Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvSamotné nasazení pendolin, mnohdy ne zcela správně označovaných jako rychlovlaky, provázely průtahy. České dráhy původně plánovaly pořídit deset párů na trať spojující Vídeň a Drážďany napříč celým Českem. Po problémech s dodávkami nakonec postupně odebraly sedm souprav.
Ty kvůli problémům při komunikaci s tuzemskou dopravní infrastrukturou vyjely s cestujícími ve zkušebním provozu na trati Praha - Děčín v prosinci 2004. Teprve o rok později je České dráhy začaly nasazovat na trať do Ostravy, která je s provozem tohoto vlaku od té doby pevně spojená.
Během tohoto období pronikla pendolina i do populární kultury i když asi ne tak, jak by si jejich výrobce, italská společnost Alstom představovala. „Vlaky za pět miliard korun stojící kdesi u Polomi se zamrzlými CD-ROMy,“ jak stojí v textu ostravského písničkáře Jarka Nohavici, oblibě vlaků určitě nepomohlo.
25. září 2017 |
Tehdejší ministr Milan Šimonovský (KDU-ČSL) tehdy dokonce zvažoval, že poruchové vlaky Česko vrátí, pokud se problémy nepodaří odstranit během dvou měsíců. „Už se nám stalo, že to vymazává i paměti počítačů,“ popsal důsledky nekompatibility italských vlaků a českých kolejí tehdejší člen správní rady ČD a odborový předák Jaromír Dušek.
Nejrychlejší vlak v Česku
Po překonání problémů ale pendolina na českou železnici pokrok skutečně přinesla. V roce 2005 zkrátila cestu za Prahy do Ostravy o zhruba půlhodinu na 3 hodiny a 19 minut. Dnes jízdní řád počítá s dojezdem tři hodiny a čtyři minuty. Vlak zároveň drží rychlostní rekord na českých kolejích, když v listopadu 2004 dosáhl rychlosti 237 kilometrů v hodině. V provozu ale nemůže kvůli limitům tuzemské železniční sítě jezdit vyšší než 160kilometrovou rychlostí.
27. června 2022 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvŽlutomodré soupravy ale měly během své služby rovněž řadu smolných okamžiků. Nejvýraznějším je střet s kamionem naloženým plechy na přejezdu ve Studénce, který nepřežili tři cestující z těžce poškozeného vlaku, a dalších 25 lidí včetně strojvedoucího bylo zraněno. Tehdy ještě České dráhy objednaly za 200 milionů korun opravu poškozeného řídícího vozu. Naopak po střetu v Bohumíně z loňského roku už obdobnou částku na opravu vlaku vydat odmítly a počet souprav se tak trvale snížil na šest.
Jedna jednotka pendolina ujede za den v průměru kolem 950 kilometrů. Nejdelší výkon představuje pár vlaků SC Pendolino Košičan, kdy jednotka za jediný den urazí 1 358 kilometrů. Kromě tras do Ostravy, Františkových lázní nebo na Slovensko se Pendolina podívala i do Vídně. Na německé koleje se ale proti původním očekáváním nedojela. Dostala se ale naopak na televizní obrazovky v několika filmech, mimo jiné i v bondovce Casino Royal, připomněly v tiskové zprávě České dráhy.