Česká lokomotiva má razítko pro Itálii

  14:20aktualizováno  14:20
Český výrobce lokomotiv CZ Loko uspěl se svou posunovací lokomotivou u italských úřadů. V červnu společnost získala oprávnění pro provoz středně těžké posunovací lokomotivy EffiShunter 1000 na italských kolejích.

Posunovací lokomotiva EffiShunter 1000. | foto: CZ LOKO

Tyto dieselové stroje, kterých strojírna sídlící v České Třebové dodala do Itálie zatím pět, mohou nově kromě seřazovacích prací na nádražích a dopravních terminálech vyrazit s nákladními vlaky napříč Apeninským poloostrovem. Firma nyní věří, že razítko potvrzující technickou způsobilost vozidla vydané italskými úřady jí otevře cestu na trhy západní Evropy.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Zatímco na východních trzích mohou obecně české strojírenské firmy těžit z dobrého jména a přetrvávajícího technologického náskoku vůči místním výrobcům, směrem na západ je situace úplně jiná, uvedl generální ředitel CZ Loko Josef Gulyás. 

Západní Evropa má silné, technologicky vyspělé výrobce, tuzemské firmy se tak v tomto prostoru zatím dokážou prosadit především díky nižší ceně. Tato výhoda ale během několika let s narůstající hodnotou práce vymizí, předpokládá šéf firmy, která ve svých závodech v Třebové, Ostravě, Přerově nebo Jihlavě zaměstnává 720 lidí.

Další zakázky na obzoru

Kupcem zmiňovaných lokomotiv byla dceřiná firma italských drah Mercitalia Shunting & Terminal, která lokomotivy pořídila vloni za zhruba čtvrt miliardy korun pro posunovací práce v Janově a ve Veroně. Italský zákazník podle Gulyáse nyní zvažuje dokoupit dalších pět lokomotiv stejné řady. Celkem CZ Loko předpokládá, že by v následujících letech mohla do Itálie prodat až na šest desítek nových lokomotiv. V současnosti běží tendry na dodání celkem osmnácti strojů, kterých se tuzemský výrobce účastní.

CZ Loko uspělo v Turecku. Doufá, že o zakázky kvůli politice nepřijde

Poslední velkou zakázkou firmy s ročním obratem zhruba 2,3 miliardy korun byl prodej lokomotiv do Turecka. Tamní ocelárna Izdemir ze západotureckého Izmiru odebrala za zhruba 175 milionů korun celkem šest lokomotiv EffiShunter 700, což jsou stroje o jednu výkonnostní třídu slabší než zmiňované stroje prodané do Itálie.

Export představuje významný podíl tržeb i u konkurenčního výrobce železniční techniky, tramvají a trolejbusů, plzeňské Škody Transportation. Té v loňském roce klesly konsolidované tržby o čtyři miliardy korun na 11,8 miliardy, za čímž bylo omezení výroby tramvají, metra, lokomotiv a příměstských vlaků. Většímu poklesu zabránil podle informací z výroční zprávy právě nárůst prodejů do zahraničí.

Fotogalerie

Z velkých zakázek poslední doby firma oznámila dodávku pětadvaceti elektrických souprav pro Železničnou spoločnosť Slovensko za 4,1 miliardy korun, na kterých firma pracuje ve spolupráci se slovenským ŽOS Trnava.

Německým Deutsche Bahn v letošním roce předává zakázku na šest patrových souprav za 2,6 miliardy korun, které jsou určené pro provoz na trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov.

U českotřebovské CZ Loko představuje export padesát až šedesát procent celkových tržeb. Na českém trhu společnost vloni uzavřela dvojici velkých smluv na dodávky nových strojů státní Správě železniční dopravní cesty a Českým drahám. Prvně zmiňovanému správci kolejí dodala za zhruba půl miliardy korun padesát opravárenských drezín označovaných MUV (montážní univerzální vozík). České dráhy od společnosti objednaly dvanáct lehkých posunovacích lokomotiv za 240 milionů korun. Další významnou zakázku z loňska pro společnost představuje modernizace dvanácti belgických lokomotiv pro tuzemskou soukromou společnost IDS Cargo a skupinu Cer.

CZ Loko ještě pod bývalým názvem ČMKS Holding zahájila výrobu a modernizaci lokomotiv na konci devadesátých let minulého století. Letos v září vystaví na berlínském veletrhu Inotransu tisící vyrobenou lokomotivu.

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Dánští mobilní roboti dobývají sklady po celém světě

Jeden ze skladových robotů dánské společnosti Mobile Industrial Robots

Dánové Niels Jul Jacobsen a Thomas Visti vsadili na roboty, které lze ovládat mobilem nebo tabletem. Díky strojům,...

Prime Air na dohled. Drony vypustíme do několika měsíců, slíbil Amazon

Šéf styku se zákazníky společnosti Amazon Jeff Wilke představuje nejnovější...

Internetový obchod Amazon spustí donášku pomocí dronů do několika měsíců. Ve středu to na technické konferenci v Las...

Řetězce Penny, Lidl ani Billa s expanzí nekončí, Tesco se zaměří na Žabky

Obchodní řetězec Albert chce rozšířit koncept své moderní prodejny „Tržnice“....

Karviná, Most nebo Děčín patří k ­městům s více než padesáti tisíci obyvateli, kde je nejméně obchodů s potravinami....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz