ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Instacart jde na burzu. Je poprvé v zisku, ale ocenění spadlo na čtvrtinu

  • 0
Americká platforma Instacart pro doručování nákupů z místních obchodů s potravinami a zboží běžné potřeby jde na burzu při ocenění okolo devíti miliard dolarů, v přepočtu tedy 200 miliard korun. V období pandemie však Instacart získal investice při ocenění víc než čtyřikrát vyšším, v přepočtu téměř 900 miliard korun.

Instacart spolu s některými ze stávajících investorů nabídne v rámci primárního úpisu (IPO) pouze patnáct procent svých akcií – a dvě třetiny z nich navíc koupí stávající investoři.

Podle Reuters je úpis Instacartu barometrem zájmu investorů o další IPO, která mají následovat. Především jde o společnosti Arm, která designuje čipy, a Klaviyo, která vyvíjí software pro automatizaci marketingu. Nezvyklé aranžmá IPO Instacartu však znamená, že ocenění celé společnosti vznikne na základě veřejné nabídky pouhých pěti procent jejích akcií.

Instacart spustil svou službu v roce 2012. Funguje tak, že zákazník si na platformě této služby objedná zboží z obchodu a pracovník služby objednané zboží koupí a doručí – služba se chlubí, že často již do půl hodiny.

Podle oficiální dokumentace k IPO má Instacart 1 400 partnerů, kteří provozují na 80 tisíc malých obchodů s potravinami a zbožím pro domácnost, což má být víc než 85 procent amerického trhu. Instacart také uvádí, že americký trh a potravinami a zbožím běžné potřeby má 1,1 bilionu dolarů a že pouhých dvanáct procent těchto nákupů je online. Podíl Instacartu na všech nákupech na tomto trhu tedy vychází na jedno procento a jeho podíl na online nákupech je zhruba padesátiprocentní. Prospekt cituje konzultační společnost McKinsey, podle níž má podíl online nákupů na americkém trhu potenciál se v dohledné době zdvojnásobit.

Poprvé v zisku

Instacart má aktuálně na 7,7 milionu aktivních uživatelů, z toho 5,1 milionu předplatitelů. Ti platí sto dolarů ročně, nebo deset měsíčně, za to, že mají doručení všech nákupů nad 35 dolarů zdarma.

Za první pololetí 2023 Instacart doručil 133 milionů objednávek s celkovou hodnotou 15 miliard dolarů, tedy v průměru 113 dolarů (2 500 korun). Tržby Instacartu za doručování dosáhly 1,1 miliardy dolarů, dalších 410 milionů byly tržby za reklamu. Podle prospektu na Instacartu inzeruje na 5500 značek.

První pololetí 2023 bylo podle Instacartu prvním obdobím, kdy se firma dostala do zisku. Vydělala 242 milionů dolarů, čímž snížila akumulovanou ztrátu z předchozích období na 735 milionů dolarů.

Co se týče doručování, prospekt uvádí, že má na 600 tisíc „nákupčích“ a že tito si za dobu existence vydělali celkem 15 miliard dolarů. Popisuje flexibilitu, kterou mají a výhody, které jim poskytuje – ale Business Insider varuje, že jde o rizikový faktor v podnikání Instacartu. Firma totiž zvyšuje tlak na jejich produktivitu: požaduje, aby brali víc objednávek najednou. Krátce před zveřejněním IPO navíc snížila základní odměnu za jednu objednávku ze sedmi na čtyři dolary.


Témata: Dolar, ocenění