Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

  20:00aktualizováno  20:00
Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v mnoha ohledech přímí konkurenti, řada jejich modelů jde proti sobě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Opel

Už je to skoro jisté. Námluvy mezi francouzskou PSA Peugeot Citroën a evropskou divizí amerického obra General Motors - majitele německého Opelu a jeho britské sestry Vauxhallu - skončí svatbou. Přestože dohoda se ještě zcela nedopekla, v nejvyšších patrech spolkové politiky se o ní mluví jako o hotové věci.

Mnozí odborníci však nad transakcí v odhadované hodnotě kolem miliardy dolarů kroutí hlavou. Na první pohled na ní vydělají Američané, kteří se z německé automobilky stahují po téměř devadesáti letech. V poslední době pro ně však představovala spíš kouli na noze, Opel od roku 2000 nevybředl ze ztráty. A Američané v Evropě utopili více než patnáct miliard dolarů.

Ačkoliv vozy, které vyrábí, si v prodejích nevedou špatně, Opel zažil sérii nešťastných byznysových náhod.

Automobilka je až příliš závislá na Evropě, zejména na domovském Německu a - prostřednictvím Vauxhallu - na Velké Británii. Poslední snaha o proniknutí na jiné trhy přitom skončila fiaskem. Když mateřská GM přenechala Opelu před pár lety ruský trh, přišel pád cen ropy, znehodnocení rublu a krach tamní ekonomiky. A Opel se v roce 2015 raději z Ruska stáhl.

Jak by vypadalo spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu?

Když už to loni vypadalo, že Opel konečně dosáhne zisku, přišlo britské rozhodnutí o vystoupení z Evropské unie a následný propad libry. Alespoň tím vysvětluje loňskou ztrátu 257 milionů dolarů šéf automobilky Karl-Thomas Neumann. Jenže kdy jindy by měla automobilka vydělávat než teď? Příznivější ekonomické prostředí stěží přijde.

GM se nepokouší Opelu zbavit poprvé. Po finanční krizi, kdy prodeje aut prakticky zamrzly, jednal o prodeji kontrolního podílu kanadskému výrobci autodílů Magna a ruské Sberbank.

Jenže koncem roku 2009, po několika měsících kontroverzního vyjednávání, správní rada GM překvapivě rozhodla, že se nic prodávat nebude. Důsledkem krize tak nakonec bylo jen uzavření belgického a jednoho z německých závodů.

Kde mají klíčové závody?

PSA Peugeot Citroën

město (země): roční produkce (v tis. vozů)

  • Vigo (Španělsko): 424
  • Sochaux (Francie): 347
  • Trnava (Slovensko): 315
  • Mulhouse (Francie): 272
  • Poissy (Francie): 234
  • Vallaverde (Španělsko): 80
  • Rennes (Francie): 58
  • Mangualde (Portugalsko): 49

Opel / Vauxhall

  • Zaragoza (Španělsko): 356
  • Eisenach (Německo): 230
  • Gliwice (Polsko): 201
  • Rüsselsheim (Německo): 129
  • Ellesmere Port (V. Británie): 114
  • Luton (V. Británie): 72

Pramen: LMC Automotive

Zatímco motivace GM prodat ztrátovou automobilku je zjevná, co vede Francouze k zájmu o Opel, je záhadou. Spojením PSA a Opelu by vznikla evropská dvojka s podílem na trhu téměř 16 procent, tedy velmi silný hráč. To může být jeden důvod.

A větší automobilka má potenciál ke snižování nákladů. Bude jednodušší stavět více modelů na jednom podvozku, jako to úspěšně dělají v koncernu Volkswagen nebo Renault v alianci s japonským Nissanem.

Příliš mnoho továren

Jak ale upozorňují analytici z poradenské firmy LMC Automotive, Peugeot a Opel jsou v mnoha zákaznických segmentech přímí konkurenti. Řada modelů jde proti sobě, čemuž může pomoci chytrý marketing, ale to stojí čas i peníze.

Navíc Peugeot je - stejně jako Opel - příliš závislý na evropských trzích, odkud plyne přes sedmdesát procent příjmů. To odborníci považují za nevýhodu. A ukazují například na Renault, který má přes dvě pětiny prodejů z rozvíjejících se trhů.

S tlakem na snižování nákladů navíc zřejmě přijde i politicky citlivé uzavírání provozů. Šéfka GM Mary Barraová už německé politické špičky ujišťovala, že k rozsáhlejšímu zavírání továren a rušení pracovních míst nedojde. Jenže bez podobného řezu propojení automobilek už nedává smysl vůbec.

Opel ve třech německých továrnách zaměstnává kolem 20 tisíc lidí a 16 tisíc v dalších evropských zemích. Podle poradenské firmy LMC Automotive přitom jak Opel, tak PSA využívají své továrny méně než na 80 procent, což se v odvětví považuje za hranici ziskovosti. Trpí značným nadbytkem kapacit, který se ještě prohloubí.

Hlavním kandidátem na zavření tak může být méně využitá britská továrna Ellesmere Port, případně Rüsselsheim v Německu. A skončit by mohla i menší továrna PSA v Rennes. Jenže v Německu i ve Francii jsou silné odbory, takže tyhle plány neprojdou hladce. Letos navíc v obou zemích proběhnou klíčové volby.

Francouzi si koupí Opelu mohou pomoci k technickému know-how a zkušenostem v oblasti elektromobility, na niž začíná Evropa naskakovat. To však může být příliš málo. PSA a GM už totiž od roku 2012 na produkci některých modelů spolupracují a nejde to zcela hladce. GM dokonce přes rok vlastnila sedmiprocentní podíl ve francouzské automobilce, spekulovalo se i o tom, že ji koupí celou. Aliance nakonec ztroskotala.

Sama PSA se poté v roce 2013 ocitla na pokraji bankrotu. Z nejhoršího jí tehdy pomohl francouzský stát spolu s čínskou automobilkou Dongfeng Motors. Oba nyní v automobilce drží po 14 procentech, stejně jako rodina Peugeotů.

Předloni PSA vydělala přes miliardu eur a chce se ještě více rozkročit. Nakonec se ale může stát, že na těchto plánech vydělá někdo úplně jiný.

  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Pandemie připravila Strunal o zakázky, výrobce hudebních nástrojů končí

Výrobce hudebních nástrojů Strunal Schönbach v Lubech na Chebsku definitivně končí. Firma, která prodávala smyčcové...

Situace v lounské Vagonce se dál přiostřuje, dohlížet musela i policie

Napjatá situace mezi Traťovou strojní společností, která je novým vlastníkem areálu výrobny a opravny vagonů v Lounech,...

Krize firmu na pleny nezastavila. Podnik roste a přijme dalších sto lidí

Tisíc plenek za minutu vychrlí výrobní linky v továrně Drylock v Hrádku nad Nisou na Liberecku. A v budoucnu jich bude...

Dronů je moc a hrozí karamboly. Nová česká firma sladí dráhu jejich letu

Seriál Mladí nadšenci moderních technologií vyvíjejí speciální zařízení pro koordinaci dronů. Je jich totiž už tolik, že by do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...