Na trh uvedl nový instantní nápoj. Steak je ale vždycky lepší, uznává

  16:39aktualizováno  16:39
Instantní nápoje nabízejí spotřebitelům stále to samé: jedinečný obsah živin, vyváženost a nejlepší kvalitu. Výrobci navíc často tvrdí, že takový nápoj může zcela nahradit přirozenou stravu. RealFood, lednová novinka na českém trhu, se k této skutečnosti staví o něco reálněji. Instantní nápoj prezentuje jeho tvůrce Tomáš Rajchl spíše jako nouzové řešení v situacích, kdy na skutečné jídlo nezbývá čas.

Za vznikem instantního nápoje RealFood stojí mimo jiné i Tomáš Rajchl. | foto: RealFood

V době, kdy každý výživový poradce tvrdí něco jiného, je těžké vyznat se v tom, co je pro lidské tělo dobré, a co naopak není. Na jednom se však shodnou: rozhodně nedoporučují hladovět. A právě na pocitu hladu postavila svou marketingovou kampaň nejedna firma nabízející potravu formou instantního nápoje. Nápoje, který podle mnohých výrobců může svým obsahem živin nahradit normální stravu.

Největší konkurence? Kvalitní strava

Před pěti lety to byl Soylent, o dva roky později český nápoj Mana  a letos v lednu se ke světovému boomu přidal ještě tuzemský RealFood. Nová značka přišla kromě obvyklých slibů v podobě nejvyšší kvality a vyváženého obsahu nápoje také s tím názorem, že sebelepší instantní nápoj nemůže nahradit normální potravu 

„Největší konkurencí je pro nás kvalitní strava, jakou je například steak s avokádem a kouskem brambor. S touhle konkurencí se ale bít nebudeme a ani nechceme,“ tvrdí Tomáš Rajchl, který stojí v čele dva roky starého projektu za několik milionů korun.

Mana z Čech putuje do vesmíru. Letos se začne vyrábět v USA

Instantní nápoj, do jehož vzniku vedoucí projektu sám investoval a na kterém spolupracoval mimo jiné s českou společností Artifex instant či japonskou firmou Rivers, by podle Rajchla neměl sloužit jako náhražka stravy, ale spíše jako alternativa v nouzi. 

„Člověk často vynechává jídla, protože si není schopný zajít do kantýny nebo si něco uvařit doma a vzít si to do práce. Takových lidí je většina,“ míní Ivan Zach, prezident Aliance výživových poradců, který se výživě věnuje přes 40 let.

„Když bude mít člověk na výběr mezi kvalitním steakem se zeleninou z babiččiny zahrady a instantním nápojem, jakým je RealFood, vždy mu doporučím, aby sáhl po steaku,“ konstatuje Rajchl. Svůj nápoj však považuje za dobrou alternativu pro ty, kteří na takové jídlo nemají čas a jsou ochotni za jeden instantní oběd zaplatit zhruba 80 korun. Prodejné balení pak vychází na 2 100 korun.

Desítky tun a zahraniční trh

První výrobní fáze produktu činila 3,5 tuny, za rok chce Rajchl vyrobit desítky tun instantního prášku, který se poté, co jej otestuje na českých spotřebitelích, chystá expandovat na zahraniční trh a rozšířit do kamenných obchodů. „Češi jsou pro testování ideální, protože jsou velmi kritičtí,“ tvrdí.

Fotogalerie

Světový boom funkčních potravin odstartoval před pěti lety s již zmiňovaným produktem Soylent vyvinutým inženýrem Robertem Rhinehartem. V návaznosti na něj vznikaly další podobné instantní nápoje či kaše. Některé výrobky však musely být později staženy z prodeje poté, co se u části zákazníků vyskytla nevolnost.

Rajchl je stejně jako ostatní výrobci přesvědčený o tom, že při konzumaci jeho výrobku žádné nebezpečí nehrozí. „Kdyby šel člověk do takových extrémů, že by toho vypil šest litrů za den, tak by mu asi nebylo úplně dobře. Ale to by nebylo po ničem,“ vysvětluje Rajchl, který jediné potenciální riziko vidí v zatížení ledvin kvůli nadměrné konzumaci bílkovin. „Není ale možné, aby toho někdo tolik vypil,“ dodává.

Kritici proti tomuto typu potravy také argumentují tím, že se u jeho spotřebitelů vytrácí sociální život spojený s konzumací jídla v restauracích. Na druhou stranu to, jakým způsobem, jak moc a jestli vůbec se instantní nápoje rozhodne zákazník konzumovat, je svobodná volba každého člověka.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Neplatič Amazon. Druhý rok v řadě nebude platit federální daň z příjmu

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Část Američanů se zájmem čekala na to, kolika místná bude federální daň, kterou zaplatí technologický gigant Amazon. Ta...

První vířivky dovážel z Číny, teď vyrábí vlastní a recyklovatelné

Jan Voříšek v současnosti zaměstnává ve firmě Hanscraft na pět desítek lidí.

Poučil se z chyb ostatních a postavil na tom svůj bublinkový byznys. Podnikatel Jan Voříšek se začal pohybovat ve...

Tesco dokončilo prodej domu My v Praze, chystá se rekonstrukce

Obchodní dům My v centru Prahy

Tesco prodalo svou další nemovitost. V rámci dlouhodobých plánů na rozprodej části svého majetku dokončilo prodej...

Najdete na iDNES.cz