Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Správa železnic dostane přidáno tři miliardy korun

Rekordní rozpočet na modernizaci a výstavbu železniční sítě nestačí. Správa železnic tak dostane další třímiliardovou injekci, aby mohla ve zbytku roku pokračovat v rozjetých stavebních projektech.

ilustrační snímek | foto: ŘSD

Celkem správce kolejí na letošní rok zatím dostal 57 miliard korun, což je mix prostředků ze státní kasy a evropských příspěvků z různých dotačních programů. Přestože se obvykle většina faktur sejde k proplacení ke konci roku, letos už má správce kolejí z těchto peněz vyčerpáno zhruba 58 procent.

Hladký průběh výstavby tak musí podle resortu dopravy zabezpečit další navýšení rozpočtu s tím, že většina peněz půjde do takzvaných investičních akcí, tedy do nové výstavby. „V průběhu měsíce září a října 2021 by měl být rozpočet Správy železnic navýšen celkem o tři miliardy Kč, z toho 2,5 miliardy bude určeno na investiční akce,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka.

Není to zdaleka první navýšení peněz, kterého se tuzemskému správci kolejí a investorovi do železniční sítě letos dostalo. Původní návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) počítal pro železnice s částkou necelých 54 miliard korun. Šlo přibližně o stejné peníze, jaké se na tuzemské železnici prostavěly vloni, ale o deset miliard korun více než v roce 2019. I s nynějšími avizovanými miliardami navíc tak rozpočet Správy železnic překročí sumu šedesáti miliard korun.

Díky navýšení rozpočtu se dostane například i na rozpadlá nádraží na Harrachově železnici:

Rozpočet na hraně možností

Nenasytnost železniční výstavby na nedávné železniční konferenci komentoval i ministr dopravy Karel Havlíček. „Pan ředitel (Jiří) Svoboda je lehce nespokojen, i když jsme rozpočet Správy železnic navýšili o 30 procent,“ uvedl šéf resortů dopravy a zároveň průmyslu. Podle něj už je v současnosti český stát na hraně toho, co si může dovolit investovat.

Kromě nynější modernizace stávající konvenční železniční sítě, která sestává z navyšování rychlosti na chybějících úsecích tranzitních koridorů s elektrizací doposud neelektrifikovaných tratí totiž čekají českou železnici další miliardové výdaje s výstavbou vysokorychlostních tratí a zaváděním jednotného evropského zabezpečovače ETCS.

Jen samotná výstavba rychlotratí, která podle dřívějších odhadů Česko vyjde na zhruba 650 miliard korun, vyžaduje podle Správy železnic roční investice ve výši 40 miliard korun. Dalších sto až 120 miliard pak stát a dopravci utratí za vybavení tratí i vlaků novým zabezpečovačem.

Aktuálně rekonstrukcí prochází například trojice tratí v hlavním městě. Jde o úseky mezi Smíchovem a Černošicemi, část trati z Vysočan do Mstětic nebo úsek z Hostivaře k Vinohradským tunelům. Na trase směrem k Českým Budějovicím pak dále stavaři modernizují úseky u Votic a Soběslavi. Rekonstrukcí rovněž prochází železniční uzel v Pardubicích nebo se dokončuje elektrizace a zrychlení trati mezi Olomoucí a Uničovem.

Zatímco v silniční výstavbě se v posledních letech podařilo významným způsobem srazit konečné ceny stavebních zakázek, a státu se tak daří platit o několik desítek procent méně, než jaké jsou ceny spočítané projektanty, na železnici toto neplatí.

Důvodů je podle stavebních firem více, hlavní vliv má ale například to, že velká většina staveb je na existující síti a jsou buď prováděné za provozu, nebo je zde kvůli omezení výluk tlak na co nejrychlejší ukončení stavebních prací.

„Nemůžeme používat velkokapacitní bagry nebo velkokapacitní auta. Jsou to menší stroje, což je nákladnější. Některé stroje musíme zdvojovat pro případ, abychom kvůli nějakému výpadku práce nezastavovali,“ uvedl Martin Havelka, předseda představenstva stavební společnosti Enteria, která se podílí například na zmiňované rekonstrukci v Pardubicích.

Zatímco na rekonstrukci D1 se kvůli uzávěře sleduje každá demolice mostu, na železnici je takovýto stavební postup naprosto běžný.

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...