Pro český autoprůmysl nevěstí změna v Opelu nic dobrého, míní lidé z branže

  5:00aktualizováno  5:00
V Česku se jen těžko hledá dodavatel automobilového průmyslu, který by se nepodílel na některém z modelů vozů Opel. Automobilka patřící pod General Motors nakupuje od tuzemských firem díly tradičně i díky geografické blízkosti k závodům Opelu v Německu či Polsku. To se však přechodem pod francouzský PSA může změnit.

Ilustrační foto | foto: Petr Holeček, Metro.cz

PSA Peugeot Citroen totiž preferuje spíše francouzské dodavatele, obávají se manažeři v autoprůmyslu.

„Není to pro nás úplně nejlepší zpráva, spíše lehce negativní. S Francouzi je to mnohem těžší. S Opelem se spolupracovalo poměrně slušně,“ říká Pavel Juříček, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a šéf společnosti Brano Group. Opel se na tržbách jeho skupiny podílí zhruba osmi procenty.

Co s Opelem? Francouzská automobilka PSA řeší miliardový rébus

Podobně situaci vidí Oldřich Svoboda, který stál dvacet let v čele tuzemského výrobce světel Hella a později založil vlastní firmu na výrobu dílů pro automobilky Montix. „Francouzi pro nás nejsou dobrým obchodním partnerem. Není to zaujatost, ale zkušenost. Francouzi dodržují smlouvy, jen pokud jsou pro ně výhodné, jinak je okamžitě ruší,“ říká Svoboda.

Vzpomíná přitom na dobu, kdy se v Česku budovala automobilka TPCA v Kolíně, společný podnik PSA Peugeot Citroen a Toyoty. Hella se snažila do závodu dostat jako dodavatel, ale neúspěšně. „Nákup měli na starosti Francouzi a ti nehorázným způsobem prosazovali své dodavatele,“ dodal Svoboda.

Francouzi mají raději tamní dodavatele

„Vždy upřednostňují raději francouzské dodavatele, z toho plyne i riziko pro české dodavatele v Opelu,“ potvrzuje Juříček. Brano pro General Motors dodává rovněž v USA nebo v Číně.

Čeští výrobci komponentů závisí hlavně na značkách koncernu Volkswagen, ale Opel nebo PSA jim pomáhají vykrývat případné výkyvy v odbytu u hlavních zákazníků. I proto čekají, jakým směrem se bude Opel ubírat.

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu.

Německá automobilka měla v Česku kdysi výsadní postavení. Několik let byl Opel nejprodávanější dováženou značkou, zejména v devadesátých letech. Jako první narušil monopol Škody Auto a byl nejvíc vidět. Už v lednu 1991 začal v tuzemsku budovat první autosalony, síť měla zpočátku 11 prodejen. Jeho logo nosili na dresech fotbalisté Sparty.

Zastoupení Opelu vedl v 90. letech Andrej Barčák, někdejší ministr zahraničního obchodu. Ve vedení českého Opelu nyní pracuje i jeho syn Andrej.

Opel dokonce v roce 1995 rozpoutal první cenovou válku. Model Corsa v nejnižší výbavě zlevnil na tehdy neuvěřitelných 234 567 korun, když do té doby stála dovážená auta běžně přes 300 tisíc. Krok Opelu následně vedl k velkému zlevnění i u dalších významných hráčů.

Opel svou pozici mezi nejprodávanějšími značkami v tuzemsku poté ztratil, teprve v posledních letech se vrátil aspoň do první desítky. Loni byl v prodejích osmý těsně před Peugeotem, který ho plánuje koupit.

Značka Opel je v Česku populární i na trhu ojetin. „Opel obsadil v žebříčku značek za rok 2016 osmé místo a tvořil 4,1 procenta z celkově prodaných aut,“ uvádí provozní ředitel AAA Auto International Petr Vaněček. „V Polsku a Maďarsku je pro nás prakticky nejdůležitější značkou z hlediska prodejů, pravidelně soupeří s vozy VW. Klíčovým modelem je tam stejně jako v Česku Opel Astra,“ dodává Vaněček.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

Poplatek za ubytování se bude týkat i Airbnb. Poslanci se hádali o jeho výši

Ministryně financí Alena Schillerová

Ubytovací poplatek se bude od příštího roku vztahovat i na ubytovatele v soukromí, tedy na Airbnb. Sněmovna to...

ČEZ bude muset zveřejňovat smlouvy. Končí české Palermo, jásá Michálek

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Energetická společnost ČEZ a další firmy s většinovou účastí státu, které se obchodují na burze, přijdou o dosavadní...

Televizní skupina Prima má nově stoprocentního majitele, ovládl ji Zach

Logo TV Prima

Televizní skupinu Prima zcela ovládl podnikatel Ivan Zach. Jeho firma THR Media totiž od Vladimíra Komára koupila 75...

Najdete na iDNES.cz