Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Každé zboží si najde svého kupce, říká šéf výprodejního obchodu

  15:00
Fenomén udržitelnosti má mnoho podob. Mezi ně patří i snaha prodat zboží, které si předtím zákazníka nenašlo - třeba i za pár korun. „Jsme tak schopni vykoupit paletu, na které jsou věci od praček po trenky. Zboží zkompletujeme, upravíme, připravíme případné náhradní balení,“ říká Michal Štádler z obchodu Levno.

Michal Štádler, Levno | foto: Levno

Předpokládám, že v době, kdy se mnozí snaží šetřit, má obchod se jménem Levno o zakázky postaráno, nebo ne?
Ano. Obchod je koncipován pro lidi, kteří nejsou tolik finančně zabezpečeni. Ať už jde o matky samoživitelky, či důchodce. O tento typ zákazníků se nikdo nestará a my jsme schopni nabídnout jim zboží, o které nebyl jinde zájem.

To, co by někdo jiný byl býval vyhodil, dokážeme zákazníkům nabídnout tak, aby z toho byli schopni profitovat. Nabízíme možnost neplýtvat penězi.

Jak nakupujete zboží?
Naše firma má v logu „Vítejte ve světě, kde se neplýtvá“, nechceme se tedy zapojovat do systému jisté přeprodukce. Vadí nám, že zboží z větších podniků, řetězců a jakýchkoliv obchodních firem často končí jako odpad nebo ve spalovnách.

Primárně to není ekologické a sekundárně jde ve většině případů o zboží s nějakou hodnotou. Místo toho, abychom si nechávali dovážet nově vyrobené produkty z Číny, je pro nás zajímavější koncept, kdy zboží někomu zbude a my ho za velmi zajímavých podmínek vykoupíme. Vykupujeme zboží v obrovských kvantitách z celého českého trhu.

Michal Štádler

Retailový profesionál s více než 20 lety zkušeností. Po studiu na ČVUT začal kariéru v Tesco Stores, kde působil na seniorních pozicích (včetně board level pozic) v nákupu a marketingu.

Řídil marketing v ČR a SR a operační pozice v rámci CEE regionu a UK. Mezi největší úspěchy patří zavedení programu Clubcard na ČR a SR trh, uvedení prvního online prodejce itesco.cz, zavedení datového řízení dunnhumby na evropské trhy.

Od roku 2012 se věnuje vlastním projektům, vlastní obchody LEVNO, které založil s dlouholetým kolegou a kamarádem Martinem Fořtem a IRMS Promotions, které spoluvlastní s Liborem Hynkem, dlouholetým profesionálem z oblasti her a stíracích losů (ex Fortuna).

Nakupujete v Česku i v zahraničí. Na jaké země se primárně zaměřujete?
Šedesát až sedmdesát procent zboží pochází mimo Českou republiku. Náš záběr se pohybuje po celé Evropě, primárně ale po Evropské unii.

V minulosti jsme nakupovali hodně zboží z Británie, ale to už není kvůli brexitu tak jednoduché. Největší obchodní partnery máme v Německu, Polsku, Holandsku, Francii, Španělsku a do určité míry v Itálii.

Dokážeme zlikvidovat téměř každou jejich problematickou nadzásobu. Jde o nehomogenní typy výkupů pohybující se v rozmezí 10 tisíc, ale i milion korun.

Nestává se, že nakoupíte poškozené zboží?
Myslím si, že lidé, od kterých vykupujeme, nás mají rádi, protože nám nevadí, v jakém stavu je jejich zboží.

Naše firma má obrovské třídící linky, díky kterým nám projde pod rukami každý produkt. Zboží, které vykupujeme, může být cokoliv, ale nezabýváme se čerstvými potravinami.

Jsme tak schopni vykoupit paletu, na které jsou věci od praček po trenky. Zboží zkompletujeme, upravíme, připravíme případné náhradní balení…

Nejsme bazar nebo sekáč, může se stát, že zboží nebude mít originální obal či bude s kosmetickou vadou, ale na konci dne odchází nové a připravené pro prodej ve větších řetězcích v naší firmě D1M.

Zmínil jste, že v případě, kdy je zboží poškozené, dáváte ho nějakým způsobem dohromady, třídíte a opravujete. Máte k těmto účelům nějaké outsourcy?
Ne. Naše unikátnost tkví v tom, že jsme vertikálně kompletně integrovaní sami do sebe. To znamená, že si zboží ve většině případů sami vyzvedáváme, najímáme dopravu, máme vlastní sklady, ale i zaměstnance na to, aby nám všechno zboží třídili, opravovali, čistili a tak dále.

V závěru si jen najímáme přepravní firmu, která doveze zásilku zákazníkům. Snažíme se dělat vše co nejvíce ekonomicky výhodné.

Co děláte se zbožím, které neprodáte ani vy?
Je zajímavé, že tento případ u nás nenastává. Každé zboží jakékoliv ceny si najde svého kupce. Současný obrat e-shopu je mezi 40-50 miliony korun ročně. Jde tedy o 120 až 150 objednávek denně.

To, co se na e-shopu neprodá, nabízíme do obchodních řetězců či velkoobchodním partnerům, kteří jsou svou kapacitou 2x tak velcí. A když už máme nadzásobu, máme pár partnerů mimo EU. Tím, že zboží kompletujeme a staráme se o něj, je firemní součástí i recyklační část. Zboží, které by bylo natolik poškozené, že by nešlo ani prodat, rozebereme na jednotlivé části, která si pak každá najde svého zákazníka.

Udržitelnost je příležitost zmodernizovat ekonomiku, říká ekologický expert

Kolik zaměstnáváte lidí, kteří vám zboží třídí?
Na centrálním skladě nám pracuje okolo 20 zaměstnanců, kteří mají na starosti třídění zboží. Dalších 30 pracuje na provozu a přibižně 5-10 lidí zaměstnáváme v administrativě – ať už v řízení obchodu, nebo jednotlivých linek.

Tyto linky jsou specificky definované a každá z nich umí pracovat s různým typem zboží. Vtip našeho businessu spočívá v tom, že nevíme, co druhý den odkoupíme, takže nevíme ani to, co budeme prodávat. Náš zákazník nás má rád hlavně proto, že u nás najde pokaždé něco nového.

Věrné zákazníky, kteří nás navštěvují na denní bázi, baví tzv. kufr element – nikdy neví, co u nás najdou. V reakci na to umíme linky přeskládávat.

Jak celou operaci financujete?
Jsme malá česká firma – dva majitelé a jedna nákupčí, která nám pod rukama vyrostla do pozice výkonného ředitele. S kolegou Martinem Fořtem spolupracujeme necelých 8 let. Já se starám o značku, marketing a finance, Martin zas o nákup a prodej.

Všechno zboží nakupujeme a platíme velmi dopředu, a náš business tedy potřebuje hodně peněz. Sami jsme se vypracovali z 0 na 250 milionů korun tržeb, ale dostat to dál bude chtít silnějšího parťáka. Do budoucna plánujeme oslovit investorské skupiny, které nám pomůžou s dalšími kroky.

Jak je financována vaše dosavadní obchodní situace?
Jde o takzvaný all-in systém. Peníze máme uložené v zásobách a proti tomu dlužíme kompletně vším svým majetkem a nemovitostmi. Financuje nás tedy banka, se kterou máme dobré vztahy.

Jaké máte plány do budoucna?
V horizontu 5 let bychom chtěli náš řetězec rozšířit na 100 obchodů. E-shop děláme teprve 3 roky, a má tak před sebou ještě obrovský růst. Jsme v této oblasti ještě nováčci, učíme se za běhu a jsme si vědomi, že děláme po cestě spousty chyb.

Plánujeme rozjet zejména marketingovou strategii, které jsme dodnes nevěnovali moc pozornosti. Reklamu v televizi či rádiu nevnímáme jako správnou investici. Naší logikou je neplýtvání. Déle trvá, než si nás najde daná skupina zákazníků a naučí se s námi pracovat, ale když se tak stane, jsou s námi i našimi cenami maximálně spokojení.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...