Správný výběr barev může podnikatelům přinést další zákazníky.

Správný výběr barev může podnikatelům přinést další zákazníky. | foto: Profimedia.cz

Jaké vybrat logo? Každému oboru sluší jiná barva

  • 42
Právníci jsou šediví, kadeřnice hrají pastelovými barvami, cestovky jsou modré nebo žluté a červená patří k diskotékám - takto si většina lidí spojuje obory podnikání a barvy. Kdo přemýšlí nad firemním logem, měl by tyto asociace vzít v potaz.

Vyplývá to ze společného projektu České marketingové společnosti a společnosti OKI Printing Solutions.

Zaujmout zákazníka je pro malé a střední podniky většinou těžké, zejména tehdy, když mají konkurenci ve velkých korporacích. Jak ale přitáhnout pozornost klientů lépe než ostatní? Tou správnou barvou ve firemním logu.

To, jak se společnost prezentuje prostřednictvím barev, hraje při výběru firmy velkou roli.

Každé odvětví je totiž spojené s určitými barvami. Můžou se sice najít výjimky, ale většina lidí má ke všem oborům podnikání podvědomě přiřazené nějaké barvy.

"Každá barva má svou charakteristiku a i přes individuální preference mají tyto charakteristiky všeobecnou platnost," uvedla předsedkyně České marketingové společnosti (ČMS) Jitka Vysekalová.

Například modrá je mezi lidmi všeobecně a po celém světě spojená s dálkami a nebem, ale na druhou stranu také s jistotou nebo zdrženlivostí.

Modrou by si proto do loga a na faktury měly dávat takové společnosti, jako jsou například jazykové školy, cestovky a právnické nebo realitní kanceláře.

Stejně tak jako modrá barva je pro podniky, které chtějí vyvolat dojem stability a jistoty, vhodná také šedivá nebo černá barva, vyplynulo z výzkumu.

Ne vždy jsou ale podnikatelé v přístupu ke zvolení barevnosti loga tak citliví, jak jim doporučují experti z ČMS. "Například když si někdo dá na svůj obchod tlustý černý nápis "Lahůdky" a ještě to podtrhne silnou čarou, není to úplně vhodné," naznačila Jitka Vysekalová.

Černá barva je pro firemní loga vůbec chůzí po tenkém ledě. Podnikatel na ní může na jednu stranu ušetřit, protože mu odpadá starost s tím, jestli logo na firemní korespondenci nebo vizitce bude tištěné černobíle nebo barevně. Na druhou stranu ale riskuje, že si lidé jeho firmu budou spojovat s takovými věcmi, jako je smrt nebo zánik.

Kdo se chce naopak před zákazníkem prezentovat jako živelná a dravá společnost, měl by využít možností, které mu nabízí červená. Lidé si ji totiž spojují s ohněm, láskou, radostí nebo revolucí.

S čím si lidé spojují barvy a jaké typy společností by si je proto měly dát do loga?
Červená Oheň, láska, teplo, radost, revoluce, akce, agrese Diskotéka, restaurace, stavební firma
Oranžová Klid, podzim, pomeranč, oheň. Pozitivní barva, hřejivá, optimistická Cestovní kancelář, restaurace
Žlutá Slunce, pohoda, teplo. Pozitivní barva, radostná Cestovní kancelář, restaurace
Zelená Příroda, příjemno, klid, čerstvost, stabilita Cestovní kancelář, restaurace
Modrá Moře, dálky, křehkost, chladivost, serióznost Cestovní kancelář, elektroservis, jazyková škola
Fialová Nejednoznačný význam. Neklidná, někdy až nepříjemná barva Kadeřnictví, kosmetický salon
Šedivá Fádnost, silnice, úřady, nevýraznost, chlad, smutek, práce Právní kancelář, stavební firma, kadeřnictví
Černá Smutek, elegance, pohřeb. Tvrdá barva, seriózní  Právní kancelář, elektroservis
Bílá Zdravotnictví, sterilní prostředí, svatba, čistota, pořádek Kadeřnictví, kosmetický salon, elektroservis, jazyková škola