Ojetá ferrari přinášejí pohádkové zisky, akcie na burze je doženou těžko

  15:32aktualizováno  15:32
Pořídit si ojeté auto, nebo akcie dobře vydělávající firmy kótované na newyorské burze? Ve většině případů je lepší investicí druhá možnost. Pokud však akcie i auto nesou jméno Ferrari, platit to asi nebude. Vlastnictví ojetého legendárního modelu Testarossa totiž slibuje výnos, jaký akcie překonají jen těžko.

Cena ojetého Ferrari Testarossa v posledním roce stoupla na přibližně trojnásobek. | foto: Profimedia.cz

Jen měsíce zbývají do okamžiku, kdy se v podstatě každý bude moci stát majitelem ferrari. Tedy za podmínky, že se spokojí s tím, že si nekoupí „pouze“ jedno auto, ale rovnou podíl ve firmě, která je vyrábí. Již delší dobu avizovaný záměr vstupu automobilky Ferrari na burzu nabývá reálnějších kontur. Vlastnická skupina Fiat Chrysler minulý týden zaslala americkému regulátorovi SEC potřebné dokumenty.

Lepší investicí je však podle všeho pořídit si zánovní vůz značky Ferrari, než investovat do akcií stejnojmenné automobilky. A to přesto, že ty se mohou stát na burze hitem. Firma totiž několik let v řadě i přes regulaci výroby navyšuje jak tržby, tak i zisky. Má tedy veškeré předpoklady pro to, aby titul rostl.

Trh se staršími second-handovými ferrari však zažívá neskutečný boom. Dokazuje to index zpracovávaný společností Hagerty. Ten se vypočítává z prodejních cen třinácti modelů ferrari vyráběných v padesátých až sedmdesátých letech. A zatímco na začátku roku 2013 se průměrné staré ferrari počítané do indexu prodávalo za 2,45 milionu dolarů, letos v květnu už to bylo 5,38 milionu.

Vysoký výnos však neposkytují pouze tito veteráni. „I novější auta, jako je Ferrari Testarossa (vyráběná v letech 1984 až 1996 pozn. red.) v posledním roce téměř zdvojnásobila svou hodnotu,“ řekl agentuře Bloomberg ředitel konzultantské společnosti Kirtlington Rob Johnson.

Investor Kubát: Testarossa za rok zdražila na trojnásobek

Největší zájem o modely z osmdesátých let potvrzuje i Zdeněk Kubát z Penta Investments. A výnos jim přisuzuje ještě vyšší. „Jde třeba o modely typu Testarossa. Rok zpátky se dala koupit za 40 tisíc eur, dneska ji pod sto dvacet nedostanete,“ popisuje pro MF DNES investiční šéf Penty, který je sám velkým milovníkem rychlých aut.

Kubát společně se spolumajitelem Penty Markem Dospivou od začátku roku ovládá společnost Scuderia, autorizovaného prodejce vozů Ferrari a Maserati v Česku. A i Kubát sám kouzlu starších vozů z Maranella nedávno podlehl. „Chci být trochu investičně racionální, tak jsem si před rokem pořídil Ferrari 512 BBI z roku 1983 a musím to zaklepat, jsem na něm krásně v plusu,“ říká Kubát.

Potenciál byznysu podle něj souvisí zejména s rozvojem investic do veteránů. „Tento trh v posledním roce zažívá naprosté šílenství, není výjimkou, že některé modely šly na čtyřnásobnou cenu jen za poslední rok,“ uzavírá.

Ocenění jako luxusní zboží, ne automobilka

Aby překonaly takto vysokou laťku, budou to mít akcie Ferrari po plánovaném vstupu na burzu hodně těžké. A to přesto, že i od nich si manažeři z Fiat Chrysleru hodně slibují. I oni přitom odkazují na fakt, že Ferrari není v investičním světě obyčejným autem.

Například přímo šéf skupiny Fiat Chrysler Sergio Marchionne očekává ohodnocení ze skupiny vydělené automobilky Ferrari na 11 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 270 miliard korun). To odpovídá přibližně dvacetinásobku zisků společnosti. Tímto koeficientem jsou obecně na trzích oceňovány právě akcie výrobců luxusního zboží, přičemž automobilky se většinou obchodují za méně než polovinu tohoto násobku zisků.

I kdyby akcie Ferrari pochytily charakteristiky výrobců luxusního zboží, na výnosy, které zaznamenávají mladší veteráni v čele s Testarossou, by to asi nestačilo.

Fotogalerie

Bloomberg European Fashion Index (který zahrnuje akciové tituly LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE a Hermes International) od roku 2006 posílil „jen“ asi na dvojnásobek své hodnoty. A značka Prada například od svého vstupu na burzu v roce 2011 odepsala 11 procent hodnoty.

K prodeji automobilky Ferrari se skupina Fiat Chrysler rozhodla proto, aby pomohla expandovat svým značkám Jeep, Alfa Romeo a Maserati. Na to chtějí dát ve Fiatu dohromady fond v hodnotě 48 miliard eur (v přepočtu 1,3 bilionu korun). Kromě výnosu z primární emise Ferrari (kam poputuje asi desetina akcií) plánuje Fiat Chrysler zpeněžit i dalších 80 procent tím, že je prodá svým vlastním investorům.

Loni v srpnu se vydražilo historické Ferrari 250 GTO za 38 milionů dolarů:

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Zoot míří do reorganizace, majitelem se má stát společnost Natland

Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Český internetový obchod s módou Zoot, který se dostal do problémů, bude pokračovat dál ve svém fungování s novými...

Najdete na iDNES.cz