Airbus A350-1000

Airbus A350-1000 | foto: Reuters

Boeing ne, raději Airbus. Qantas na své nejdelší lety nasadí A350-1000

  • 18
Australské aerolinky Qantas pro své nejdelší komerční lety upřednostnily Airbus před Boeingem. Na trasách z Austrálie do New Yorku či do Londýna budou patrně létat stroje A350-1000, a nikoli Boeingy 777X. Společnost Citi cenu objednávky odhaduje až na 3,5 miliardy australských dolarů (55,4 miliard Kč).

Evropský a americký výrobce letadel o prestižní zakázku soutěžily od roku 2017. Konečné rozhodnutí se čeká v březnu a první let by se měl uskutečnit v první polovině roku 2023, uvedly aerolinky. Ty se ještě musí dohodnout s piloty ohledně výše platů.

„Nabízíme služební postup a zvýšení mzdy, ale na oplátku žádáme (od pilotů) flexibilitu, která by nám umožnila snížit provozní náklady,“ řekl generální ředitel Qantasu Alan Joyce.

Airbus už nezveřejňuje katalogové ceny svých letadel, nicméně agentura Reuters na základě cen z roku 2018, uvedla, že objednávka by mohla dosáhnout výše 4,4 miliardy amerických dolarů (přes sto miliard Kč). Připomíná, že při takových objednávkách dostávají letecké společnosti zpravidla velké slevy.  

Společnost City dnes odhadla hodnotu zakázky na tři až 3,5 miliardy australských dolarů. Investice bude podle ní rozfázována do tří let.

Stroje pro dvacetihodinové lety

Klíčovou technickou překážkou pro aerolinie bylo nalézt takový stroj, který by vzdálenost zvládl s plným zatížením a zbylo by mu přitom palivo pro případ nouze. Airbus kvůli tomu letadlu A350-1000 přidá palivovou nádrž a zvýší jeho maximální vzletovou hmotnost.

Nejdelší přímý let v historii. Boeing doletěl z Londýna do Sydney

Let ze Sydney do Londýna je dlouhý 17 800 kilometrů a měl by trvat dvacet a půl hodiny. Let o vzdálenosti 16 200 kilometrů ze Sydney do New Yorku zabere o hodinu méně.

Rozhodnutí Qantas je překvapivé. Na říjnový zkušební let rekordní délky bez přistání mezi New Yorkem a Sydney totiž aerolinky vypravily svůj Boeing 787-9 Dreamliner.

19. října 2019

V nejlidnatějším městě Austrálie tehdy letoun stroj přistál po 19 hodinách a 16 minutách ve vzduchu. Letu se zúčastnila se pouze padesátka pozvaných cestujících tvořených převážně zaměstnanci aerolinek a členů posádky.

Let pod dohledem přístrojů

Cílem letu bylo prověřit emoční a fyzický dopad dlouhých letů na lidský organismus. Testy podle prohlášení aerolinek sahaly od monitorování mozkových vln, hladin melatoninu a bdělosti pilotů až po sledování vlivu osvětlení, jídla a cvičení na pasažéry.

Osvětlení kabin a jídlo byly za letu upraveny tak, aby přispěly ke snížení takzvaného jet lagu, nazývaného také pásmová nemoc. Tedy únavy, ospalosti a někdy i zmatenosti po dlouhé cestě letadlem přes několik časových pásem.

Nejdelší komerční let na světě nyní provozuje Singapore Airlines. Na lince mezi Singapurem a New Yorkem také používá stroj od Airbusu. Letounu A350-900 trvá absolvování trasy bezmála devatenáct hodin.

14. června 2013

,