.

Přerušení výroby se netýká jen části zaměstnanců, například údržby nebo administrativy či ostrahy. Dotkne se však tisíců dalších zaměstnanců v dodavatelských firmách. Ty zahajují odstávku kvůli nedostatku zakázek často už 12. prosince.

A menší objem zakázek může mít i další dopady. Podle Povšíka se v závodě Škody v Kvasinách například vážně uvažuje o tom, že se zruší třetí směna v lakovně a že se model Roomster bude vyrábět jen na jednu směnu.

To, jak Škodě klesají prodeje, ukazují i čerstvé statistiky prodejů nových aut v Česku. Podle listopadových čísel si lidé zaregistrovali o pětinu méně těchto vozů ve srovnávání s loňským rokem.

Prudké pády prodejů hlásí všechny evropské automobilky na všech hlavních trzích. Německý svaz automobilového průmyslu VDA už oznámil, že pokles prodejů očekává i příští rok.

Prodej automobilů v Německu, které je největším odbytištěm škodovek, se v příštím roce sníží zhruba na 2,9 milionu vozů – tedy na nejnižší úroveň od sjednocení země v roce 1990. "Situace na světových trzích s osobními automobily je dramatická," dodal prezident VDA Matthias Wissmann.