Panasonic

Panasonic | foto: Profimedia.cz

Panasonic zvažuje vstup do svého rivala Sanyo Electric

Japonský elektrotechnický konglomerát Panasonic zvažuje převzetí podílu ve svém menším rivalovi Sanyo Electric. Panasonic už za tím účelem kontaktoval banku Goldman Sachs a dva další velké akcionáře Sanya, s nimiž se chce dohodnout na převzetí většinového podílu. Napsala to agentura Reuters.

Jednání s Goldmanem a dalšími akcionáři, což jsou investiční domy Daiwa Securities SMBC a Sumitomo Mitsui Banking, jsou ale teprve v počáteční fázi. Informované zdroje podotýkají, že o ceně za většinový podíl se zatím nejedná.

Tři největší akcionáři Sanya dohromady drží téměř 430 milionů prioritních akcií, z nichž každou lze vyměnit za deset kmenových akcií. Hodnota podílu by tak činila asi 621 miliard jenů (zhruba 6,31 miliardy USD; 120 miliard Kč).

Pokud se všechny strany dohodnou, mohl by se Panasonic stát největším výrobcem elektroniky v Japonsku z hlediska objemu tržeb. V současné době je Panasonic největším světovým výrobcem plazmových televizorů.

Panasonic a Sanyo by měly v nynějším fiskálním roce, který končí v březnu 2009, společně dosáhnout tržeb 11,22 bilionu jenů (asi 114 miliard USD). Dostaly by se tak před společnost Hitachi, která počítá s tržbami 10,9 bilionu jenů a která je z hlediska tržeb nyní největším výrobcem elektroniky v Japonsku.

Převzetím Sanya by se Panasonic zařadil i na přední místo na světovém trhu nabíjecích baterií. Tento segment má přitom podle analytiků skvělou budoucnost, protože se používá stále více přenosné elektroniky, ať jsou to mobilní telefony, přehrávače nebo laptopy. Předpokládá se také, že se bude vyrábět stále více hybridních automobilů a elektromobilů.

"Zdá se, že toto je přesně ten typ kontraktů, kde jedna a jedna dají dohromady tři, místo dvou. Jejich výroba baterií by patřila ke světové špičce," podotkl šéf obchodování v makléřské společnosti Jujiya Securities Masajoši Okamoto.

Panasonic se ještě donedávna jmenoval Matsushita Electric Industrial, název po svém zakladateli však opustil a pojmenoval se po značce, která je ve světě elektroniky dobře zavedená. Firma naprostou většinu svých výrobků prodává právě pod obchodní značkou Panasonic.

Panasonic už řadu let působí i v České republice. V Plzni už od poloviny 90. let vyrábí televizory, další závody má rovněž v Plané na Tachovsku a v Pardubicích.


Elektromobil