Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ojetá ferrari přinášejí pohádkové zisky, akcie na burze je doženou těžko

  15:32
Pořídit si ojeté auto, nebo akcie dobře vydělávající firmy kótované na newyorské burze? Ve většině případů je lepší investicí druhá možnost. Pokud však akcie i auto nesou jméno Ferrari, platit to asi nebude. Vlastnictví ojetého legendárního modelu Testarossa totiž slibuje výnos, jaký akcie překonají jen těžko.
Cena ojetého Ferrari Testarossa v posledním roce stoupla na přibližně trojnásobek.

Cena ojetého Ferrari Testarossa v posledním roce stoupla na přibližně trojnásobek. | foto: Profimedia.cz

Jen měsíce zbývají do okamžiku, kdy se v podstatě každý bude moci stát majitelem ferrari. Tedy za podmínky, že se spokojí s tím, že si nekoupí „pouze“ jedno auto, ale rovnou podíl ve firmě, která je vyrábí. Již delší dobu avizovaný záměr vstupu automobilky Ferrari na burzu nabývá reálnějších kontur. Vlastnická skupina Fiat Chrysler minulý týden zaslala americkému regulátorovi SEC potřebné dokumenty.

Lepší investicí je však podle všeho pořídit si zánovní vůz značky Ferrari, než investovat do akcií stejnojmenné automobilky. A to přesto, že ty se mohou stát na burze hitem. Firma totiž několik let v řadě i přes regulaci výroby navyšuje jak tržby, tak i zisky. Má tedy veškeré předpoklady pro to, aby titul rostl.

Trh se staršími second-handovými ferrari však zažívá neskutečný boom. Dokazuje to index zpracovávaný společností Hagerty. Ten se vypočítává z prodejních cen třinácti modelů ferrari vyráběných v padesátých až sedmdesátých letech. A zatímco na začátku roku 2013 se průměrné staré ferrari počítané do indexu prodávalo za 2,45 milionu dolarů, letos v květnu už to bylo 5,38 milionu.

Vysoký výnos však neposkytují pouze tito veteráni. „I novější auta, jako je Ferrari Testarossa (vyráběná v letech 1984 až 1996 pozn. red.) v posledním roce téměř zdvojnásobila svou hodnotu,“ řekl agentuře Bloomberg ředitel konzultantské společnosti Kirtlington Rob Johnson.

Investor Kubát: Testarossa za rok zdražila na trojnásobek

Největší zájem o modely z osmdesátých let potvrzuje i Zdeněk Kubát z Penta Investments. A výnos jim přisuzuje ještě vyšší. „Jde třeba o modely typu Testarossa. Rok zpátky se dala koupit za 40 tisíc eur, dneska ji pod sto dvacet nedostanete,“ popisuje pro MF DNES investiční šéf Penty, který je sám velkým milovníkem rychlých aut.

Kubát společně se spolumajitelem Penty Markem Dospivou od začátku roku ovládá společnost Scuderia, autorizovaného prodejce vozů Ferrari a Maserati v Česku. A i Kubát sám kouzlu starších vozů z Maranella nedávno podlehl. „Chci být trochu investičně racionální, tak jsem si před rokem pořídil Ferrari 512 BBI z roku 1983 a musím to zaklepat, jsem na něm krásně v plusu,“ říká Kubát.

Potenciál byznysu podle něj souvisí zejména s rozvojem investic do veteránů. „Tento trh v posledním roce zažívá naprosté šílenství, není výjimkou, že některé modely šly na čtyřnásobnou cenu jen za poslední rok,“ uzavírá.

Ocenění jako luxusní zboží, ne automobilka

Aby překonaly takto vysokou laťku, budou to mít akcie Ferrari po plánovaném vstupu na burzu hodně těžké. A to přesto, že i od nich si manažeři z Fiat Chrysleru hodně slibují. I oni přitom odkazují na fakt, že Ferrari není v investičním světě obyčejným autem.

Například přímo šéf skupiny Fiat Chrysler Sergio Marchionne očekává ohodnocení ze skupiny vydělené automobilky Ferrari na 11 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 270 miliard korun). To odpovídá přibližně dvacetinásobku zisků společnosti. Tímto koeficientem jsou obecně na trzích oceňovány právě akcie výrobců luxusního zboží, přičemž automobilky se většinou obchodují za méně než polovinu tohoto násobku zisků.

I kdyby akcie Ferrari pochytily charakteristiky výrobců luxusního zboží, na výnosy, které zaznamenávají mladší veteráni v čele s Testarossou, by to asi nestačilo.

Bloomberg European Fashion Index (který zahrnuje akciové tituly LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE a Hermes International) od roku 2006 posílil „jen“ asi na dvojnásobek své hodnoty. A značka Prada například od svého vstupu na burzu v roce 2011 odepsala 11 procent hodnoty.

K prodeji automobilky Ferrari se skupina Fiat Chrysler rozhodla proto, aby pomohla expandovat svým značkám Jeep, Alfa Romeo a Maserati. Na to chtějí dát ve Fiatu dohromady fond v hodnotě 48 miliard eur (v přepočtu 1,3 bilionu korun). Kromě výnosu z primární emise Ferrari (kam poputuje asi desetina akcií) plánuje Fiat Chrysler zpeněžit i dalších 80 procent tím, že je prodá svým vlastním investorům.

Loni v srpnu se vydražilo historické Ferrari 250 GTO za 38 milionů dolarů:

17. srpna 2014

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Mafie mění praktiky. Místo vražd páchá finanční delikty, škody jsou nedozírné

12. května 2024

Premium Časy se mění a italská mafie si dnes už jen zřídkakdy špiní ruce krví. Vydírání vyšlo z módy a...

Rovnostářské Švédsko překvapuje. Žije tam více miliardářů než v USA

12. května 2024

Vysoké daně a snaha o dosažení sociální rovnosti. Taková je dlouhodobá pověst Švédska, které se...

Je krásný, drahý a luxusní. Australskému bytu snů chybí už jen majitel

11. května 2024

Pro superluxusní byt v mrakodrapu One Barangaroo v hodnotě devadesáti milionů australských dolarů...

Prazdroj obrátil Proud. Experimentální značku nalepil na ležák pro mladé

11. května 2024

V roce 2020 spustil Plzeňský Prazdroj ve svém areálu nový experimentální minipivovar Proud zaměřený...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...