Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hlavní tratě jihu Moravy už brázdí nové soupravy, moderní plánují i jinde

  6:36
Kdo se dnes vydá osobním vlakem z Brna směrem na Blansko či Hustopeče, má téměř jistotu, že nastoupí do nové soupravy s názvem Moravia, kterou nakoupil Jihomoravský kraj. V současných horkých dnech to přijde obzvlášť vhod, protože tyto moderní vlaky jsou na rozdíl od desítky let starých vagonů klimatizované.

Na tratích, které spojují Tišnov s Hustopečemi či Židlochovicemi a Letovice s Křenovicemi, aktuálně jezdí 36 těchto elektrických bezbariérových souprav. Ze sedmimiliardového kontraktu zbývá dodat už jen jednu poslední. „Ta by měla dorazit do 30. června,“ informuje jihomoravský náměstek pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Původně měly všechny vlaky nové generace sloužit už na konci minulého roku. Kvůli covidu, následným komplikacím v dodávkách komponentů i válce na Ukrajině se ovšem obří zakázka zpozdila.

Tento nákup byl mimořádný nejen gigantickou částkou, ale i tím, že vlaky nakupoval přímo Jihomoravský kraj, který je následně půjčí dopravcům. Aktuálně je využívají České dráhy, připravuje se však soutěž, z níž by měl od prosince příštího roku vzejít (staro)nový vítěz.

Jihomoravský kraj schválil dosud největší nákup, pořídí vlaky za 7 miliard

„U nových vlaků můžeme vysoutěžit dopravce místo deseti až na patnáct let, k tomu se i kloníme. Následně je pak možné smlouvu o stejnou dobu prodloužit, takže jde celkem o třicet let,“ přibližuje Crha. Jeden dopravce tak může vlaky provozovat po celou dobu jejich garantované životnosti.

Po stejně dlouhé období se o tyto soupravy bude starat jejich dodavatel, tedy plzeňská Škoda Transportation. „Údržbu budeme provádět ve spolupráci s Českými drahami v jejich depu v Brně,“ sděluje za firmu Tomáš Ignačák.

Podle něj se již podařilo odstranit všechny menší problémy, které nasazení nových souprav provázelo. Stále však přetrvává komplikace s otevíráním dveří ve stanicích, na nichž je peron v oblouku. To je případ Babic nebo Bílovic nad Svitavou.

Kraj hledá nové dopravce

Moderní flotila, o které je řeč, bude sice obsluhovat pouze dvě zmíněné tratě označované zkratkami S2 a S3, jedná se však o páteřní linky, které využívá polovina všech cestujících po železnici v kraji. Ve špičkách tak jezdí vlaky i každých patnáct minut. Na těchto tratích už lidé nepotkají žádný starý vagon, do nějž by se museli šplhat po schodech a v němž by se při současných vedrech „pekli“.

Tím navíc modernizace na jihomoravských železnicích nekončí. Příští rok na všech tratích vyprší smlouvy Českým drahám a hejtmanství nyní řeší výběr nových dopravců, kteří by měli přijít rovněž s komfortními vozy.

8. září 2022

Letos na jaře přiklepl kraj bez soutěže linky u hranic s Rakouskem a Slovenskem na devět let soukromé Arrivě. „Nabídneme cestujícím třináct modernizovaných, nízkopodlažních a klimatizovaných jednotek. Ve vlaku si pohodlně sedne přes sto pasažérů, umožníme přepravu kol a nabídneme i wi-fi připojení,“ avizoval už dříve mluvčí společnosti Jan Holub s tím, že typově půjde o podobné vlaky, které jezdí aktuálně ve Zlínském kraji. Arriva obslouží trasu z Břeclavi do Znojma, ze Zaječí do Hodonína a odtud také přes Veselí nad Moravou nejspíš až do slovenské Myjavy.

U dalších dvou oblastí probíhá výběr stejnou formou. I u nich bude hejtmanství chtít, aby dopravce zajistil moderní vlaky. „Do finále se dostali tři zájemci, teď se rozhoduje, který z nich to bude, tedy který z nich je nejvýhodnější,“ podotýká Crha k balíčku čtyř tratí, a to z Brna přes Kyjov do Veselí nad Moravou a dál na Uherské Hradiště, z Brna přes Moravské Bránice do Ivančic či Moravského Krumlova, ze Skalice nad Svitavou do Boskovic a z Bzence do Moravského Písku.

Na jihomoravské tratě míří noví dopravci, cestující svezou moderními vlaky

V podobné fázi je podle krajského náměstka i výběr dopravce na trať z Brna do Zastávky, jež bude po stávající rekonstrukci elektrifikovaná.

Jestli na regionálních tratích, na nichž si jednotlivé kraje objednávají rozsah dopravy, zůstanou České dráhy i po prosinci 2024, se teprve uvidí. Obsluhovat však budou přinejmenším linky, které na jižní Moravu zajíždí z okolních regionů, třeba z Olomouce do Vyškova.

Větší komfort nabídnou i rychlíky

Zcela jistě bude státní dopravce dál vypravovat rychlíky Svitava z Brna přes Blansko a Českou Třebovou do Prahy. Ty totiž spadají pod ministerstvo dopravy, které soutěž v tomto případě zatím neplánuje. České dráhy ovšem samy slibují zlepšení komfortu.

Nyní tu sice jezdí i moderní soupravy InterPanter, část vlaků však stále tvoří starší modely. „Ve chvíli, kdy budou všechny nové jednotky po údržbě a doplnění zabezpečovacího systému ETCS, plánujeme jejich plné nasazení na pokrytí těchto spojů,“ oznamuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

O druhou rychlíkovou linku směrem na Prahu přes Jihlavu státní dopravce naopak přišel. Od přelomu let 2025 a 2026 ji bude patnáct let obsluhovat výhradně RegioJet, který nabídl o miliardu korun lepší nabídku. „Je to pro nás další krok v expanzi a těšíme se na nové soutěže,“ komentoval vítězství majitel RegioJetu Radim Jančura, který už nyní jezdí s rychlíky z Brna přes Ostravu do Bohumína.

Expresy do Prahy se vrací na hlavní koridor

Po více než dvou letech se od letních prázdnin vrátí mezinárodní vlaky a další expresy jedoucí z Brna směrem na Prahu na hlavní koridor přes Českou Třebovou. Aktuálně jezdí po trati přes Vysočinu, kvůli čemuž čas vlakového spojení mezi Brnem a Prahou přesahuje tři hodiny.

V sobotu 1. července po dokončené opravě koridoru u Ústí nad Orlicí v Pardubickém kraji skončí výluka, díky čemuž se jízdní doba mezi dvěma největšími českými městy zkrátí o půl hodiny.

Jak ovšem jako první upozornil server Zdopravy.cz, u některých spojů bude po rekonstrukci trati jízda paradoxně trvat o něco déle než před ní. Týkat se to bude vlaků RegioJetu, které byly dřív o zhruba deset minut rychlejší. Nově bude jejich jízdní doba podobná jako u státního dopravce České dráhy. Správa železnic tento paradox vysvětlila tím, že chce u jednotlivých spojů docílit dostatečné časové rezervy, aby nedocházelo ke zpožděním.

  • Nejčtenější

Střílela. A otočila zbraň proti sobě. Instruktor neměl šanci reagovat

Premium

Na Střelnici Templář ve Znojmě přišel v neděli muž s patnáctiletou dcerou. Chtěli si zastřílet. Správce střelnice je poučil a dal jim k ruce instruktora. Protože ani jeden z nich neměl zbrojní...

Patnáctiletá dívka podlehla zranění ze střelnice. Nechala dopis na rozloučenou

Patnáctiletá dívka postřelená v neděli na střelnici ve Znojmě zemřela. Portálu iDNES.cz to potvrdilo několik důvěryhodných zdrojů s tím, že zbraň obrátila proti sobě a zanechala i dopis na...

Nezletilá dívka utrpěla ve Znojmě střelné zranění, je v kritickém stavu

Nezletilá dívka utrpěla v neděli ve Znojmě střelné zranění. Záchranka ji přepravila do nemocnice v kritickém stavu. Okolnosti incidentu, který se stal na střelnici, vyšetřuje policie. Případ...

Rozrušený mladík uklouzl na kraji Macochy, v poslední chvíli se chytil stromku

Sebevražedné myšlenky dovedly nedávno mladíka na okraj známé propasti Macocha v Moravském krasu. Od skoku dolů se jej snažili odradit policisté, při rozhovoru s nimi však mladík náhle uklouzl. Od...

Obrat Sparty, Jágrův gól, přestřelka pro Liberec. Hokej ale zastínila tragédie

Měl to být přímý souboj o první místo v tabulce, skvělý hokej ale zastínila smutná událost v ochozech. Při utkání Pardubic s Litvínovem zemřel fanoušek. Stranou tak zůstaly i další výsledky 34. kola...

Sparta zvládla souboj o čelo, Pardubice se dál trápí. Jágr dvakrát asistoval

V čele hokejové extraligy zůstává i po 36. kole Sparta, která v přímém souboji o první místo porazila Litvínov 5:3 a připsala si sedmou výhru v řadě. Na druhou příčku se mohly posunout Pardubice,...

12. ledna 2025  13:50,  aktualizováno  20:58

Koleda a recitování básní. V procesí strážců vinic byly i vesnické tety

Navštívili místní vinaře, každému zazpívali koledu a přednesli báseň, kterou mu ušili na míru. Hotaři neboli strážci vinic v sobotu prošli Popicemi na jižním předměstí Znojma. Hotařské koledy se...

12. ledna 2025  12:20

Krvavé vzpomínky i staré auto jako pódium. V brněnských klubech se děly věci

Především mnoho hudby, alkoholu i drog, ale také krvavé koncerty, vadné zesilovače nebo stará volha coby pódium. To je jen zlomek věcí, které historicky utvářely brněnskou hudební scénu. O nich i...

12. ledna 2025  10:48

Lidé se zajímají o okolí, darují víc i během roku, vyzdvihuje ředitel charity

Postupnými kroky stoupal v Diecézní charitě Brno, až se vyhoupl do úplně nejvyššího křesla. Po devatenácti letech, z nichž posledních šest strávil v čele Oblastní charity Blansko, se Pavel Kolmačka...

11. ledna 2025  12:36

Exmanžel si z mého účtu poslal stovku. Klienty Spořitelny zaskočila změna

Klienty České spořitelny překvapila novinka, kterou od Nového roku mají disponenti účtů. S účtem, k němuž jim jeho...

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...