Bioprodukty kupují Češi častěji, někdy jsou levnější než běžné jídlo

  5:40aktualizováno  5:40
Češi nakupují stále častěji produkty ekologického zemědělství. Biopotraviny jsou totiž často levnější než běžné jídlo. Do nákupních košíků českých spotřebitelů míří hlavně mléko, výživy a ovoce.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

V regálu supermarketu vedle sebe stojí dvě plnotučná mléka. První se prodává za 34,90 Kč, druhé za 27,90. Levnější mléko zdobí nálepka BIO.

Ušetřit na produktech ekologického zemědělství se dá i u dalších potravin, zejména hovězího masa. V jednom farmářském obchodě stojí kilogram hovězí kýty 540 korun, ale na některých ekofarmách prodávají váleček (jemnou část zadní kýty) až o tři stovky levněji.

U masa spotřebitel může ušetřit, pokud nebude líný dojet si na farmu. Ceny mléčných výrobků se přibližují už i v obchodních sítích. „Nelze říct, že cena klesla na úroveň konvence. Je to naopak. Některé výrobky se už prodávají za cenu, jako by šlo o produkty ekologického zemědělství,“ vysvětlila Sylva Horáková ze Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO. Nejvíce je to znát právě u mléka a mléčných výrobků. „Biomléko je v obchodě asi jen o dvě koruny dražší než běžné mléko,“ dodala Horáková.

Biopotraviny v Česku.

Tento trend trvá už několik let a sílí s rostoucí oblibou biopotravin mezi Čechy. Tuzemský trh roste o stovky milionů ročně. V naposledy sledovaném roce 2015 se obchod zvýšil o 11 procent na 3,73 miliardy korun, tedy zhruba o 370 milionů. Významná část biopotravin míří za hranice, kde farmáři prodají surovinu za lepší ceny. U mléka se exportuje přibližně pětina. Zhruba polovinu zdejšího trhu pak tvoří dovozy.

Trh s biopotravinami roste

Manažerka svazu Kateřina Urbánková odhaduje, že růst tuzemského „biotrhu“ letos akceleruje až o 15 procent: „Spotřeba meziročně roste. Konečně začínáme následovat okolní země, jako je Německo či Rakousko.“

Příklonu k biopotravinám může pomoci fakt, že bio drží relativně stabilní ceny, zatímco ceny konvenčních potravin rostou. Patrné je to zejména u mléčných výrobků včetně neustále skloňovaného másla. Právě mléčné výrobky ekofarmářů jsou přitom nejžádanějším artiklem mezi zákazníky, v koši veškerých biopotravin tvoří 22 procent. Zákazníci také často sahají po dětských výživách či ovoci a zelenině.

Biopotraviny brzdí skepse lidí i internet, říká průkopník ekozemědělství

Ve srovnání s jinými evropskými zeměmi je však tuzemský trh s biopotravinami stále na začátku. V Německu tvoří podíl BIO na celkové spotřebě potravin 4,4 procenta, v Rakousku 6,5 procenta. V Česku roste o desetiny procenta a nedosahuje ani jednoho procenta.

Stát přímo výrobu biopotravin nedotuje, ale na marketingovou podporu letos poslal 30 milionů korun a příští rok počítá se stejnou sumou. Téměř 1,3 miliardy korun z rozpočtu také putuje za ekologickými zemědělci, z jejichž surovin se biopotraviny vyrábí.

Část surovin, které se vyrobí v režimu ekologického zemědělství, se přitom po zpracování na potraviny prodá bez nálepky BIO, jako běžné zboží. Týká se to biovína, skotu a částečně mléčných výrobků. „Někteří vinaři jsou schopni prodat biovíno o 10 až 15 procent dráž než běžné víno. Část vinařů ale nevěří, že prodají za vyšší ceny,“ vysvětlil Milan Hluchý, předseda svazu Ekovín.

Daří se i Fairtrade produktům

Část zákazníků v obchodech sahá po biopotravinách náhodou. Platí to i o značce Fairtrade, která má být zárukou férových podmínek pro farmáře i jejich zaměstnance v zemích třetího světa. „Právě teď přibývá nevědomých nákupů, protože to nabízí stále víc řetězců,“ popsala ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová.

Může za to i cenový rozdíl, který klesá podobně jako u bioproduktů. Prodeje některých fairtradových potravin v ČR prudce rostou. Nejvíce káva. Loni se jí prodalo 326 tun, o 88 procent více než předloni. Velký nákupní boom zažívá i kakao, třtinový cukr a čaj.

Jiné zboží ve velkých tuzemských sítích stále chybí. Třeba na Západě běžné banány. Oblíbené exotické ovoce se v Česku prodává za cenu, na kterou se často nedostanou ani lokální nebo polská jablka.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

ČEZ bude muset zveřejňovat smlouvy. Končí české Palermo, jásá Michálek

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Energetická společnost ČEZ a další firmy s většinovou účastí státu, které se obchodují na burze, přijdou o dosavadní...

Televizní skupina Prima má nově stoprocentního majitele, ovládl ji Zach

Logo TV Prima

Televizní skupinu Prima zcela ovládl podnikatel Ivan Zach. Jeho firma THR Media totiž od Vladimíra Komára koupila 75...

Najdete na iDNES.cz