Česká lokomotiva má razítko pro Itálii

  14:20aktualizováno  14:20
Český výrobce lokomotiv CZ Loko uspěl se svou posunovací lokomotivou u italských úřadů. V červnu společnost získala oprávnění pro provoz středně těžké posunovací lokomotivy EffiShunter 1000 na italských kolejích.

Posunovací lokomotiva EffiShunter 1000. | foto: CZ LOKO

Tyto dieselové stroje, kterých strojírna sídlící v České Třebové dodala do Itálie zatím pět, mohou nově kromě seřazovacích prací na nádražích a dopravních terminálech vyrazit s nákladními vlaky napříč Apeninským poloostrovem. Firma nyní věří, že razítko potvrzující technickou způsobilost vozidla vydané italskými úřady jí otevře cestu na trhy západní Evropy.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Zatímco na východních trzích mohou obecně české strojírenské firmy těžit z dobrého jména a přetrvávajícího technologického náskoku vůči místním výrobcům, směrem na západ je situace úplně jiná, uvedl generální ředitel CZ Loko Josef Gulyás. 

Západní Evropa má silné, technologicky vyspělé výrobce, tuzemské firmy se tak v tomto prostoru zatím dokážou prosadit především díky nižší ceně. Tato výhoda ale během několika let s narůstající hodnotou práce vymizí, předpokládá šéf firmy, která ve svých závodech v Třebové, Ostravě, Přerově nebo Jihlavě zaměstnává 720 lidí.

Další zakázky na obzoru

Kupcem zmiňovaných lokomotiv byla dceřiná firma italských drah Mercitalia Shunting & Terminal, která lokomotivy pořídila vloni za zhruba čtvrt miliardy korun pro posunovací práce v Janově a ve Veroně. Italský zákazník podle Gulyáse nyní zvažuje dokoupit dalších pět lokomotiv stejné řady. Celkem CZ Loko předpokládá, že by v následujících letech mohla do Itálie prodat až na šest desítek nových lokomotiv. V současnosti běží tendry na dodání celkem osmnácti strojů, kterých se tuzemský výrobce účastní.

CZ Loko uspělo v Turecku. Doufá, že o zakázky kvůli politice nepřijde

Poslední velkou zakázkou firmy s ročním obratem zhruba 2,3 miliardy korun byl prodej lokomotiv do Turecka. Tamní ocelárna Izdemir ze západotureckého Izmiru odebrala za zhruba 175 milionů korun celkem šest lokomotiv EffiShunter 700, což jsou stroje o jednu výkonnostní třídu slabší než zmiňované stroje prodané do Itálie.

Export představuje významný podíl tržeb i u konkurenčního výrobce železniční techniky, tramvají a trolejbusů, plzeňské Škody Transportation. Té v loňském roce klesly konsolidované tržby o čtyři miliardy korun na 11,8 miliardy, za čímž bylo omezení výroby tramvají, metra, lokomotiv a příměstských vlaků. Většímu poklesu zabránil podle informací z výroční zprávy právě nárůst prodejů do zahraničí.

Fotogalerie

Z velkých zakázek poslední doby firma oznámila dodávku pětadvaceti elektrických souprav pro Železničnou spoločnosť Slovensko za 4,1 miliardy korun, na kterých firma pracuje ve spolupráci se slovenským ŽOS Trnava.

Německým Deutsche Bahn v letošním roce předává zakázku na šest patrových souprav za 2,6 miliardy korun, které jsou určené pro provoz na trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov.

U českotřebovské CZ Loko představuje export padesát až šedesát procent celkových tržeb. Na českém trhu společnost vloni uzavřela dvojici velkých smluv na dodávky nových strojů státní Správě železniční dopravní cesty a Českým drahám. Prvně zmiňovanému správci kolejí dodala za zhruba půl miliardy korun padesát opravárenských drezín označovaných MUV (montážní univerzální vozík). České dráhy od společnosti objednaly dvanáct lehkých posunovacích lokomotiv za 240 milionů korun. Další významnou zakázku z loňska pro společnost představuje modernizace dvanácti belgických lokomotiv pro tuzemskou soukromou společnost IDS Cargo a skupinu Cer.

CZ Loko ještě pod bývalým názvem ČMKS Holding zahájila výrobu a modernizaci lokomotiv na konci devadesátých let minulého století. Letos v září vystaví na berlínském veletrhu Inotransu tisící vyrobenou lokomotivu.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Googlu došla trpělivost s prodejcem vstupenek Viagogo, stopl mu inzerci

Jedna z poškozených klientek služby Viagogo.

Americká společnost Google vyloučila britského prodejce vstupenek Viagogo z řad svých inzerentů. Reagovala tím na...

Facebook zkresloval informace o nelegálním obsahu. Němci mu dají pokutu

Facebook hodlá spustit vlastní kryptoměnu.

Německo uložilo společnosti Facebook pokutu dva miliony eur (51 milionů korun) za to, že zkreslovala informace o...

Úroky u hypoték se do konce roku moc nezmění, říká šéf Hypoteční banky

Jiří Feix, generální ředitel Hypotéční banky

Banky se začaly víc přetahovat o klienty, řada z nich rozjela nové akční nabídky. Průměrná úroková sazba podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz