Den otevřených dveří v automobilce Škoda v Kvasinách.

Den otevřených dveří v automobilce Škoda v Kvasinách. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nový model Škody se možná bude vyrábět ve Španělsku. Odbory hrozí stávkou

  • 506
Škoda Auto a její závod v Kvasinách čeká v příštích týdnech na zásadní rozhodnutí mateřského koncernu Volkswagen, které může přinést stovky nových pracovních míst ve východočeské továrně. Volkswagen zvažuje, zda výrobu nové velké terénní škodovky nechá v Česku nebo ji bude vyrábět ve španělském Martorellu.

Po modelu Citigo vyráběném v Bratislavě se může na evropský trh dostat další "nečeská" škodovka. Nový velký terénní vůz, někdy přezdívaný jako Snowman, se má začít vyrábět na konci roku 2015. Škodováčtí odboráři doufají, že výroba zůstane v Česku, v případě přesunu do Španělska už mluví i o stávce.

"Na projektu intenzivně pracujeme, ale finální rozhodnutí ještě nepadlo," řekl pouze mluvčí automobilky Jozef Baláž. Rozhodnutí o místě výroby není v kompetenci samotné automobilky, budoucnost Kvasin řeší v sídle koncernu v německém Wolfsburgu.

Podle informací MF DNES od dodavatelů automobilky poptává Škoda Auto v tendrech na výrobce dílů dosud jen místo dodání do Kvasin.

Nová velká terénní škodovka je už kompletně navržená a probíhá výběr dodavatelů, koncern ale zatím definitivně nerozhodl, zda se bude vyrábět obdoba takového vozu i pod jinými značkami. V automobilové branži jde o čím dál častější trend. Škoda takto v Mladé Boleslavi vyrábí vedle Rapidů i vozy Seat Toledo, které se od sebe liší jen minimálně.

Právě výroba seatů v Česku teď Kvasinám může přitížit. Španělé požadují, aby recipročně získali výrobu velkých terénních vozů. Pro koncern jde o citlivou záležitost, automobilka chce mít raději jednotlivé závody rovnoměrněji vytížené. Dá se i očekávat, že španělská vláda přijde s investičními pobídkami. Ve hře je závod Seatu v Martorellu, kde už například Audi vyrábí terénní vozy Q3.

Je to útok na lidskost, říkají odbory

Odboráři věří, že zakázku na výrobu terénních aut získají. "Jestli někdo bude vystupovat proti vám, proti lidskosti, proti naší práci, tak vás ubezpečuji, že všechny tři naše závody jsou ihned připraveny doslova zavřít brány," nastínil členům odborů možnost stávky v jejich týdeníku Škodovácký odborář šéf zaměstnanecké organizace Jaroslav Povšík.

Pro výrobu v Kvasinách mluví i velké investice, které Škoda do závodu v posledních letech provedla a které dál pokračují. "Náš závod vyrábí nejluxusnější modely, naši zaměstnanci a členové ukazují špičkové pracovní nasazení, vysokou flexibilitu a také prokazují zručnost, znalosti a celkovou kompetentnost. Výrobu nového modelu si po všem, co naši lidé dokázali, zasloužíme," říká předseda kvasinských odborářů Libor Dvořák.

Nový velký terénní vůz má být už osmou modelovou řadou automobilky, dosud je Škoda zastoupena v segmentu terénních vozů modelem Yeti. Podle šéfdesignéra Jozefa Kabaně, který šéfuje designérskému týmu o dvaceti lidech různých národností, bude nové SUV sportovně elegantní. "Bude ve velké míře určené i na jiné trhy, a to hlavně na asijský trh, kde být viděný je velmi žádoucí. Takže bude také pro ty, kteří chtějí vzbudit mnohem větší pozornost, než je u našich produktů běžné," prohlásil Kabaň nedávno na designerské konferenci.