Nově vzniklý podnik by vedl stávající šéf BB Richard Fuxa.

Nově vzniklý podnik by vedl stávající šéf BB Richard Fuxa. | foto: František Vlček

Reklamní fúze roku je prozatím u ledu. Dlouhodobí rivalové se nedohodli

  • 1
Měl to být reklamní byznys roku, jenže z něj sešlo. Česká jednička na trhu s venkovní reklamou BigBoard vyjednávala o spojení se svým největším tuzemským konkurentem JCDecaux. Mělo dojít k převzetí všech jeho obchodních aktivit v zemi. Jenže z toho sešlo. Pikantní je, že obě společnosti v Praze vedou těžkou bitvu o provozování reklamy v MHD.

Podle informací MF DNES probíhaly loni na podzim schůzky mezi centrálou JCDecaux v Paříži a vedením skupiny BigBoard v Česku. Dohoda zněla tak, že BigBoard (BB) konkurenta JCDecaux (JCD) v Česku koupí a francouzská matka reklamní společnosti výměnou získá dvacetiprocentní podíl vBB v Česku. Nově vzniklý podnik by vedl stávající šéf BB Richard Fuxa.

„Co mohu potvrdit je veřejně známá věc, že v jiných zemích realizují JCDecaux a Bigboard svoje podnikatelské aktivity ve společné firmě, která je řízena managementem BigBoardu. Každý se například může podívat na titulní stránku ukrajinského Bigboardu, bigboard.ua, ze které je patrné, že je součástí skupiny JCDecaux. Víc k tomu do září 2019 nemohu říct,“ řekl Fuxa.

„Asi se ví, že pan J. F. Decaux byl loni několikrát v Česku. Cílem jeho cest byla mimo jiné jednání s akcionáři BigBoardu. Rovněž akcionáři BigBoardu s ním několikrát jednali v zahraničí,“ řekla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská. Existenci memoranda konkrétně komentovat nechtěla. Podle Stránské vyjednávání nadále pokračují.

O nás bez nás

Česká dceřinná společnost JCDecaux se k věci vyjadřovat nechce. „Společnost JCDecaux zásadně nekomentuje spekulace z trhu,“ uvedl na dotazy Michal Štefl, mediální zástupce společnosti JCDecaux.

Na trhu se hovoří o tom, že české vedení o fúzi vůbec nemuselo vědět. Podle zdrojů MFDNES měl za JCDdecaux vyjednávat její šéf pro Německo, Rakousko, Východní Evropu a střední Asii Daniel Hofer. „Není to kachna. Věřte tomu,“ řekl redakci zdroj, který je oběma reklamním skupinám blízko.

Lidem z BigBoardu mělo nejvíce vadit policejní vyšetřování dceřinné firmy JCDecaux, společnosti Rencar. O tu se policie zajímá v souvislosti s letitou smlouvou mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Dohoda mezi Rencar a DPPna reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031. Policejní orgány si od Rencaru vyžádaly příslušné dokumenty týkající se smlouvy.

Na její údajnou nevýhodnost poukazoval v minulosti jak dopravní podnik, tak minulé vedení magistrátu. Podle nich by městský dopravní podnik mohl mít při jiné smlouvě větší reklamní příjmy. Pikantní přitom je, že městský podnik drží v Rencaru zhruba třetinový podíl. Smlouvou se zabýval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nebo Městský soud v Praze.

Nekonečný soud

 Dopravní podnik se navíc s Rencarem stále soudí, podle městské firmy smlouva vůbec neplatí. Rencar stím ale nesouhlasí. Spory řešil i Ústavní soud. Ten loni v létě odmítl stížnost Rencaru, že podnik pronajal reklamní plochy na 60 tramvajích 15T ForCity firmě BigBoard.

A dlouhodobě vyhrocené jsou i vztahy mezi českým JCDecaux aBigBoardem. Šéf BigBoardu Fuxa se v minulosti nechal několikrát slyšet, že by městskému podniku za provoz reklamy v dopravě dal „minimálně 100 milionů korun ročně.“ Jednu dobu hovořil i o 140 milionech korun. Za rok 2017 obdržel DPP od Rencaru na účet méně než 49 milionů korun, podobně tomu bylo i předchozí rok.

Rencar přitom nabízel městu odvody z reklamy ve výši 120 milionů korun ročně. To ale v případě, že by mu k v současnosti spravovaným reklamním plochám přibyly i prostory, na nichž prodávala reklamu konkurenční EuroAWK. I ta má se svým byznysem oplétačky.

Loni v listopadu městský soud vPraze rozhodl, že společnost EuroAWK musí z prostor metra odstranit všechny reklamní city light vitríny, které provozuje i přesto, že DPP vypověděl firmě EuroAWK smlouvu už k dubnu 2013. Firma ale výpověď neakceptovala a dál inkasovala peníze od inzerentů. Podnik na ni proto podal žalobu, kterou se domáhal vyklizení ploch.

Dopravní podnik pronájem ploch navíc již loni na jaře soutěžil v dvoukolovém poptávkovém řízení. Přihlásilo se devět uchazečů včetně EuroAWK. Vítězem se stala společnost BigBoard, která nabídla za roční provoz jedné vitríny 38 563 korun. EuroAWK dříve platila 9 200 korun ročně a nyní musí vyklidit 1 200 ploch ve městě.